۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۵
عدالت اجتماعی با اخذ مالیات از خودروهای لوکس و خانه های خالی
کارشناس امور مالیاتی مطرح کرد

عدالت اجتماعی با اخذ مالیات از خودروهای لوکس و خانه های خالی

کارشناس مالیات گفت: اخذ مالیات از خودروهای لوکس و خانه‌های خالی اقدامی هدایتی به حساب می‌آید و مدیریت کارآمد در این حوزه می‌تواند بازوی کمکی برای برقراری عدالت اجتماعی باشد.

به گزارش بازار، محمدرضا یزدی زاده کارشناس مالیات در رابطه با اینکه اخذ مالیات از خودروهای لوکس و خانه‌های خالی چه تاثیری می‌تواند در بازه بلندمدت بر اقتصاد کشور داشته باشد، اظهارکرد: بحث اخذ مالیات از خودروهای لوکس و خانه‌های خالی اقدامی هدایتی به حساب می‌آید و مدیریت کارآمد در این حوزه می‌تواند ضمن برقراری عدالت اجتماعی، کسری بودجه را هم جبران کند.

او بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در کشور وجود سرمایه‌های غیرمولد است، زیرا براساس آمار این سرمایه‌ها چندین برابر مبالغ مورد نیاز برای نجات خام فروشی در صنایع تولیدی است.

این کارشناس مالیات گفت: در دهه‌های اخیر متاسفانه به سبب سیاست‌های نادرست اقتصادی سرمایه‌ها بجای حرکت به سمت فعالیت‌های تولیدی در بازارهای غیرمولد تزریق شدند.

یزدی زاده‌ گفت: سازمان مالیاتی به عنوان یکی از دستگاه‌های تامین کننده بودجه برای آنکه بتواند رویه اخذ مالیات از بازارهای غیرمولد را در سال‌های آتی ادامه دهد نیازمند همکاری سایر دستگاهای اجرایی در این زمینه است.

این کارشناس حوزه مالیات گفت: راه‌اندازی ومدیریت سامانه ملی املاک‌ و اسکان به منظور شناسایی املاک‌ خالی توسط وزارت راه و شهرسازی از همان ابتدا نادرست بود زیرا سازمان مالیاتی خود توانایی هدایت این امر را داشت.

یزدی زاده تصریح کرد: مشکلات حوزه مالیات به دوبخش درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می‌شود، به‌طور مثال در بخش درونی سازمان امورماللیاتی باید به سمت اصلاح و تصریح ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ حرکت کند و اجازه اعمال نظرات شخصی و تاخیر در پرداخت مالیات را به اشخاص ندهد.

او بیان کرد: از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی می‌تواند با حرکت به سمت مالیات علی‌الحساب یعنی ماده ۱۶۳ مالیات‌های مستقیم، سیستم را به نحوی طراحی کند تا ۹۵ درصد از مودیان ۴.۵ میلیون نفری مشاغل مالیاتشان را به راحتی وصول شود و تمرکز مسئولان مربوط بر ۵ درصد باقی مانده باشد.

یزدی زاده‌ در پایان بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی برون سازمانی مالیات را می‌توان بحث فرار مالیاتی در اقتصاد زیر زمینی دانست که ریشه آن در عملکرد سیستم نظام بانکی، پولی و جایگزین شبه پول‌هایی همچون طلا، سکه و ارز است، حال مجلس می‌تواند با تسریع در روند تصویب قانون مالیات برعایدی سرمایه این چالش را رفع کند.

کد خبر: ۲۰۳٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha