۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
تحمیل ۳ هزار میلیارد بودجه توسط شرکت های غیرشفاف
بازار گزارش می دهد؛

تحمیل ۳ هزار میلیارد بودجه توسط شرکت های غیرشفاف

در گذشته بیش از هزار شرکت دولتی صورت های مالی شفافی ارائه نمی کردند و علاوه بر اینکه ۳ هزار میلیارد تومان بودجه می گرفتند تکلیف سهامداران هم مشخص نبود اما حالا باید صورت های مالی خود را منتشر کنند.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر وزن بیشتر بازار سرمایه ایران به شرکت هایی تعلق دارد که سهامدار عمده آن دولت یا شرکت های دولتی هستند، به همین دلیل انتشار صورت های مالی آنها برای سهامدارن اهمیت ویژه ای دارد، از این رو دولت اعلام کرده شرکت ها باید صورت های مالی خود را به صورت شفاف منتشر کنند.

نماینده مجلس در گفت وگو با خبرنگار بازار درباره اهمیت انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی گفت: مجلس دولت و وزارت اقتصاد را مکلف کرد تا حسابرسی شرکت های دولتی انجام شود تا صورت های مالیآنها به صورت دقیق در بورس منتشر شود تا همه سهامداران آنها از وضعیت سودسازی، بدهی ها و دارایی های آنها آگاهی پیدا کنند.

در سال های گذشته هر ۵۰۰۰ میلیارد بودجه دولت ۳۰۰۰ میلیارد آن مربوط به شرکت‌های دولتی تخصیص یافته است انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی باعث شد تا چند هزار میلیارد تومان از بودجه غیرضروری شرکت ها کم شود و تا حدودی انضباط مالی به وجود بیاید و تکلیف سهامداران آنها هم مشخص شود

علی اکبر علیزاده برمی با بیان اینکه برنامه دولت باید واگذاری شرکتی زیان ده باشد، افزود: نمی شود شرکت های دولتی بدون عایدی برای دولت تنها هزینه ساز شوند، چراکه در سال های گذشته هر ۵۰۰۰ میلیارد بودجه دولت ۳۰۰۰ میلیارد آن مربوط به شرکت‌های دولتی تخصیص یافته است در حالی که در سال های گذشته دولت تنها ۲ هزار میلیارد برای بودجه عمومی دولت اختصاص داده است.
او با تاکید بر اینکه ۱۰۰۰ شرکت دولتی در ۳ مرحله حسابرسی و صورت مالی حساب آنها در بورس منتشر شده است، اظهار کرد: انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی باعث شد تا چند هزار میلیارد تومان از بودجه غیرضروری شرکت ها کم شود و تا حدودی انضباط مالی به وجود بیاید و اگر شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت های دولتی نبود این انضباط مالی اتفاق نمی افتاد.

او با اشاره به اینکه شرکت ها در مقابل انتشار صورت های مالی مقاومت می کردند، گفت: شرکت های دولتی دوست ندارند که صورت های مالی خود را منتشر کنند، اما وزارت امور اقتصاد و دارایی نباید به سادگی از کنار این مساله بگذرد و شرکت ها باید حسابرسی شوند و صورت مالی آنها را در سامانه کدال منتشر کنند.

وی در ادامه بیان کرد: هر شرکتی که در سیستم بورسی فعال شده باید از شفافیت برخودار باشد و تمام اطلاعات را در منتشر کند، شرکت های دولتی هم باید از این شفافیت برخودار باشند. مجلس در سال گذشته و امسال نورافکن شفافیت را بر روی این شرکت ها انداخت. اقدامات لازم برای بالا بردن این شفافیت در فرآیند تصویب بودجه ۱۴۰۲ بیشتر لحاظ خواهد شد.

شرکت های دولتی نمی خواهند شفاف سازی به سرانجام برسد تا بتوانند همچنان از بودجه دولتی برخوردار شوند، اما بر اساس قانونی که امسال در مجلس تصویب کردیم باید جداول بودجه و ریز بودجه شرکت‌های دولتی اعلام شود و وزارت امور اقتصاد هم می‌تواند به سراغ این شرکت های دولتی برود و از آنها آمار جزئیات نحوه هزینه‌کرد و درآمد هایشان را بگیرد

نماینده مجلس با نگاهی به وظیفه دولت و دیوان محاسبات در برابر انتشار صورت‌های مالی شرکت ها اظهار کرد: دولت باید به قانون مجلس درباره شفاف سازی وضعیت صورت های مالی شرکت ها عمل کند و این حسابرسی شرکت های دولتی به صورت عمومی در کدال منتشر شود. همچنین دیوان محاسبات از شرکت های بزرگ دولتی حسابرسی کرده و برای نخستین در قسمت تفریغ بودجه بودجه صورت های مالی این شرکت های دولتی را به صورت عمومی آورده است.

او با تاکید بر اینکه انتشار صورت های مالی شرکتها به این معنی نیست که ۱۰۰ در صد این پنهان کاری های شرکت ها تمام شده است، تصریح کرد:به طور قطع شرکت های دولتی نمی خواهند شفاف سازی به سرانجام برسد تا بتوانند همچنان از بودجه دولتی برخوردار شوند، اما بر اساس قانونی که امسال در مجلس تصویب کردیم باید جداول بودجه و ریز بودجه شرکت‌های دولتی اعلام شود. به این وسیله انضباط مالی در شرکت‌های دولتی ایجاد می‌شود و دیوان محاسبات هم بر اساس همین انضباط مالی می تواند خیلی راحت حسابرسی هایش را انجام دهد و وزارت امور اقتصاد هم می‌تواند به سراغ این شرکت های دولتی برود و از آنها آمار جزئیات نحوه هزینه‌کرد و درآمد هایشان را بگیرد.

توازن بودجه با افشای صورت های مالی شرکت ها

در سال های گذشته افزایش بودجه شرکت های دولتی به یک ابرچالش برای دولت تبدیل شده بود، زیرا از یک سو عایدی چندانی برای دولت نداشتند و حتی نمی توانستند در پازل اقتصادی کشور نقش توسعه ای یا بستر ساز داشته باشد و از سوی دیگر هزینه های هنگفتی را روی دوش دولت می گذاشتند و حتی برخی مواقع کسری بودجه و چاپ اسکناس که خود عاملی تورم زا بود به دلیل بودجه این شرکت ها به اقتصاد کشور تحمیل شد و حالا حرکت به سمت شفافیت مالی این شرکت ها تا حدودی می توان به توازن بودجه ای امیدوار بود.

بررسی هایی که بر روی ۴۰۰ شرکت دولتی داشتم حدود ۱۰تا ۱۵درصد آنها زیان ده بودند که این آمار را تنها می توان از طریق صورت های مالی بدست آورد و بعد با افزایش نظارت مانع از زیان دهی آنها شد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شفاف سازی صورت های مالی شرکت ها آینده فعالیت های اقتصادی آنها را تضمین می کند، اظهار کرد: بر اساس سیاست های اعمالی دولت این شرکت ها باید به شرکتهایی سود ده تبدیل شوند. در واقع بررسی هایی که بر روی ۴۰۰ شرکت دولتی داشتم حدود ۱۰تا ۱۵درصد آنها زیان ده بودند که این آمار را تنها می توان از طریق صورت های مالی بدست آورد و بعد با افزایش نظارت مانع از زیان دهی آنها شد.

محمد آرین نژاد با بیان اینکه دیوان محاسبات هم به عنوان بازوی نظارتی مجلس باید دقت کند شرکت ها طبق برنامه اعتباراتی که دارند و برای آنها مشخص شده است عملیات انجام دهند و از اعتباراتشان تجاوز نکنند، افزود: مفهوم بودجه برای شرکت های دولتی در اصل گردش نقدینگی آنهاست، یعنی یک خدمات یا کالایی را ارائه می دهند و در قبال آن یک گردش نقدینگی اتفاق می افتد و از آن ۷۵ درصد را به عنوان سود و مالیات به دولت می دهند و بقیه آن برای خود آن شرکت باقی می ماند که به آن بودجه شرکت های دولتی می گویند.

کد خبر: ۲۰۳٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha