۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
غافلگیری مردم از افزایش قیمت میوه‌های فصل؛ صادرات بهانه‌ای برای گرانی
بازار از اراک گزارش می‌دهد؛

غافلگیری مردم از افزایش قیمت میوه‌های فصل؛ صادرات بهانه‌ای برای گرانی

اراک- قیمت برخی از میوه‌های فصل در حالی رو به افزایش است، که فعالان بازار، سرمای هوا و دیر رسیدن برخی از میوه‌ها و نیز صادرات را از عوامل مهم این افزایش قیمت می‌دانند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرسال و پس‌ازآن آغاز سال شاهد افزایش حقوق اقشار مختلف مانند کارمندها، کارگرها و دیگر حقوق بگیرهای جامعه هستیم، به‌عنوان‌مثال حقوق کارگران در سال جاری ۲۱ درصد افزایش یافت و کارمندان نیز افزایش ۱۵ درصدی حقوق در سال جاری را تجربه کردند.

اما به عقیده بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت بسیاری از کالاها و اجناس تناسبی با درصد افزایش حقوق ندارد، یکی از این کالاها که افزایش قیمت سالانه را داشته، میوه است. که افزایش قیمت‌های عجیب‌وغریب را تجربه می‌کنند.

افزایش قیمت ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته
یک میوه‌فروش فعال در دلیجان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص قیمت میوه‌های موجود در این شهرستان اظهار داشت: هر کیلوگرم سیر تازه با برگ باقیمت چهار هزار و ۵۰۰ تومان، زنجبیل تازه ۴۲ هزار تومان، گوجه‌فرنگی بوته‌ای سه هزار و ۵۰۰ تومان، گوجه‌فرنگی گیلاسی و زیتونی با ۹ هزار و ۲۰۰ تومان، کدو مسمایی دو هزار و ۹۰۰ تومان و سبزی پاک‌کرده شش هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود.

اکبری گفت: به نسبت ماه گذشته و فروردین‌ماه شاهد کاهش قیمت حدود پنج الی ۱۰ درصدی در قیمت میوه و سبزی‌ها عرضه‌شده هستیم، اما در مقایسه با زمان مشابه سال قبل افزایش قیمت‌ها بیش از ۵۰ درصد است.

شما بگویید چه چیز گران نشده است
یکی از اهالی شازند که برای خرید میوه به میوه‌فروشی این شهر آمده بود، به خبرنگار بازار گفت: برای خرید پرتقال به این محل آمده‌ام، اما هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال را همان‌طور که می‌بینید، کیلویی هشت هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند، که قابل‌مقایسه باقیمت این نوع میوه در ایام نوروز، یعنی حدود چهار هزار تومان نیست.

شما بگویید، چه چیزی گران نشده است؟ حالا هم نوبت میوه است، ما نیز در گرانی میوه خوشحال نیستیم، چراکه ما درهرصورت و با هر قیمتی که بخریم سود شرعی، عُرفی و قانونی خود را روی اجناس می‌کشیم

وی اضافه کرد: گوجه‌سبز تولید محدود شهر که میوه فصل است نیز حدود ۱۷ هزار تومان برای هر کیلوگرم و گوجه‌سبز شمال نیز کیلویی ۱۲ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود، که بسیار تعجب‌آور است، چراکه برای میوه فصل هزینه نگهداری در سردخانه پرداخت نمی‌شود، بارش‌های امسال نیز خدا را شکر کم نبوده است، از زمان « نوبر» گوجه‌سبز نیز که گذشته است، دلیل این قیمت‌های عجیب‌وغریب چیست، من دلیل این قیمت‌های بالارا نمی‌فهمم.

از میوه‌فروشی که مشتری شازندی در مغازه‌اش بود، دلیل افزایش قیمت میوه‌ها را سؤال کردیم، که در پاسخ گفت: شما بگویید، چه چیزی در این کشور گران نشده است، حالا هم نوبت میوه است، ما نیز در گرانی میوه خوشحال نیستیم، چراکه ما درهرصورت و با هر قیمتی که بخریم سود شرعی، عُرفی و قانونی خود را روی اجناس می‌کشیم، در بسیاری از مواقع نیز قیمت‌ها کم‌تر از درصد سود موردنظر ما است، پس نفعی از گرانی میوه عاید ما نمی‌شود، تازه با گرانی‌ها مشتری کم‌تری نیز خواهیم داشت.

صادرات برخی میوه‌ها علت افزایش قیمت؛ سرمای هوا میوه‌ها را دیررس کرد
یکی از بارفروشان میدان تره‌بار اراک علت افزایش قیمت سیب و پرتقال را کاهش ذخیره این محصولات در انبارها و نیز تداوم تقاضای خریداران دانست و به خبرنگار بازار گفت: البته در مورد سیب زمزمه‌هایی از صادرات این محصول به کشورهای همسایه ازجمله عراق و افغانستان شنیده می‌شد، که گویی جلوی صادرات را گرفتند و اکنون بازار کمی آرام‌گرفته است.

ولی که خود را « فدوی» معرفی کرد، در مورد قیمت بالای میوه‌های فصل نیز گفت: امسال هوا دیرتر گرم شد و قطعاً با هوای سرد نیز نباید انتظار رسیدن میوه را داشت، در آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت محصولاتی مانند گوجه‌سبز خواهیم بود، اما به‌طور مثال زردآلو می‌بایست، طی هفته آینده به دست آید، اما بررسی‌های ما و سؤال‌هایی که از باغبان‌ها کردیم، نشان از تعویق حداقل ۱۰ روزه رسیدن و عرضه زردآلو خواهیم بود، خوب همین امر نیز زمان « نوبر» را معوق کرده و درمجموع شاهد قیمت‌های بالاتر خواهیم بود.

این فعال بازار میوه ادامه داد: البته همچنان در محصولاتی مانند « چغاله بادام» و سیب قرمز نسبت به سال گذشته کاهش قیمت داریم و مثلاً در مورد قیمت هندوانه ثبات را در بازار شاهد هستیم، همیشه نباید نیمه‌خالی لیوان را دید، درحالی‌که اُجرت کارگر در مزارع و باغ‌ها افزایش چشمگیری داشته، آب کشاورزی گران شده، سوخت و هزینه جابجایی و دلار و ارز گران شده است، میوه‌های بسیاری باقیمت‌های ثابت نسبت به سال گذشته و یا حتی بعضاً پایین‌تر عرضه می‌شود.

وی گفت: البته با شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضای مردم برای خرید مواد دارای ویتامین «ث» افزایش قیمت کیوی، پرتقال، لیموشیرین و لیموترش و نیز محصولاتی مانند زنجبیل طبیعی و منطق بازار است، زمانی که تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد، قیمت‌ها افزایشی خواهد بود.

گرانی قیمت میوه های نوبرانه طبیعی و مقطعی است
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اما گرانی میوه در این استان را قبول ندارد و در توضیح این مطلب به خبرنگار بازار گفت: مشکل خاصی که بگوییم فقط برای قیمت میوه در استان مرکزی است، نداریم، قیمت‌ها در سطح کشور تقریبا یکی است و استان مرکزی در بحث توزیع و رصد قیمت میوه در سطح کشور هم در شب عید و هم در ماه های اخیر عملکرد قابل قبولی داشته است.

جواد حسنی گفت: ما تنها استانی بودیم، که در شب عید تمام میوه مورد نیاز را ذخیره کردیم و با کمبودی مواجه نشدیم و همه میوه ها را نیز در شبکه توزیع به مردم عرضه کردیم و افزایش قیمتی در این مورد نداشتیم.

وی با بیان این که در ماه مبارک رمضان نیز قیمت کالاهای اساسی کنترل شد، گفت: در حال حاضر نیز نه در زمینه میوه و نه در زمینه کالاهای اساسی کمبودی نداریم و طبیعی است، که میوه ای که ابتدا به بازار می آید، برای چند روز قیمتی بیش از حد متعارف داشته و نوبرانه باشد، این قیمت نه به دلیل دلالی و شبکه واسط و به دلیل خرید بالاتر از باغدار و کشاورز است.

کد خبر: ۲۰٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha