۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
مبنا و کانون سرمایه‌گذاری باید در بخش خصوصی باشد
رئیس انجمن مدیریت مالی ایران:

مبنا و کانون سرمایه‌گذاری باید در بخش خصوصی باشد

قاسمی، رئیس انجمن مدیریت مالی ایران با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری گفت: اقتصاد ما در سال‌های ابتدای انقلاب با نگاه تمرکزگرایی باعث کندی و توقف سیستم شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید قاسمی، رئیس انجمن مدیریت مالی ایران در سیزدهمین گردهمایی مدیران اقتصادی و مالی کشور که صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: روز گذشته مقام معظم رهبری با اهالی فعالان اقتصادی و کارآفرینی نکاتی مثل ضرورت رشد مستمر اقتصادی را متذکر شدند. ایشان فرمودند که در دهه ۹۰ ما عقب افتادیم. نکته ظریفی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند، تأکید بر فرصت جوان‌های حاضر در صحنه بود. اینکه اگر ثروت اقتصادی را افزون نکنیم، با توجه به ساختار جمعیتی ممکن است نتوانیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

رئیس انجمن مدیریت مالی ایران با ارائه اسناد و نمودارهای شاخص‌های مختلف سرمایه‌گذاری در ایران اظهار کرد: در ۱۳ سال گذشته یعنی از سال ۱۳۸۸-۱۳۸۹ خالص حساب سرمایه در ایران منفی بوده است و فرار سرمایه هم صرفا بخشی از این میزان است. بر اساس یک آمار دیگر صادرات ما از واردات بهتر بوده است.

وی افزود: بر اساس آمارهای بانک جهانی ایران رتبه ۱۲۷ را از نظر شاخص سهولت کسب و کار در سال ۲۰۲۰ است. این رتبه در چند سال گذشته تنزل داشته و باید فکری به حال آن کنیم.

قاسمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: تأکید مقام معظم رهبری این بوده که سیاست‌ها نباید آسمانی باشد، یعنی باید واقعی و قابل تحقق باشد. رهبر انقلاب طراحان اصل ۴۴ را عدالت‌خواه نامیدند. زمانی روی اصل ۴۴ کار می‌کردیم بالغ بر ۵-۶ سال کار و تلاش و تحقیق کردیم تا یک پاراگراف برای مقام معظم رهبری بفرستیم. مقام معظم رهبری چندین و چند سوال مطرح کردند و فرمودند برویم کار کنیم. مثلا در پاسخ به چهار سوال رهبری از بند ج، ۱۴ ماه تحقیق کردیم و یک کتاب نوشتیم.

رئیس انجمن مدیریت مالی ایران با بیان اینکه اقتصاد ما با نگاه تمرکزگرایی باعث کندی و توقف شد، گفت: تأکید مقام معظم رهبری بر بخش خصوصی است. دولت باید با بخش خصوصی همراه باشد. مبنا و کانون سرمایه‌گذاری باید در بخش خصوصی باشد و بقیه نظام‌ها به حمایت این بخش بیاید.

قاسمی درباره چالش‌های سرمایه‌گذاری در ایران گفت: علی‌رغم رشد بالای نقدینگی با کمبود منابع ملی در بخش تولیدی مواجهیم. این موضوع ناشی از سلطه مالی در کشور است. بخش خصوصی ما از ایجاد بنگاه‌های بزرگ ناتوان هستند. کشورهای موفق روی بنگاه‌های بزرگ تمرکز کردند و مسئله بنگاه‌های کوچک را از این مسیر حل کردند. در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ که بحران مالی در دنیا اتفاق افتاد، ایتالیایی‌ها روی بنگاه‌های کوچک تمرکز کردند و دچار مشکل شدند. بنگاه‌های کوچک بهره‌وری ندارند. در اقتصاد باید روی بنگاه‌های بزرگ تمرکز کرد.

کد خبر: ۲۰۳٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha