راه‌اندازی بازار خاموشی، به کنترل عرضه و تقاضای برق کمک می‌کند
رئیس اتاق کرمان:

راه‌اندازی بازار خاموشی، به کنترل عرضه و تقاضای برق کمک می‌کند

رئیس اتاق کرمان با اشاره به طرح راه‌اندازی بازار خاموشی برای مصارف صنعتی، گفت: اجرای این طرح نیازمند طراحی پلتفرم ویژه است تا بتوان عرضه و تقاضا را تنظیم و کنترل کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با اشاره به اینکه کل فروش برق به مشترکان هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، گفت: صنایع کمتر از ۱۰ درصد این میزان را مصرف می‌کنند و باید برای جلوگیری از خاموشی صنایع چاره‌ای اندیشیده شود.

طبیب زاده در نشست اتاق کرمان با موضوع طرح راه‌اندازی بازار خاموشی، افزود: می‌توان اعلام کرد مشترکان خانگی درصورتی‌که از خرداد تا شهریورماه مصرف برق کمی داشته باشند، می‌توانند بقیه سال را با تعرفه رایگان برق مصرف کنند که این موضوع انگیزه را برای کاهش مصرف در مشترکان خانگی افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی بازار خاموشی برای مصارف صنعتی، بستری برای اجرا می‌خواهد و نیازمند طراحی پلتفرمی ویژه است تا بتوان عرضه و تقاضا را تنظیم و کنترل کرد.

طبیب زاده، به ارائه پلتفرمی توسط یک شرکت بخش خصوصی برای اجرای بازار خاموشی اشاره و بیان کرد: پیشنهاد می‌شود این پلتفرم در نشستی با مدیران و مسئولان برق استان بررسی و شرایط برای اجرای بازار خاموشی فراهم شود.

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان نیز گفت: در چند سال آینده وضعیت تقاضای برق به نحوی است که باید برنامه‌ای جدی برای مدیریت مصرف طراحی شود.

محمد سلیمانی ساردو افزود: تاکنون در مصوبات شورای امنیت ملی و مصوبات دولت، انسجامی در تعیین تکلیف مصرف در صنعت، کشاورزی، توزیع و رشد مصرف انرژی وجود داشته، مدیریت مصرف صورت گرفته و کمترین تنش‌ها وجود داشته است.

وی در رابطه با اجرای طرح بازار خاموشی تصریح کرد: امیدواریم در این زمینه با نشست‌های برگزار شده به جمع‌بندی برسیم تا قبل از تصویب مصوبات سال آینده و ابلاغ آنها، این موضوع را در برنامه‌ها بگذاریم.

سلیمانی ساردو، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود عنوان این طرح با نام «بازار خاموشی» تغییر یابد زیرا این عنوان بار منفی روانی برای فعالان این حوزه دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم برای شروع تابستان ۱۴۰۲ سناریوی مشخص و با برنامه برای اجرای این طرح به تصویب رسیده باشد و اجرا شود.

رئیس اندیشکده انرژی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: پیشنهاد می‌شود اجرای طرح بازار خاموشی را به‌صورت پایلوت در یک مجموعه مثلاً شهرک صنعتی شماره ۲ کرمان اجرا و نتایج آن را ارزیابی و بررسی و در صورت رضایت‌بخش بودن، به‌عنوان یک مدل کلان کشوری آن را معرفی کنیم.

احمد علوی، با اشاره به اینکه به دلیل وجود برخی مسائل در کشور، به نظر می‌رسد آزادسازی قیمت انرژی انجام نخواهد شد، گفت: اگر قرار باشد این اقدام انجام شود، باید برنامه سه‌ساله، ۶ ساله و ۹ ساله برای آزادسازی قیمت در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۲۰۳٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha