۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
پیش بینی قیمت نفت در سال۲۰۲۳؛ امیدواری های سه رقمی یا بیم های دو رقمی؟!
تقاضای نفت از ۱۰۰ میلیون بشکه فراتر می رود

پیش بینی قیمت نفت در سال۲۰۲۳؛ امیدواری های سه رقمی یا بیم های دو رقمی؟!

افت و خیز قیمت نفت در هفته های گذشته پیش بینی آینده این بازار را سخت کرده است. برخی از کارشناسان از احتمال ۳ رقمی شدن دوباره بهای نفت می گویند و برخی دیگر متوسط قیمت امسال را ۷۰ دلار می دانند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: نفت در هفته گذشته با افت ۷ درصدی، دومین کاهش هفتگی خود را پشت سر گذاشت. به گزارش رویترز، در آخرین روز معاملات هفته گذشته هر بشکه نفت برنت با ۱۰ سنت کاهش ۸۲.۰۷ دلار فروخته شد. بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با ۶ سنت کاهش به ۷۵.۸۲ دلار رسید. کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را بسیاری حاصل سیاست های آمریکا و کاهش نرخ بهره و البته شروع تحریم های گروه هفت علیه مسکو می دانند.

حمید حسینی کارشناس انرژی که پیش بینی درباره وضعیت بازار نفت را سخت می داند، به بازار گفت: طلای سیاه در ماه های گذشته نوسان شدیدی را بین ۸۰ تا ۹۰ دلار تجربه کرده و عوامل متعددی همچنان روی قیمت ها تاثیر گذار است. عواملی همچون وضعیت تقاضای چین، بهای دلار، نرخ بهره در آمریکا، رکود کشورهای اروپایی، وضعیت عرضه نفت روسیه و البته تصمیم اعضای اوپک پلاس درباره وضعیت عرضه می تواند سمت و سوی بازارجهانی را تغییر دهند.

او با بیان اینکه کاهش نرخ بهره در روزهای گذشته از سوی آمریکا موجب تضعیف نفت و افت قیمت ها در بازار جهانی شده است، ادامه داد: در مقابل شاهد افزایش تقاضا در بازار چین هستیم و احتمال می رود در سال ۲۰۲۳ تقاضا در بزرگترین بازار مصرف انرژی به حدود ۱۰۱ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی همچنین با بیان اینکه روسیه چیزی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به اروپا نفت صادر می کرد، گفت: مسکو حالا در تلاش است که این میزان نفت را هم راهی بازارهای آسیایی کند. اما اینکه تا چه اندازه بتواند در این خصوص موفق عمل کرده و چه مقدار از نفت خود را ناچار است بر اساس سقف قیمتی بفروشد، خود مسائلی است که می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

بازار پر نوسان نفت

از ابتدای فوریه تاکنون، نفت برنت ۵.۴ درصد کاهش داشت. البته برخی از تحلیل گران افت قیمت نفت در روزهای گذشته را موقتی دانسته و از احتمال رشد دوباره آن سخن می گویند. به عنوان مثال گلدمن ساکس در آخرین پیش بینی خود قیمت احتمالی نفت در سال جاری میلادی را ۹۸ دلار اعلام کرده است. جی پی مورگان هم قیمت احتمالی طلای سیاه در سال ۲۰۲۳ را حدود ۹۰ دلار برآورد کرده است. در این میان برخی از کارشناسان حتی از احتمال ۳ رقمی شدن قیمت نفت سخن می گویند.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته مصرف در امسال حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که تولید مازادی برای عرضه به بازار وجود ندارد

حسینی کارشناس انرژی در اینباره می گوید: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته مصرف در امسال حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که تولید مازادی برای عرضه به بازار وجود ندارد و حتی احتمالا کاهش عرضه هم وجود دارد.

به گفته او، مصرف دنیا به ۱۰۱ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در امسال خواهد رسید. حال آنکه هم اکنون مصرف دنیا حدود ۱۰۰ میلیون بشکه است. با این اوصاف این احتمال که قیمت ها افزایش پیدا کند، وجود دارد.

