۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
قیمت نفت در بودجه کشورهای مختلف چقدر است؟
جزئیات درآمدی نفت در بودجه ۱۴۰۲

قیمت نفت در بودجه کشورهای مختلف چقدر است؟

دولت ایران بودجه سال ۱۴۰۲ را بر مبنای فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت ۸۵ دلار بسته است. این در حالی است که مبنای نفت در بودجه کشوری همچون عربستان ۷۶ دلار است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: دولت ایران بودجه سال ۱۴۰۲ را بر مبنای فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت ۸۵ دلار بسته است. حال آنکه مبنای نفت در بودجه کشوری همچون عربستان ۷۶ دلار است. جالب است که بدانید عراق دیگر کشور عربی است که توانسته با پشت سر گذاشتن ایران به دومین تولید کننده نفت اوپک تبدیل شود. این کشور عربی که روزانه چیزی حدود ۴.۵ میلیون بشکه نفت تولید می کند، سند و دخل خرج خود را بر مبنای نفت ۷۰ تا ۸۰ دلاری تنظیم کرده است. این غول های نفتی که سعی کردند که در تعیین بهای نفت در بودجه های خود رفتاری محتاطانه داشته باشند، در سال ۲۰۲۲ با مازاد درآمدی مواجه بودند. بر اساس داده‌های مشاهده شده توسط پلت فرم تخصصی انرژی درآمدهای حاصل از صادرات نفت عراق در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ جهش قابل توجه ۵۳ درصدی (معادل ۴۰ میلیارد دلار) را تجربه کرد.

حمید حسینی کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: با توجه به تحریم هایی که ایران با آن دست و پنجه نرم می کند، حتی اگر بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی حدود ۹۰ دلار باشد، نفت ایران به قیمت ۷۰ الی ۷۵ دلار عرضه خواهد شد.

ایران چقدر نفت صادر می کند؟

در آخرین ماه سال میلادی گذشته (دسامبر ۲۰۲۲)، تولید روزانه نفت ایران نسبت به ماه قبل از آن ۹ هزار بشکه افزایش داشته و به ۲ میلیون و ۵۷۴ هزار بشکه در روز رسیده و ایران در جایگاه پنجمین تولیدکننده بزرگ اوپک در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است.

ایران روزانه حداکثر چیزی حدود ۱.۲ میلیون بشکه نفت صادر می کند که کمتر از نیمی از مقدار صادرات کشور پیش از تشدید تحریم هاست

البته آمار دقیقی از مقدار صادرات اعلام نمی شود. مسئولین مقدار صادرات نفت ایران را بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز اعلام می کنند. اما شرکت اطلاعاتی کپلر نیز صادرات نفت خام ایران را در نوامبر ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرده که بالاترین میزان از آگوست ۲۰۲۲ و تقریبا برابر با نرخ ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز در آوریل ۲۰۱۹ است. بلومبرگ هم به نقل از شرکت ورتسکا می‌نویسد که صادرات نفت ایران به بیش از ۱.۳ میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین مقدار در حدود ۴ سال اخیر است.

حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی اما مقدار صادرات نفت ایران را حدود ۱.۲ میلیون بشکه می داند.

هرچند که مسئولین مقدار فروش نفت ایران را مناسب می دانند اما همچنان صادرات روزانه طلای سیاه ایران با سال های قبل تحریم فاصله زیادی دارد. بد نیست که بدانید صادرات نفت ایران در اوایل سال ۲۰۱۸ و قبل از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه حدود ۲.۵ میلیون بشکه بود. البته با روی کار آمدن ترامپ و تشدید تحریم ها علیه ایران، ورق برای صادرات ایران کاملا برگشت. طوری که در برخی ماه‌های ۲۰۲۰ صادراتمان به کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید هرچند که میانگین صادرات در این سال کمتر از ۵۰۰ بشکه در روز اعلام می شد.

حداکثر قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی چقدر است؟

به گزارش رویترز امروز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۸ سنت معادل ۰.۹۶ درصد افزایش به ۸۱ دلار و ۷۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۷۸ سنت معادل ۱.۰۵ درصد افزایش ۷۴ دلار و ۸۹ سنت معامله می‌شود. به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، قیمت نفت تحت تاثیر انتظارات برای تداوم روند احیای چین و اختلال عرضه بر اثر زلزله ویرانگر در ترکیه، افزایش پیدا کرده است. البته بررسی گزارش های تحلیلی موسسات بین المللی فعال در زمینه انرژی نیز حاکی است میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۹۰ دلار خواهد بود.

به گفته حسینی، چنانچه بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی حدود ۹۰ دلار باشد، نفت ایران بین ۷۰ الی ۷۵ دلار عرضه خواهد شد.

این کارشناس انرژی البته معتقد است با توجه به تحریم های نفتی روسیه ممکن است ایران شرایط سخت تری را در زمنیه فروش نفت تجربه کند.

چنانچه بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی حدود ۹۰ دلار باشد، نفت ایران بین ۷۰ الی ۷۵ دلار عرضه خواهد شد. این در حالی است که بودجه کشور برای سال آینده بر مبنای نفت ۸۵ دلار تنظیم شده است

بر اساس اعلام وبگاه پلاتس قیمت هر بشکه نفت اورال روسیه در ۴ ژانویه به ۳۷ دلار رسیده که این رقم تقریبا نصف قیمت تعیین شده ۶۰ دلاری از سوی کشورهای صنعتی گروه ۷ برای نفت روسیه است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که هر گونه افت قیمت نفت مسکو می تواند، کاهش بها نفت ایران را هم در پی داشته باشد.

تحریم روسیه شرایط را سخت تر کرد

بنابر گزارش اوپک، قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲ رشد ۴۳ درصدی داشته است؛ متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد ۳۰.۱۲ دلاری نسبت به سال قبل از آن به ۹۹.۹۲ دلار رسیده، البته این قیمت واقعی نفت ما نیست.

حسینی در اینباره به بازار می گوید: در حال حاضر عمده نفت روس ها به بازار شرق صادر می شود که البته مهم ترین بازارهای صادراتی ما هم هستند. بنابر این ما برای اینکه سهم خود را از این بازارها حفظ کنیم، ناچار به ارائه تخفیف های نفتی هستیم.

او ادامه داد: البته پیش از تحریم روسیه، ایران به دلیل تحریم هایی که خود با آن دست و پنجه نرم می کند، ناچار بود نفت خود را از ارزان تر از قیمت واقعی عرضه کند. به عبارت دیگر

تنظیم بودجه بر اساس مفروضات غیر واقعی و مبهم در نهایت منجر به کسری بودجه شدید و تورم فزاینده خواهد شد

این کارشناس انرژی با اشاره به تنظیم بودجه بر مبنای نفت ۸۵ دلاری، گفت: تنظیم بودجه بر اساس مفروضات غیر واقعی و مبهم در نهایت منجر به کسری بودجه شدید و تورم فزاینده خواهد شد.

مرکز پژوهش های مجلس با در نظر گرفتن شرایط تحریمی کشور قیمت هر بشکه نفت را ۷۵ دلار پیش بینی کرده است. آنگونه که در این گزارش آمده چنانچه تحریم های روسیه ادامه پیدا کند، صادرات نفت ایران حدود یک میلیون بشکه خواهد بود.

کد خبر: ۲۰۴٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha