۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
افزایش «صادرات» استراتژی جهاد کشاورزی خراسان رضوی؛ حمایت از اشتغال روستایی
در گفتگو با بازار عنوان شد

افزایش «صادرات» استراتژی جهاد کشاورزی خراسان رضوی؛ حمایت از اشتغال روستایی

مشهد- خراسان رضوی با سطح زیر کشت یک‌میلیون هکتار انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات و هم‌چنین تولید گوشت و به دنبال آن تولید شیر و تخم‌مرغ یکی از استان‌های پیرو در سطح کشور است.

بازار؛ گروه استان‌ها- خراسان رضوی مقام اول تولید زعفران، دوم پسته، سوم انار و چهارم انگور کشور را در اختیار دارد و از ویژگی‌های این استان، تولید محصولات متنوع نظیر سیب‌زمینی، پیاز، گیاهان دارویی، زرشک، زیره است.

خراسان رضوی هم‌چنین مقام نخست تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم‌مرغ، مقام سوم تولید شیر و مقام چهارم گوشت مرغ در کشور را دارد.

با توجه به اینکه امسال از طرف مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام‌گذاری شده است در این رابطه با محمدرضا اورانی رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص چگونگی ضریب بخشیدن به آمار تولید به گفت‌وگو نشستیم.

خراسان رضوی رتبه نخست تولید تخم‌مرغ
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه ایند استان در حوزه طیور سرآمد و رتبه اول کشور است، گفت: این استان در تولید تخم‌مرغ رتبه دو کشور، تولید گوشت مرغ رتبه چهار کشور، پیله تر ابریشم رتبه دوم و در تولید کرم ابریشم رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

محمدرضا اورانی بابیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۸۳ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شد، بیان کرد: این رقم نسبت به سال ۹۷ حدود بیست درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: تولید تخم‌مرغ نیز در سال ۹۸ بیش از ۱۴۵ هزار تن برآورد شده است که نسبت به سال قبل شاهد رشد هشت درصدی در این حوزه بوده‌ایم.

تولید ۳۳۰۰ تن عسل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه  استان خراسان رضوی در میان سایر استان‌های کشور جزو ده استان برتر در حوزه زنبورداری است تصریح کرد: تاکنون اقدامات بسیاری به‌ویژه در زمینه اصلاح نژاد زنبور در سطح استان انجام‌شده است.

اورانی گفت: تولید عسل نیز در این استان در سال گذشته به میزان سه هزار و ۳۴۰ تن بود که شاهد رشد ۴۰ درصدی در بخش عسل بودیم.

در سال جهش تولید، رویکرد جهاد کشاورزی خراسان رضوی صادرات است و نکته‌ای که می‌بایست به آن توجه کرد اینکه موارد صادرات، همواره از مازاد تولید و مصارف استانی  هستند

وی همچنین با اشاره به استقبال بسیار خوب در تولید نوغان یا همان کرم ابریشم اظهار کرد: در این حوزه نیز در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ از رشد ۱۰۰ درصدی در میزان تولید برخوردار بودیم.

افزایش صادرات مرغ و تخم‌مرغ
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اعداد و ارقام فوق نشان از ظرفیت بالای استان در حوزه تولید است و امکان  رشد و توسعه در حوزه کرم ابریشم، زنبورعسل و طیور در استان وجود دارد.

اورانی هم‌چنین بابیان اینکه در بخش صادرات در سال گذشته اتفاقات خوبی برای این استان رقم خورد افزود: در حوزه تخم‌مرغ خوراکی ۲۵۳ هزار تن در سال ۹۷ صادرات داشتیم اما این رقم با رشدی قابل‌قبول در سال گذشته به عدد ۱۹ هزار و ۶۸۴ تن رسید.

وی بابیان اینکه در صادرات بسیاری از تولیدات نیز بارشده‌ای قابل قبولی این استان روبرو بوده است، ادامه داد: همچنین در سال گذشته به میزان یک هزار و ۴۵۴ تن صادرات از این استان انجام پذیرفته است.

رویکرد صادرات در سال جهش تولید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه هم‌چنین سال گذشته تعداد ۶۶۹ هزار قطعه جوجه یک‌روزه از این استان صادرشده است، ادامه داد: برای نخستین بار در سال گذشته تعداد ۱۹ هزار جوجه تخم‌گذار از این استان صادر شده است.

