۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
هدر رفت آب کشاورزی کشور جدی و نگران کننده است
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی:

هدر رفت آب کشاورزی کشور جدی و نگران کننده است

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۵۰ درصد کانال انتقال آب در حوزه کشاورزی کشور خاکی و برای اجرای طرح اصلاح الگوی مصرف استاندارد نیست.

به گزارش بازار، صفدر نیازی شهرکی افزود: برای هوشمند سازی و گسترش آبیاری هوشمند باید در وهله اول به فکر رفع مشکلات زیرساختی باشیم و با کانال‌های خاکی انتقال آب در حوزه کشاورزی نمی‌توانیم این مهم را در کشور اجرا کنیم. ضرورت توجه به ۵۰ درصد کانال انتقال آب در حوزه کشاورزی کشور

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که، هدر رفت آب در حوزه کشاورزی کشور به ویژه استان مازندران جدی و نگران کننده است، گفت: با سامانه‌های نوین آبیاری و بهره وری می‌توان برای رفع این چالش اقدام کرد.

وی تصریح کرد: برای هوشمند سازی آبیاری، ۱۶ نقطه در کشور به عنوان نمونه انتخاب شده و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی آبیاری هوشمند در آن‌ها اجرا شده است.

نیازی شهرکی تصریح کرد: در این شیوه با استفاده از لوازم سنجش، شاخص‌هایی مانند رطوبت، اقلیم، جنس خاک و میزان بارندگی پایش شده و آبیاری با محاسبه دقیق و بر اساس نتایج این پایش‌ها انجام می‌شود تا هدر رفت آب به کمترین میزان برسد و بهره وری منابع آبی افزایش یابد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی کاهش هزینه تمام شده طرح‌های آب و خاک را یکی دیگر از اولویت‌ها اعلام کرد و گفت: انتقال با لوله، استفاده از کانال‌های بتونی و بتونی پارچه‌ای به عنوان گزینه‌های جایگزین کانال خاکی انتقال آب در حوزه کشاورزی در اولویت است.

کد خبر: ۲۰۴٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha