۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
افزایش سرمایه در نمادهای بانکی با تجدید ارزیابی/ ‌شائبه های فروش در فرآورده‌های نفتی و منفی شدن بازار
تحلیل روزانه بورس

افزایش سرمایه در نمادهای بانکی با تجدید ارزیابی/ ‌شائبه های فروش در فرآورده‌های نفتی و منفی شدن بازار

بازار امروز روند خاصی را تجربه کرد که به نفع بزرگان بورسی نبود و آنها بیشترین ریزش را تجربه کردند.

وحید بلالی؛ بازار: بازار در معاملات امروز با ریزش ۱۵۶۵۶ واحدی به کانال ۹۸۶۴۶۷ ریزش کرد، شاخص کل ریزشی ۱.۵۶ درصدی را تجربه کرد، شاخص آزاد شناور نیز ریزشی در محدوده این میزان داشته و ۱.۵۷ درصد ریزش کرد، شاخص بازار اول ۲.۰۶ و شاخص بازار دوم ریزشی ۰.۷۹ درصدی داشت. شاخص کل قیمت هم وزن رشد اندک ۰.۲۶ درصدی  را تجربه کرد اما نشان داد بازدهی نمادهای کوچک و متوسط بیشتر از نمادهای بزرگ در چند روز اخیر است، شاخص ۳۰ شرکت بزرگ اما ریزشی بیشتر از همه شاخصها داشت و این ریزش به عدد ۳.۲۸ درصد رسید تا نشان دهد ریزش امروز بورس زیر سر بزرگان بورسی است، شاخص ۵۰ شرکت فعالتر هم ریزشی ۲.۶۳ درصدی داشت.

در انتهای معاملات تعداد نمادهای مثبت از منفی های بورس پیشی گرفت و ۱۷۴ نماد مثبت و ۱۶۵ نماد منفی به معاملات پایان دادند، در فرا بورس نیز ر۱۵۶ نماد مثبت و ۱۴۵ نماد منفی به کار خود خود پایان دادند تا مشخص شود وضع بازار آن چنان هم بد نبوده و بیشتر از نیمی از بازار مثبت بودند.

در معاملات امروز بیش از همه چیز سبز شدن سراسری گروه زراعتی هاست که گفته می شود در واکنش به خبرهای اخیر هیئت دولت برای حمایت از این گروه است، در گروه دارویی که به علت اظهاراتی مبنی بر تبدیل ارز مرجع به ارز آزاد شنیده می شود و  این عامل چند روزی باعث سبز شدن این گروه شده بود، معاملات امروز متعادل تر شده و چند نماد این گروه به وضعیت منفی رسیدند.

افزایش سرمایه در نمادهای بانکی با تجدید ارزیابی
بانکها در تلاش هستند از محل تجدید ارزیابی خود افزایش سرمایه بدهند، در آخرین اقدام افزایش سرمایه بانک ملت از طریق تجدید ارزیابی به تصویب رسید، با موافقت بانک مرکزی با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی پیش بینی می شود بانکهای دیگر نیز بتوانند این موافقت نامه را اخذ کنند.  

خبر موافقت با تجدید ارزیابی بانک ملت باعث شد نماد این بانک به صورت منفی و قرمز رنگ تغییر وضعیت دهد، بانک ملت افزایش سرمایه ۱۶ هزار میلیارد تومانی را در دستور کار خود قرار داده است.   در معاملات ابتدای هفته تمام بانکی ها در وضعیت سبز رنگ قرار داشتند، اما امروز بیشتر آنان منفی شدند.

افزایش سرمایه در میان مدت برای یک سهم مثبت بوده اما بسیاری از سهامداران دوست ندارند در افزایش سرمایه شرکت کنند زیرا تاریخ بسته شدن نمادها در بورس دقیق و مشخص نیست، به گفته کاظم چاوشی  مدیر امور مالی بانک ملت با افزایش سرمایه،  سرمایه بانک از ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که این افزایش سرمایه منجر به گشایش های بسیار خوبی بر عملیات بانک می شود، برای مثال تسهیلات و تعهدات کلان بانک‌ها که تابعی از سرمایه پایه بانک هاست با ثبت این افزایش سرمایه حداقل ۳۲۰ درصد به امکان وام دهی بانک اضافه می شود که این خبر بسیار خوبی برای یک نهاد مالی است.

علاوه بر نماد بانک ملت که یکی از نمادهای شاخص ساز بورس هشت نماد دیگر در گروه های مختلف افزایش سرمایه خود را ثبت کردند، با استمرار روند افزایش سرمایه در گروه های مختلف می توان انتظار داشت نمادهای مشمول به وضعیت منفی آمده و حتی بر روند بازار و شاخص کل در آینده ای نه چندان دور تاثیر بگذارند.

شائبه های فروش در فرآورده  های نفتی
امروز هم مانند دیروز در چهار گروه فلزی، معدنی، بانکی و پالایشی سهامداران بیشترین فشار را وارد آوردند. به گفته برخی کارشناسان منفی های اخیر گروه های بزرگ اعم از پالایشی شائبه برانگیز است، حقوقی های نمادهای شبندر و شتران در معاملات هفته های گذشته عرضه های سیل را داشتند که در برخی از موارد نیز با برخورد جدی حقیقی ها مواجه شدند، اما آن سناریو همان گونه که پیشتر نیز گفته بودیم به علت وجود افراد حقیقی تازه وارد شکست خورده و حال حقوقی های نمادهای پالایشی با ترفندی جدید با ارائه گزارش زیان از وضعیت اقتصادی در کرونا می خواهند تا می توانند سهام را خالی کنند، نمادهای بزرگ پالایشی از عقب مانده های رشد بازار بوده و حرف و حدیث های اطراف آنان نیز به شدت قوت یافته است.

کد خبر: ۲۰٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha