۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
دست کشاورزان کوتاه از تسهیلات خرید ماشین آلات؛ تسهیلات صرف دامدار کارت و خرید تضمینی گندم شده است
تولید کننده ادوات کشاورزی در گفتگو با بازار؛

دست کشاورزان کوتاه از تسهیلات خرید ماشین آلات؛ تسهیلات صرف دامدار کارت و خرید تضمینی گندم شده است

درخشان تولیدکننده ادوات کشاورزی با بیان اینکه طی دو سال گذشته تسهیلاتی برای خرید ادوات و ماشین آلات به کشاورزان پرداخت نشده می گوید: متاسفانه بودجه این بخش صرف دامدار کارت و خرید تضمینی گندم شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی اصولا به چندین شاخه تقسیم می شود و به هر کدام از این زیر شاخه ها مراجعه می کنید متوجه می شوید که فعالان آن بخش با چه چالش ها و موانعی درگیر هستند که موجب شده است یا تولید کننده آن حوزه با ضرر به تولید ادامه دهد و یا در نهایت کار خود را تعطیل کند. عمده گلایه تمامی فعالان صنعت کشاورزی کشور به مسائلی همچون عدم حمایتهای دولتی، روان نبودن فرایند دریافت تسهیلات بانکی، نداشتن بازار فروش، عدم هموار کردن مسیر راه یابی به بازارهای صادراتی از سوی مسئولان مربوطه و به طور کلی برنامه نداشتن دولتها برای توسعه بخش کشاورزی برمیگردد. با این وجود یکی از اصلی ترین حوزه هایی که وجود آن در توسعه کشاورزی موثر است بخش ماشین آلات و ادوات کشاورزی است که به گفته کارشناسان اصولا آخرین بخشی است که کشاورز برای آن هزینه می کند. این در حالی است که کشاورزان کشور با بهره مندی از به روز ترین تجهیزات و ادوات بخش کشاورزی می توانند بهره وری و عملکرد در واحد سطح را تا حدود قابل توجهی بالا ببرند و از طرف دیگر میزان ضایعات را به طور جشمگیری کاهش دهند. با این وجود تا پیش از این دولت ها همواره تسهیلاتی برای این بخش در نظر می گرفتند که آن هم طی چند سال اخیر به شدت کاهش یافته و یا حتی متوقف شده است.

در هیچ دوره ای به این میزان حمایت های دولتی از بخش ماشین آلات کشاورزی تا به این حد ضعیف نبوده است

محمد درخشان یکی از تولید کننده های ادوات و ماشین آلات کشاورزی که در بازارهای صادراتی نیز حضور دارد به خبرنگار بازار در این خصوص می گوید: ما ۶ دهه است که در حوزه ماشین آلات کشاورزی فعالیت داریم اما هیچ دوره ای را به این شدت ضعیف در عرصه حمایت دولتی از ماشین های کشاورزی ندیده ایم! به طوری که دو سال است تسهیلات بخش ماشین آلات کشاورزی را قطع کرده اند.

درخشان افزود: همین امر باعث شده یک کاهش چشمگیر خرید ماشین آلات کشاورزی توسط کشاورزان اتفاق بیفتد و همین موضوع باعث شده تولید کننده های بسیار زیادی که در این حوزه فعالیت می کردند ناگزیر به تعطیلی واحدهای تولیدی خود اقدام کنند.

تعطیلی واحدهای تولیدی و افزایش خروج سرمایه بخش ماشین آلات کشاورزی از کشور

تعطیلی واحدهای تولیدی در شرایطی رخ می دهد که شنیده ها حاکی است برخی از این تولید کننده ها به ناچار سرمایه خود را به خارج از کشور می برند و برای ادامه حیات و پیشگیری از ورشکستگی تولید خود را در کشورهای همسایه با شرایط بهتر و خدمات بیشتر از سوی این دولتها ارائه می دهند.

درخشان در پاسخ به این سوال که تعطیلی واحدهای تولیدی چقدر می تواند منجر به خروج سرمایه از کشور شود، گفت: بنده شنیده‌ ام چند واحد تولیدی اقدام به خروج سرمایه از کشور کرده اند و در کشور ترکیه سرمایه گذاری کرده اند. از سوی دیگر مجموعه ما نیز این کار را شروع کرده و در حال مطالعه و سرمایه گذاری در یکی از کشورهای حوزه آسیای میانه که در حال رشد و سرمایه گذاری است، هستیم.

این تولید کننده ادامه داد: مساله اینجا است که چشم انداز امیدوار کننده ای در آینده برای خود متصور نیستیم چرا که هم وضعیت آب کشور در شرایط خوبی نیست و هم چشم انداز تاریکی را برای توسعه کشاورزی نشان می دهد و هم اینکه از سوی دیگر می بینیم که دولت هیچ عزمی برای بخش کشاورزی و خصوصا برای سرمایه گذاری در بخش ماشین های کشاورزی ندارد.

با حذف ارز واردات نهاده های دامی، طی دو سال گذشته تسهیلات بخش ادوات و تجهیزات کشاورزی صرف دامدار کارت و خرید تضمینی گندم شده است

درخشان همچنین در خصوص عدم ارائه تسهیلات بانکی به کشاورزان گفت: به مدت دو سال است که بانک کشاورزی تسهیلات برای خرید ماشین آلات کشاورزی پرداخت نمی کند. بنده ضمن اینکه در حوزه ادوات و ماشین آلات کشاورزی تولید کننده هستم، نماینده تراکتور سازی در استان قزوین نیز هستم و الان دو سال است که حتی نتوانسته ایم یک دستگاه تراکتور از محل تسهیلات به کشاورزان بدهیم.

او همچنین در خصوص اینکه چه عواملی مانع ارائه تسهیلات برای بخش ماشین الات به کشاورزان در طی این دو سال شده است گفت: همانطور که می دانید همواره دولت طبق برنامه‌ ای که برای توسعه ماشین آلات کشاورزی تدوین می‌ کرد بانک کشاورزی را مکلف به ارائه تسهیلات به کشاورزان می نمود و هر ساله مبلغی را به حساب بانک کشاورزی واریز می کرد تا بانک از محل آن کمک دولتی بتواند تسهیلات یارانه داری را به کشاورز بدهد. اما نه تنها دولت این کمک را به بانک کشاورزی نکرده بلکه در سالهای اخیر به شکل های متعددی از منابع بانک کشاورزی برای حوزه‌ های دیگر مصرف شده و امروز بانک کشاورزی اعلام می کند که دیگر هیچ منبعی برای ارائه تسهیلات برای ماشین آلات کشاورزی نداریم!

آینده تاریک؛ پیش روی صنعتگران بخش کشاورزی

درخشان در ادامه در پاسخ به این سوال که این منابع مالی مربوط به ماشین آلات در کدام بخش ها هزینه شده است، نیز گفت: برای بخش کشاورزی خرج شده اما برای حوزه ماشین آلات نبوده است؛ به عنوان مثال با توجه به حذف یارانه واردات نهاده‌ های دامی، دولت مبلغ بسیار زیادی تسهیلات از طریق بانک کشاورزی برای دامدار کارت مصرف کرد.

او ادامه داد: همچنین بخش دیگری را برای خرید تضمینی گندم از محل منابع بانک کشاورزی مصرف کرد. البته تا جایی که بنده اطلاع دارم قرار بود دولت این مبالغی که تسهیلات می دهد را به بانک کشاورزی برگرداند اما این کار را نکرده است و امروز عملا امکان پرداخت هیچگونه تسهیلاتی ندارد.

این تولید کننده در پایان گفت: با توجه به شرایطی که اعطای تسهیلات بانکی برای خرید ماشین آلات کشاورزی طی دو سال گذشته داشته شاهد هستیم که خرید و فروش در این حوزه کاهش یافته چون کشاورزان هم عملا نقدینگی چندانی برای خرید ندارند و لذا آینده خوبی برای بخش ادوات و تجهیزات کشاورزی کشور نمی توان متصور بود و لذا شاهد خروج سرمایه های بیشتری از کشور هستیم.

کد خبر: ۲۰۳٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      0 2
      تسهیلات دامدار کارت نیز نمی دن
    • سجاد IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      1 0
      سلام بنده کشاورز هستم با ۱۲هکتار زمین آبی که سالانه ۶۰تن گندوم تحویل دولت میدم ولی هرچ درآمد در میارم باید بدهم ب جای پول کارکرد تراکتور بنده از خودم وسیله ندارم الیگودرز ساکن روستای جهانخوش هستم متاصفانه جهاد کشاورزی منطقه ما پارتی بازی میکنه که کشاورز داریم ۳الی ۴تراکتور گرفتم ب نرخ آزاد فروختن ولی ما موفق ب گرفتن یکی هم نشدیم از مسولان تقضا دارم که پیگری کنند
    • جم IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 0
      سلام من کشاورزم و گندم کار در منطقه ما در استان فارس تناژ گندم درهکتار بالای ۶تن هست ولی تاکنون هیچ نوع حمایتی از طرف کشت قراردادی و خرید تضمینی گندم نشدیم
    • فرامرزی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 0
      سلام من کشاورزها وحدود۱۳هکتارزمین درفعالیت نظام صنفی کشاورزی دارم. وحدود۵سال نوبت تو اداره خدمات محل تونبتم و۱۰۰راس گوسفند که بیمه هم کردم دارم کی مخاد نوبت من بشه که من تسهیلاتی هم نمخام مخاد ی حواله پیش فروش بگیرم نمدان خواهش مندم پیگری کنید
    • حسین IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 0
      همچین میگین دام دار کار انگار حالا چند به دامدار داده اند