۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
جایگاه ویژه ادوات کشاورزی ایران در قلب آسیا| به جز ترکیه مابقی بازارهای اطراف را می توان پوشش داد
بازار گزارش می دهد؛

جایگاه ویژه ادوات کشاورزی ایران در قلب آسیا| به جز ترکیه مابقی بازارهای اطراف را می توان پوشش داد

صنعتگران بخش کشاورزی معتقدند با توجه به پیشرفت هایی که در تولید ادوات داشته ایم، کیفیت محصولات کشور به حدی است که در قلب آسیا، به جز ترکیه هیچ کشوری مثل ایران توان تولید با این سطح کیفی را ندارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت کشاورزی جزو بخش هایی است که ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی دارد و اهمیت به روز کردن این بخش زمانی بیش از گذشته نمایان می شود که بحران هایی همچون جنگ و خشکسالی در سراسر جهان تحولاتی اساسی ایجاد می کند. به عبارت دیگر با نفوذ تکنولوژی های برتر و نوینی که در بخش کشاورزی جهان صورت گرفته کارشناسان در پی این هستند که بهره وری را افزایش دهند و با صرف منابع آبی، خاکی و دیگر منابعی که در هر منطقه ای است بیشترین تولید را داشته باشند تا ضمن تامین غذای جمعیت رو به فزاینده دنیا ضایعات این بخش را به حداقل برسانند. در ایران نیز طی سالهای اخیر بخش ادوات و تجهیزات کشاورزی روند رو به رشدی از نظر کیفیت و کمیت در پیش گرفته است و به گفته کارشناسان این حوزه، تا به حدی پیش رفته است که ضمن تامین بازار داخل محصولاتی با کیفیت های متناسب با شاخص های بازارهای جهانی تولید می کنند و به این ترتیب غالبا بازارهای همسایه را نیز پوشش می دهند.

موانع پیش روی صنعتگران بخش کشاورزی از تامین فولاد و آهن آلات گرفته تا فروش محصولات نهایی بسیار جدی است به همین دلیل برخی از فعالان این بخش به تدریج سرمایه های خود را از ایران خارج و در دیگر کشورهای اطراف سرمایه گذاری می کنند

با این وجود مسائل و چالش های بسیاری پیرامون این صنعت وجود دارد که کار را برای صنعتگران این حوزه سخت می سازد. به طوری که حسین مهدوی یکی از صنعتگران این بخش معتقد است مشکلات این بخش به حدی شده است که شاهد خروج سرمایه های این بخش از کشور هستیم.

این صنعتگر بخش کشاورزی به خبرنگار بازار می گوید: در واقع ما در دوره های مختلف با مشکلات متفاوتی مواجه هستیم به طوری که در یک مقطعی مشکل تامین فولاد از بازار بورس را داشتیم و کماکان داریم که غالبا به دلیل اینکه نقدینگی ما چندان نیست به ناچار باید از بازار آزاد و با نوسان های قیمتی بالا تامین کنیم.

مهدوی افزود: از سوی دیگر در حالی که بخش قابل توجهی از تولید کننده های این بخش قابلیت تولید برای بازارهای صادراتی دارند در این مسیر با دشواری های بسیاری همراه هستند و به نوعی تولید کننده ای که باید درگیر تولید باشد کاملا درگیر مسائل پیرامونی است. به همین دلیل است که گاهی می شنویم برخی تولید کننده های این حوزه سرمایه های خود را به تدریج به دیگر کشورها می برند.

صادرات ادوات و تجهیزات کشاورزی طی دو سال گذشته تحت تاثیر مسائل سیاسی اُفت کرده است

محمد درخشان از دیگر تولیدکننده های این بخش است که در خصوص وضعیت کیفیت و کمیت صادراتی ادوات کشاورزی و وضعیت صادراتی این محصولات به بازار می گوید: در چند سال گذشته شرکت های ایرانی صادرات خوبی به کشورهای همسایه، آسیای میانه و حتی به کشورهای آفریقایی داشته اند. اما طی دو سال اخیر صادرات ادوات و تجهیزات کشاورزی افت کرده چون روابط سیاسی ما با یکسری کشورهای منطقه به ویژه در عراق دستخوش تغییراتی شده است و بازارهایی که ما در آنجا داشتیم الان به شدت مورد رقابت با شرکتهای ترکیه قرار گرفته است.

درخشان افزود: به هر حال دولت ترکیه شرایط صادراتی خوبی مهیا کرده حمایت ویژه ای از صادر کننده های خود می کند. به طوری که یک صادر کننده در کشورهای دیگر پول اش را به راحتی می تواند از طریق سیستم بانکی به کشور خود منتقل و در حوزه تولید خود مصرف کند. اما یک تولید کننده ایرانی وقتی یک جنسی را صادر می کند پول را نمی تواند به داخل ایران وارد کند چون سوییفت بانکی ما قطع است و تحریم هستیم و برای وصول مطالبات دچار سختی های زیادی شده ایم.

به دلیل تحریم ها دشواری هایی که در مسیر نقل و انتقال پول برای صادر کننده های داخلی وجود دارد کشورهای اطراف مایل به خرید از ایران نیستند در حالی که از نظر کیفیت ادوات و تجهیزات تولیدی ایران قابل رقابت در خاورمیانه است

او ادامه داد: شرایط نقل و انتقال ما به قدری پیچیده و ناممکن است که حتی وقتی مشتری خارجی می خواهند از ما خرید کنند نمی توانند پول را حواله کنند و لذا مجبور هستند یا به صورت دستی پول بیاورند و یا از طریق صرافی ها به صورت خطرناک و با ریسک بالا آن پول را به ما انتقال بدهد. به همین دلیل آنها نیز رغبت شان را از دست می دهند بنابراین حوزه صادرات ما را این موضوع بسیار تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس این گزارش اگرچه در بحث تولید و صادرات صنعتگران بخش کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستند اما این امر روی کیفیت این محصولات اثر نگذاشته است. به طوری که این صنعتگر بخش می گوید: از نظر کیفیت ماشین آلات ایرانی قابل رقابت با دیگر کشورهاست. به طوری که به جرات می توان گفت بعد از ترکیه که یک کشور اروپایی محسوب می شود در قلب آسیا هیچ کشوری وجود ندارد که توانمندی تولید ادوات کشاورزی در حد ایران را داشته باشد حتی کشورهایی مثل هند در حوزه ساخت ادوات کشاورزی (دنباله بندها) از ایران پایین تر است.

درخشان ادامه داد: همانطور که می دانید هندوستان و چین در حوزه تولید تراکتور، کمباین و ماشین آلات موتوری توانمندی بسیار بالایی دارند اما در حوزه ساخت دنباله بندها و ادوات کشاورزی کشور ایران به قطعیت از بسیاری از کشورهای مطرح آسیایی برتر است.

باز بودن مسیر واردات و صادرات موجب پویا ماندن صنعت ادوات و تجهیزات کشاورزی می شود

بر اساس این گزارش اگرچه کیفیت ادوات و تجهیزات کشاورزی در حد محصولات اروپایی نیست اما با توجه به اینکه کشورهای اطراف ایران در این حوزه چندان قوی نیستند و به نوعی بازاری با پتانسیل بالا برای این محصولات محسوب می شود، در صورت هموار شدن مسیر صادراتی، بخش قابل توجهی از تولیدات ایران می تواند در این بازارها عرضه شود. این در شرایطی است که فعالان این بخش می گویند شرط پویا ماندن هر بازاری باز بودن مسیر صادرات و واردات است. به خصوص اینکه تنها راهی که باعث می شود تولید کننده های داخلی در بخش کیفی سازی محصولات خود هزینه کنند این است که محصولات خارجی نیز در بازار عرضه شود و به نوعی برای این تولید کننده ها باید رقیب تراشی شود. از سوی دیگر وقتی بازار داخل به نوعی اشباع است و تولیدات بیش از مصرف است باید بازارهای صادراتی از سوی دستگاه های مربوطه که قدرت رایزنی دارند برای تولید کننده ها مهیا شود تا تولید نیز پویا بماند.

محسن ثانی از دیگر تولید کننده های حوزه کشاورزی است که کیفیت ادوات و تجهیزات کشاورزی را قابل قبول می داند و به بازار می گوید: کیفیت محصولات داخلی در حدی است که آنچه در ایران تولید می شود را می توان به بازارهای صادراتی ارسال کرد و با این وجود اولین مشتری ما قطعا کشاورزان داخلی هستند و برای تامین رضایت آنها باید خود را دائما به روز کنیم.

کیفیت ادوات و تجهیزات کشاورزی کشور تا به حدی است که به جز بازار ترکیه بقیه کشورهای اطراف را می توان پوشش داد و محصولات این بخش را به این مناطق صادر کرد

ثانی افزود: با این وجود برخی شرکت های فعال در این حوزه وارد مقوله صادرات شده‌ اند و صادرات دارند. از سوی دیگر با توجه به اختلاف ارز و افزایش نرخ دلار مقوله صادرات بسیار به صرفه است.

او ادامه داد: بنابراین کلیه تولیداتی که کیفیت در حد متوسط بین المللی داشته باشند می ‌توانند وارد بازارهای صادراتی بشوند. به خصوص اینکه قیمت تمام شده ادوات کشاورزی در ایران نسبت به دیگر کشورهای اطراف کمتر در می آید. البته همان هم احتیاج به حمایت دارد.

ثانی خاطر نشان کرد: با این وجود ما قابلیت این را داریم که کشورهای خاورمیانه و همچنین به کلیه کشورهای همسایه ایران به جز ترکیه را میتوانیم پوشش بدهیم و به این مناطق صادرات داشته باشیم.

این فعال بخش کشاورزی که در حوزه تولید پهبادهای سمپاش هم فعالیت دارد، تصریح می کند: به طور مثال در خصوص پهپاد سمپاش شاهد هستیم که یکی از شرکت‌ های فعال در این زمینه که همکاران ما محسوب می شود صادرات این محصول را به قزاقستان آغاز کرده است. در واقع با توجه به دانش متوسطی که در ایران در حوزه ادوات و تجهیزات کشاورزی وجود دارد تولید کننده ها نسبت به کشورهای دیگر توان بالایی دارند و لذا صادرات برای آنها مقدور است.

وی در پایان گفت: با تمام این تفاسیر اگر در بحث صادرات تسهیلاتی داده شود و مشکلات عدیده ای که در این مسیر وجود دارد برداشته شود، تولید کننده های ایرانی بخش ادوات و تجهیزات کشاورزی قابلیت صادراتی بالایی دارند و می توانند به خوبی از این طریق ارز آوری بالایی برای کشور داشته باشند.

کد خبر: ۲۰۴٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      5 0
      چه فایده اصلا برترین در جهان باشیم وقتی کشاورزای خودمون که از همه باید مهم تر باشند توان خرید ندارن به چه درد می خوره همه چیز کشورمون خارج پرسته هرچی با کیفیت برا خارجه از تراکتور بگیر تا ادوات، اون موقع کشاورز خودمون نمی تونه یه دونه گاری بخره یعنی توانی نداره از بس بی منطق گرونه حالا هی بگید ما اولیم والا اونا که تو هیچی اول نیستن ازما بهتر کار میکنن و زندگی