گفته های این کارشناس انرژی را سازمان بین المللی انرژی هم تایید می کند. این سازمان در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که در پی تقاضایی که از تحریک‌های تازه اقتصادی چین ایجاد می‌شود انتظار می‌رود تقاضای نفت در سال‌۲۰۲۳ روزانه ۱.۹ میلیون بشکه افزایش یابد و رکورد۱۰۱.۷میلیون بشکه‌ای را ثبت کند.

احتمال کاهش عرضه با تحریم مسکو

البته همزمان با احتمال افزایش تقاضا در سرزمین اژدها عرضه جهانی نفت با متاثر شدن صادرات روسیه از تحریم‌ها، دچار محدودیت خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تولید روسیه در سه ماهه جاری، تحت تاثیر ممنوعیت واردات نفت این کشور به اتحادیه اروپا که از فوریه به واردات فرآورده‌های نفتی گسترش پیدا خواهد کرد، ۱۵ درصد سقوط خواهد کرد. با این حال، این روند ممکن است به حد کافی محسوس نباشد تا اوپک پلاس شیرهای نفت را باز کند.

حال خوب اقتصادهای بزرگ دنیا

برخلاف آنچه تصور می شد خبری از رکود تورمی نیست. این را از لابلای صحبت های حسینی هم می توان فهمید. او با اشاره به وضعیت مناسب دو اقتصاد بزرگ دنیا یعنی چین و آمریکا، می گوید: به نظر نمی آید که آمریکا به عنوان اقتصاد بزرگ جهانی درگیر رکود تورمی شود. ضمن اینکه این کشور توانسته نرخ بیکاری خود را از ۱۲ درصد در شروع کار فعالیت بایدن به ۳ درصد برسد.

او درباره احتمال رکود در سایر کشورها هم گفت: سطح تقاضا در چین در حال افزایش بوده و از طرفی در هند هم شاهد بهبود نسبی اقتصاد و رشد مصرف انرژی هستیم. البته ممکن است اروپا به نوعی دچار رکود تورمی شود. اما در سایر بخش ها اینگونه به نظر نمی رسد.

جالب است که آمار وزارت کار آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور ماه میلادی گذشته، ۵۱۷ هزار شغل جدید ایجاد کرده است که تقریبا سه برابر بالاتر از رشد ۱۸۸ هزار شغل جدید بود که اقتصاددانان برای ژانویه پیش بینی کرده بودند و در مقایسه با آمار بازبینی‌شده ۲۶۰ هزار شغل جدید در دسامبر، رشد دو برابری داشت.

توجیه اقتصادی تولید نفت برای اوپکی ها

اما وضعیت عرضه از سوی اعضای اوپک از دیگر فاکتورهای موثر در وضعیت قیمت هاست. اوپکی ها در تازه ترین نشست خود با تمدید برنامه کاهش تولید روزانه ۲میلیون بشکه‌ای، سعی کرده تا از قیمت ها حمایت کند. حسینی معتقد است که اعضای این کارتل در نشست آتی خود نیز تغیری در وضعیت تولید و عرضه نخواهند داشت.

قیمت نفت در بودجه های اعضای اوپک پایین تر از قیمت های فعلی بازار است. به همین دلیل حتی اگر قیمت ها در این وضعیت هم باقی بماند تولیدکنندگان این کارتل نفتی با مشکلی مواجه نمی شوند

او با بیان اینکه حتی قیمت های فعلی نفت هم برای اعضای اوپک قیمت های مناسبی است، ادامه داد: تولید و عرضه با قیمت های فعلی برای اعضای این کارتل توجیه اقتصادی دارد. ضمن اینکه تمامی کشورها بودجه های خود را بر مبنای قیمت های کمتر از قیمت های فعلی بازار بسته اند. به همین دلیل حتی اگر قیمت ها در این وضعیت هم باقی بماند تولیدکنندگان این کارتل نفتی با مشکلی مواجه نمی شوند.

جالب است که بدانید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ۲۸.۸۷ میلیون بشکه در روز نفت در ژانویه تولید کرده که ۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه گذشته میلادی بوده‌است. البته مقامات بلندپایه در اوپک پلاس اعلام کرده‌اند که در معکوس کردن کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز که از نوامبر به اجرا گذاشته شده است، محتاط خواهند بود.

کد خبر: ۲۰۴٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha