۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
مردم ایلام چشم انتظار«پارک پلی پروپیلن»
یادداشت؛

مردم ایلام چشم انتظار«پارک پلی پروپیلن»

ایلام-«طرح «پارک پلی پروپیلن» مهمترین طرح صنعتی استان ایلام شناخته می شود که در سفر رئیس جمهور مصوب شد ولی هنوز اجرایی نشده است» این جمله بخشی از یادداشت لیلا کایی فعال رسانه ای برای رسانه بازار است.

لیلا کایی؛ بازار: بیش از یک سال از مصوبه سفر رئیس جمهور مبنی بر ایجاد «پارک پلی پروپیلن» در ایلام می گذرد اما این مصوبه همچنان به جایی نرسیده است

پارک پلی پروپیلن ایلام قرار بود به عنوان نخستین پارک زنجیره صنایع تکمیلی پلی‌پروپیلن کشور ظرف دو تا سه سال آینده و تامین سرمایه آن از طریق هلدینگ پترول و صندوق بازنشستگی وزارت نفت اجرای شود ولی تاکنون محقق نشده است.

در این طرح قرار بود سالانه حدود ۳۰ کارخانه و در مجموع طی سه سال ۹۲ کارخانه در پارک پلی پروپیلن ایلام کلنگ زنی و زمینه اشتغال ۱۴ هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم فراهم شود.

مسئولان ارشد استان ایلام حتی یک جمله در خصوص پارک پلی پروپیلن صالح آباد که از امیدهای توسعه منطقه و استان است، سخن نمی گویند.

در حالی که مسئولان ارشد استان این پارک را بزرگترین دستاورد سفر رئیس جمهور به ایلام اعلام کردند و حتی تا رفع موانع عمده زیرساختی آن مانند تامین ۶۰ هکتار زمین مناسب در منطقه صالح آباد پیش رفت، الان در بن بست قرار گرفته است.

در زمینه جانمایی پروژه باید به بحث توسعه متوازن در استان و دیده شدن تمامی شهرستانها و بخش ها به یک اندازه و اختصاص پروژه های اشتغالزا به مناطق توجه کرد

یکی از مهمترین موانع اجرای این طرح، مکان اجرای پروژه است که گویای دستاویز مسائل قومی و قبیله ای در استان شده است.

از نظر کارشناسی و بر مبنای طرح آمایش سرزمینی می‌طلبد کە دیگر نقاط استان و حداقل بخش‌های همجوار شهرستان چوار، همانند بخش محروم صالح‌آباد از مواهب صنعتی شدن استان بهرەمند شوند.

مردم ایلام چشم انتظار«پارک پلی پروپیلن»

در طرح آمایش سرزمینی چنین آمدە کە تعریف و اجرای طرح‌ها باید با جامع‌نگری، کیفیت و سازماندهی فضایی همراە باشند بە نحوی کە پایدارترین آرایشی کە بە سە مولفە جمعیت،سرمایە،منایع طبیعی و محیطی یک منطقە ختم شود.

در حال حاضر دو صنعت بزرگ پتروشیمی و پالایشگاه گاز در شهرستان چوار مستقر بوده و این شهرستان برای تأمین زیرساخت‌های همین دو صنعت بزرگ هم به مشکل بر خورده است، از طرفی میزان بسیار زیاد آلاینده بودن این صنایع و خصوصا پتروشیمی همین امروز هم زندگی بر مردم را سخت کرده و به طبیعت و محیط زیست ضربه وارد کرده است.

توسعه طرح هایی صنایع پایین دستی پتروشیمی ایلام زمینه‌ساز جلوگیری از خام‌ فروشی در کشور، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار برای جوانان است

در زمینه جانمایی پروژه باید به بحث توسعه متوازن در استان و دیده شدن تمامی شهرستانها و بخش ها به یک اندازه و اختصاص پروژه های اشتغالزا به مناطق توجه کرد.

منطقه صالح آباد که برای اجرای پروژه جانمایی شده هم جزو ایلام بوده و مردم این منطقه هم از اشتغال پایدار و ایجاد صنایع حقی دارند. بدون شک اهل فن و کارشناسان خبره با بررسی های دقیق صالح آباد را پیشنهاد داده اند.

با توجه نیاز به حدود ۳۰ هکتار زمین یکپارچه جهت احداث پارک لازم است انتخاب مکان استقرار بر اساس مطالعات آمایش سرزمین مناطق مستعد به منظور ارزیابی پارامترهای نظیر خصوصیات اقلیمی، ویژگی‌های جغرافیایی، دسترسی بهینه به بازار مصرف، نزدیکی به خوراک و نظایر آن برحسب اولویت و به دور از فشارهای سیاسی انجام پذیرد.

هلدینگ خلیج‌فارس به عنوان مجری پارک پلی‌پروپیلن آمادگی خود را برای اجرای این پروژه اعلام داشته است و حضور شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس که ۵۰ درصد ارز حاصل از صادرات کشور را تامین می‌ کند، در استان ایلام یک رویداد بسیار بزرگ است.

توسعه طرح هایی صنایع پایین دستی پتروشیمی ایلام زمینه‌ساز جلوگیری از خام‌ فروشی در کشور، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار برای جوانان است.

پارک پلی پروپیلن با توجه به صنایع پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام، پتروشیمی دهلران می تواند سرآغاز یک تحول اساسی در حوزه صنایع پایین دستی نفت و گاز استان به ویژه برای اشتغال باشد

کد خبر: ۲۰۴٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha