۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
فروش لوازم خانگی ایرانی با برند خارجی| کشورها و فرصت هایی که از دست می رود
ارز نیمایی تولید لوازم خانگی را به هم ریخت

فروش لوازم خانگی ایرانی با برند خارجی| کشورها و فرصت هایی که از دست می رود

اثرات روانی و جو منفی که برای تبلیغات روی لوازم خانگی ایرانی وجود دارد موجب شده است تا شاهد این رخداد باشیم که کالای با کیفیت مناسب ایرانی با برند کشورهای دیگر به فروش می‌رسد.

احمدرضا صباغی؛ بازار: صنعت لوازم خانگی در ایران به عنوان یکی از صنایع پیشرو و ملی طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی کرده است. بخش صادرات در این صنعت همچنان با معضلات و مشکلات متعددی روبروست که تا به امروز حل نشده است.

از طرف دیگر با توجه به اینکه تولید صنایع لوازم خانگی در ایران از سالیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک صنعت صادرکننده جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته است، به نظر می‌رسد در شرایط کنونی صادرات محصولات لوازم خانگی ایرانی به کشورهای دیگر با چالش‌های متعدد روبرو شده است که برای رفع آنها باید تلاش کرد.

به منظور بررسی مشکلات صادرات صنایع لوازم خانگی ایران به کشورهای دیگر با دوتن از فعالان و صاحب‌نظران این حوزه مصاحبه کرده‌ایم، تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.

در سال‌های گذشته کشورهایی همچون عراق و افغانستان به عنوان مقاصد درجه اول صادراتی محصولات ایرانی به حساب می‌آمدند ولی با شروع جنگ روسیه و اوکراین فرصت مناسبی برای صادرات محصولات لوازم خانگی ایرانی به نقاط دیگر جهان ایجاد شد

عراق و افغانستان به عنوان مقاصد درجه اول صادراتی محصولات ایرانی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه اروپا و روسیه می‌توانند به عنوان مقاصد جدید صادراتی محصولات ایرانی معرفی شوند، گفت: در سال‌های گذشته کشورهایی همچون عراق و افغانستان به عنوان مقاصد درجه اول صادراتی محصولات ایرانی به حساب می‌آمدند ولی با شروع جنگ روسیه و اوکراین فرصت مناسبی برای صادرات محصولات لوازم خانگی ایرانی به نقاط دیگر جهان ایجاد شد که متاسفانه بخش مهمی از این فرصت‌ها به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه از بین رفت.

عباس هاشمی ظرفیت صادراتی محصولات لوازم خانگی ایرانی را حدود ۴۰۰ میلیون دلار در سال پیش‌بینی کرد و افزود: این ظرفیت بسیار محدود است در حالی که اگر شرایط بالقوه صادراتی به اروپا و روسیه به شرایط بالفعل تبدیل شود می‌توان به افزایش صادرات محصولات لوازم خانگی ایرانی به چندین برابر امیدوار بود.

وی افزود: صادرکنندگان لوازم خانگی ایرانی باید ارز حاصل از صادرات را با قیمت نیمایی در بازار ایران به فروش برسانند که با توجه به رقابت‌پذیری شدید صنعت لوازم خانگی در خارج از کشور این موضوع بسیاری از صادرکنندگان لوازم خانگی در ایران را با مشکلات متعدد روبرو کرده است.

هاشمی خواستار قیمت‌گذاری لوازم خانگی ایرانی بر مبنای میزان عرضه و تقاضا شد و گفت: طی سالهای گذشته قیمت‌گذاری دستوری موجب شده است تا تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران به نوعی با معضلات متعددی روبرو شوند که باید برای حل آن راهکارهای اساسی و مهمی را در نظر گرفت.

اثرات روانی و جو منفی که برای تبلیغات روی لوازم خانگی ایرانی وجود دارد موجب شده است تا شاهد این رخداد باشیم که کالای با کیفیت مناسب ایرانی با برند کشورهای دیگر به فروش می‌رسد

دیپلماسی خارجی نقش مهم و سازنده‌ای در خنثی‌سازی تبلیغات منفی علیه لوازم خانگی ایرانی دارد

فرشید مهردادی، کارشناس صنعت لوازم خانگی ایران نیز با اشاره به اینکه عدم برندسازی صحیح و درست برای لوازم خانگی ایرانی در خارج کشور سبب شده است تا شاهد این رخداد باشیم که لوازم خانگی با برند کشورهای دیگر در ایران تولید و در همان کشور و یا نقاط دیگر جهان عرضه شود، گفت: برندسازی صادراتی در کشورهای تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی یک اصول مهم محسوب می‌شود و باید به آن احترام گذاشت.

مهردادی با بیان اینکه به لحاظ کیفیت، لوازم خانگی ایرانی در منظقه خاورمیانه جایگاه ویژه‌ای دارند، گفت: متاسفانه ترویج تبلیغات منفی علیه برندهای لوازم خانگی ایرانی طی سال‌های اخیر شدت گرفته است و همین موضوع سبب شده تا به نوعی برندسازی در بخش لوازم خانگی برای ایرانی‌ها به صورت کامل شکل نگیرد.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی تصریح‌کرد: بازار کشورهایی همچون امارات متحده عربی می‌تواند به عنوان یک نقطه ثقل و حیاتی برای صادرات لوازم خانگی ایرانی به اروپا و شرق دور محسوب شود ولی متاسفانه طی سال‌های اخیر این بازار نه تنها از سوی ایرانی‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفته بلکه شاهد این اتفاق بوده‌ایم که بازرگانان ایرانی در کشورهای عربی برای نقل و انتقالات بانکی خود با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند.

مهردادی گفت: اثرات روانی و جو منفی که برای تبلیغات روی لوازم خانگی ایرانی وجود دارد موجب شده است تا شاهد این رخداد باشیم که کالای با کیفیت مناسب ایرانی با برند کشورهای دیگر به فروش می‌رسد.

وی تاکیدکرد: دیپلماسی خارجی نقش مهم و سازنده‌ای در خنثی‌سازی تبلیغات منفی علیه لوازم خانگی ایرانی دارد و باید وزارت امورخارجه در این زمینه نقش موثر خود را ایفا کند تا شاهد رونق گرفتن برندهای ایرانی در صنعت لوازم خانگی به منظور رونق گرفتن خرید و فروش آنها در بازارهای کشورهای همسایه باشیم.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه در حوزه ارائه خدمات پس از فروش لوازم خانگی برای صادرکنندگان اقدامات درخور توجه‌ای انجام نشده است، گفت: باید به این موضوع مهم اشاره کرد که ارائه خدمات پس از فروش برای کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان و امارات متحده عربی طی سال‌های گذشته بسیار ضعیف انجام گرفته است.

مهردادی با بیان اینکه باید در حوزه صادرات لوازم خانگی در ایران شاهد تغییرات گسترده باشیم و زیرساخت نحوه صادرات لوازم خانگی را تغییر دهیم، گفت: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که زحمات تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران نباید با برند کشورهای دیگر در سایر نقاط جهان فروخته شود که تداوم این وضعیت آسیب‌های جبران ناپذیری را بر صنعت لوازم خانگی ایران وارد خواهد کرد.

کد خبر: ۲۰۴٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      1 4
      اگه به وارد کردن قطعات سر هم کردن میگین تولید منم تو پارکینگ خونم میتونم این کا ر رو انجام بدم همه تولیدات کشور همینجوریه والسلام تمام کشورهایی که تولید میکنن دو یا سه برند مشهور دارن بیا کشورمونو ببین مثلاً یخچال نواع واقسام مارک