اورانی بابیان اینکه در سال جهش تولید، رویکرد ما به صادرات است و نکته‌ای که می‌بایست به آن توجه کرد اینکه موارد صادرات، همواره از مازاد تولید و مصارف استانی  هستند.

وی در ادامه برنامه‌های سال ۹۹ و جهش تولید را تشریح کرد و اظهار داشت: در سال جاری،صادرات ۴۰ هزار تن گوشت مرغ، جهش ۵۰ هزار تنی در صادرات تخم‌مرغ و جهش ۲۰ درصدی در تولید تخم نوغان پیش‌بینی‌شده است لذا با در نظر گرفتن شرایط مطلوب آب‌وهوایی، رشد تولید و صادرات ۲۰ درصدی زنبورعسل و عسل به‌ویژه عسل در دستور کار این سازمان قرار دارد.

بسترسازی برای فراورده‌های زنبورعسل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تمام تولیدات زنبورعسل تا سال گذشته بر روی خود عسل برنامه‌ریزی‌شده بود، تصریح کرد: از اواخر سال جاری، ژل رویال، بره موم و تولید ملکه در دستور کار تولید محصولات مشتق از زنبورداری در دستور کار قرار گرفت و آموزش‌های لازم به افراد فعال در این حوزه در حال انجام است.

تولید سایر فرآورده‌های حوزه زنبورداری یکی از پروژه‌های بارز اقتصاد مقاومتی است که توجه ویژه‌ای به آن شد و بسترهای لازم جهت اجرای آن فراهم‌ شده است

اورانی یادآور شد: ارزش اقتصادی سایر فرآورده‌های زنبورعسل بسیار بالا است و به‌عنوان‌مثال ژل رویال از کیلویی شش میلیون‌تا ۱۲ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود که نشان‌دهندهٔ ارزش بسیار بالای آن در مقایسه با عسل است.

وی اظهار کرد: تولید سایر فرآورده‌های حوزه زنبورداری یکی از پروژه‌های بارز اقتصاد مقاومتی است که توجه ویژه‌ای به آن شد و بسترهای لازم برای اجرای آن فراهم‌شده است.

نهادینه‌سازی برای نژادهای محلی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام را پروژه سایر ماکیان و مرغ بومی عنوان کرد و گفت: در تلاش برای نهادینه‌سازی مرغ بومی در روستاها و افراد محلی هستیم که خوشبختانه مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی و توسط بخش خصوصی در حال فعالیت است که این مجموعه آمادگی تولید ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار قطعه مرغ بومی را دارد.

اورانی یادآور شد: بسیاری از ویژگی‌ها ازجمله تخم‌گذاری در این مرغ‌ها نهادینه‌شده و در حال توزیع جوجه‌ها در میان روستاهای خراسان رضوی هستیم.

وی یکی از پروژه‌هایی که می‌تواند در اقتصاد خانواده مؤثر باشد را پرورش نوغان دانست و افزود: قیمت هر جعبه نوغان ۲۳۰ هزار تومان برای دولت است اما باقیمت ۷۵۰۰ تومان به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

سودآوری قابل‌توجه نوغان‌داری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال هر کیلوگرم کرم ابریشم حدود۱۰۰ هزار تومان خریدوفروش شود که درنهایت سه الی سه و نیم میلیون تومان از هر جعبه سودآوری پس از۴۰روز نصیب نوغان‌دار خواهد شد.

اورانی با بیان اینکه این شغل، با سایر فعالیت‌های کشاورزی هیچ تداخلی ندارد و سودآوری آن نیز قابل‌توجه است، عنوان کرد: برنامه‌ریزی ما این است که تا سال ۱۴۰۳، تولید جعبه‌های نوغان را به ۲۴ هزار واحد در سال برسانیم که این امر مستلزم توسعه باغات و تاکستان‌هاست.

وی هدف از اجرای این طرح را کمک به اقتصاد خانواده، اشتغال‌زایی بانوان و کمک به معیشت کشاورزان عنوان کرد.

کد خبر: ۲۰٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha