۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
نرخ ساخت و ساز ساختمان تا پایان سال جاری ۱۴۰۱

نرخ ساخت و ساز ساختمان تا پایان سال جاری ۱۴۰۱

امروزه یکی از نیازهای اساسی مردم در سراسر جهان، مسکن می‌باشد.

به گزارش بازار، امروزه یکی از نیازهای اساسی مردم در سراسر جهان، مسکن می‌باشد. بر اساس نیاز به مسکن، نرخ ساخت و ساز مسکن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در کشور عزیز ما ایران، نرخ ساخت و ساز ساختمان تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. برخی از عوامل به طور مستقیم و برخی به شکل غیر مستقیم بر نرخ ساخت و ساز تاثیر گذار هستند.

امروزه یکی از نیازهای اساسی مردم در سراسر جهان، مسکن می‌باشد. بر اساس نیاز به مسکن، نرخ ساخت و ساز مسکن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در کشور عزیز ما ایران، نرخ ساخت و ساز ساختمان تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. برخی از عوامل به طور مستقیم و برخی به شکل غیر مستقیم بر نرخ ساخت و ساز تاثیر گذار هستند. در پست نرخ ساخت و ساز در سال جاری همراه ما باشید.

نرخ تورم مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۱

با نزدیک شدن به پایان سال ۱۴۰۱، برخی آمار و داده‌های به دست آمده از نرخ ساخت و ساز سراسری، برای اقشار مختلف جامعه می‌تواند کاربردی باشد. نرخ تورم امسال نسبت به سال گذشته آن، چیزی در حدود ۸۰ درصد افزایشی بوده! تقریبا برای ساخت هر متر مربع در سال گذشته، حدود ۵ میلیون تومان مصالح ساختمانی مصرف می‌شد که این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۹ میلیون تومان افزایش یافته است.

بررسی قیمت‌ها در بازار حاکی از رشد ۵ تا ۱۲۰ درصدی انواع مصالح ساختمانی طی یک سال گذشته است. فرشید پورحاجت، عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان گفته هزینه ساخت مسکن از متری ۵ میلیون تومان در سال گذشته به متری ۹ میلیون تومان در سال جاری رسیده است. این تخمین حاکی از جهش ۸۰ درصدی هزینه ساخت طی یک سال است.

به عنوان مثال در حالی که طی هفته نخست آبان ماه سال گذشته قیمت یک بسته ۲۰ کیلویی پودر بتونه به طور متوسط ۳۵ هزار تومان بوده اما این رقم در هفته نخست آبان ماه سال جاری به رقم ۷۷ هزار تومان رسیده که از رشد ۱۲۰ درصدی این ماده ساختمانی نشان دارد.

images_1675150355.png

در مثالی دیگر می‌توان به متوسط قیمت سیمان اشاره کرد. میانگین قیمت یک بسته ۵۰ کیلویی سیمان تیپ ۲ در هفته نخست آبان ماه سال قبل ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان بوده اما این ماده ساختمانی طی یک سال گذشته با رشدی معادل ۸۳ تا ۱۰۲ درصد مواجه شده و طی هفته نخست آبان ماه دست کم از ۶۴ هزار تا ۷۵ هزار تومان قیمت خورده است. این رشد قیمت‌ها محدود به همین دو ماده ساختمانی نیست و می‌توان فهرستی بلند بالا از مصالحی را ارائه داد که طی یک سال گذشته تورم شدیدی را تجربه کرده‌اند.

رشد قیمت مصالح ساختمانی در یک سال

رشد قیمت مصالح ساختمانی در حالی ثبت شده که بورس کالا هم طی دو سال گذشته برای تعدیل قیمت‌ها در بازارهای فولاد و سیمان، وارد میدان شده است. اگرچه به عنوان مثال در بازار سیمان نوسان قیمت‌ها تحت تاثیر تحولات و عوامل مختلفی مانند عوارض صادراتی و افت و خیز تقاضای فصلی (کاهش ساخت و ساز در فصول سرما و رشد تولید مسکن در ۶ ماهه نخست) قرار دارد اما با این حال سیمان تیپ ۲ طی یک سال گذشته˓ روند صعودی خود را حفظ کرده و حالا رشد بالای ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد.

سیمان سفید هم دست کمی از همگروه خود نداشته و طی یک سال گذشته هر کیسه ۴۰ کیلویی از این ماده ساختمانی دست کم بین ۱۵ تا ۴۵ درصد رشد قیمت را ثبت کرده است.

images_1675150397.png

جهش هزینه ساخت مسکن

در سال ۱۴۰۱ تقریبا تمامی مصالح ساختمانی و هزینه‌های فنی مهندسی شهرداری به طور بالقوه‌ای نسبت به سال گذشته افزایش یافتند و این افزایش قیمت‌ها سبب کاهش نرخ ساخت و ساز مخصوصا در قسمت مسکن خانوار شده است.

وعده‌های رویایی

مسئولان وزارت راه و شهرسازی هر روز با ایده‌های جدیدی پشت تریبون ها قرار می‌گیرند و وعده‌های تازه‌ای درباره ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی ارائه می‌دهند. با این حال اما دولت سیزدهم هم در ادامه تجربه دولت‌های قبل از خود در این حوزه دستاوردی جز «شکست» نداشته است. 

طی یک سال گذشته با وجود اعلام برنامه‌ها و وعده‌های متعدد در زمینه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن هنوز از تحویل حتی یک واحد مسکونی از این مجموعه خبری نیست. مکان‌یابی نادرست، عدم تامین زمین مناسب برای ساخت واحدها، مشکلات تامین بودجه و تسهیلات و پایین بودن توان مالی متقاضیان که بر اثر تورم هر روز نیز با کاهش بیشتری مواجه است، عمده چالش‌های جدی طرح‌های ساخت و ساز دولت را تشکیل می‌دهد. 

تعلل دولت در زمینه ساخت و ساز مسکن و ناتوانی از حل و فصل مشکلات اما هر روز کنتور می‌اندازد و هزینه‌های ساخت را برای متقاضیان واقعی بازار مسکن و حتی طرح مسکن ملی افزایش می‌دهد. این روند همچنین موج تازه‌ای از رشد قیمت‌ها را در بازار خرید و فروش مسکن به دنبال خواهد داشت.

images_1675150494.png

رشد قیمت مصالح ساختمانی در یک سال

رشد قیمت مصالح ساختمانی در حالی ثبت شده که بورس کالا هم طی دو سال گذشته برای تعدیل قیمت‌ها در بازارهای فولاد و سیمان، وارد میدان شده است. اگرچه به عنوان مثال در بازار سیمان نوسان قیمت‌ها تحت تاثیر تحولات و عوامل مختلفی مانند عوارض صادراتی و افت و خیز تقاضای فصلی (کاهش ساخت و ساز در فصول سرما و رشد تولید مسکن در ۶ ماهه نخست) قرار دارد اما با این حال سیمان تیپ ۲ طی یک سال گذشته˓ روند صعودی خود را حفظ کرده و حالا رشد بالای ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد.

سیمان سفید هم دست کمی از همگروه خود نداشته و طی یک سال گذشته هر کیسه ۴۰ کیلویی از این ماده ساختمانی دست کم بین ۱۵ تا ۴۵ درصد رشد قیمت را ثبت کرده است.

کاهش قیمت فولاد هم کمکی نکرد

در میان مصالح ساختمانی شاید بتوان گفت که قیمت فولاد آن هم به دلیل وضعیت زنجیره فولاد در بازارهای جهانی کاهش قیمت را تجربه کرده است. مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران به تازگی با بیان اینکه وضعیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای از سوی دولت اصلاً مطلوب نبوده اعلام کرده است که سرانه مصرف فولاد در کشور نسبت به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کاهش شدیدی داشته است.

این کاهش مصرف سیگنال مهمی برای قیمت محصولات زنجیره فولاد محسوب می‌شود و آن را به عقب می‌راند. این روند البته به معنای ارزان قیمت بودن این محصول نیست و هزینه تامین فولاد و میلگرد برای ساختمان، همچنان نقش پررنگی در هزینه ساخت مسکن ایفا می‌کند.

در حالی قیمت مصالح ساختمانی اعم از یونولیت، تیرآهن هاش ، بلوک های سقفی، انواع سیمان، رنگ، پودر بتونه،˓ چسب و حتی خدمات مهندسی طی یک سال اخیر افزایش چشمگیری یافته و هزینه ساخت را به شدت بالا برده است که هر روز وعده‌های تازه‌ای از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی درباره تولید مسکن مطرح می‌شود.

images_1675150574.png

در این میان اما حتی بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات، کمکی به متقاضیان و سازندگان بخش خصوصی برای ساخت مسکن نمی‌کنند و چشم انداز مشخصی غیر از وعده‌ها هم در حوزه مسکن وجود ندارد. بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی کشور، تغییر هزینه‌های ساخت مسکن در سال ۱۴۰۱ بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی و بر اساس اجرای بند ۲ تا ۱۷ قانون پنجم فصل دوم مبحث مقررات ملی ساختمان (نظام های اداری) تعیین و ابلاغ شد.

حمزه شکیب سرپرست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را که در تاریخ ۲۸ اسفند سال گذشته برای سال ۱۴۰۱ تعیین شده ، اعلام کرد و به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها ابلاغ کرد به صورت زیر است:

  • خانه‌های یک و دو طبقه متری ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
  • ساختمان های ۳ تا ۵ طبقه متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
  • ساختمان ۶ و ۷ طبقه ۴ متری میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
  • ساختمان‌های ۸ تا ۱۰ طبق متری ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
  • ساختمان‌های ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۶ میلیون تومان
  • ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری ۶میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
  • ساختمان از ۱۶ طبقه به بالا متری ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

بر اساس آنچه سازمان نظام های مهندسی کشور اعلام کرد، این تغییر نرخ ساخت و ساز بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی و در اجرای بند ۲_۱۷ فصل پنجم شیوه نامه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظام های اداری) تعیین و ابلاغ شد است.

در این سند کاهش ۳ تا ۴ میلیون تومانی هزینه ساخت و ساز از سوی نظام مهندسی ظرف ۴۰ روز را مشاهده می‌کنیم.

images_1675150920.jpg

هزینه های ساخت و ساز جدید از سوی سازمان نظام مهندسی کشور اعلام شد که احمد خرم، رئیس قبلی این سازمان، پیش از این در ۱۸ بهمن ماه سال گذشته و تنها ۴۰ روز قبل از ابلاغ جدید، نرخ ساخت را به نظام مهندسی استان‌ها اعلام کرده بود که به شرح زیر بود:

  • خانه های یک و دو طبقه متری ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان
  • ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه متری ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان
  • ساختمان ۶ و ۷ طبقه متری ۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان
  • ساختمان‌های ۸ تا ۱۰ طبقه متری ۹ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان
  • ساختمان‌های ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان
  • ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری ۱۰ میلیون و ۱۶۳ هزار تومان
  • ساختمان از ۱۶ طبقه به بالا متری ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار تومان

بر این اساس، با تغییر رئیس سازمان نظام‌های مهندسی ساختمان، هزینه ساخت و ساز اعلامی به سازمان‌های نظام مهندسی برای سازه‌های پرمصرف (از ۳ تا ۵ طبقه) متری ۳ میلیون تومان کاهش یافت.

این کاهش هزینه برای ساختمان‌های بلندمرتبه (۱۶ طبقه به بالا) نیز به بیش از ۴ میلیون تومان می‌رسد.

معاون وزیر راه: هزینه‌های عمرانی و ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن؛ متری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

یادآور می‌شویم پیش از این در یک نشست خبری در تاریخ ۱۱ بهمن سال گذشته علیرضا جعفری سرپرست عمران شهرهای جدید، از تعیین متری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه‌های ساخت و ساز نهضت ملی مسکن خبر داده بود که به نظر می‌رسد ارقام جدید اعلام شده از سوی سازمان نظام های ساختمانی کشور به ارقام تعیین شده توسط دولت نزدیکتر می‌شود.

images_1675151128.jpg

محاسبه هزینه ساخت واحد مسکونی ۱۰۰ متری در سال ۱۴۰۱

مساحت با میزان مصالح و عناصر ساختمانی رابطه مستقیم دارد و هرچه متراژ کم‌تر باشد این میزان کاهش می‌یابد. با این وجود اگر در انتخاب مصالح مناسب و ساخت دقت نشود می‌تواند هزینه تمام شده هر متر مربع را بالا ببرد. گذشته از این نکات یکی از روش‌های محاسبه هزینه ساختمان این است که ابعاد پیشنهادی ساختمان در نظر گرفته می‌شود (برحسب متر مربع و زیربنا) و در هزینه متوسط به ازای هر متر مربع ساختمان‌هایی از همان منطقه ضرب می‌شود.

images_1675151281.jpg

با این روش می‌توان در زمانی کوتاه حدود هزینه ساخت در منطقه‌ای مشخص را به دست آورد. با توجه به اینکه هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۱ بین ۶ تا ۷ میلیون تخمین زده شده است به راحتی می‌توان هزینه ساخت خانه صد متری را محاسبه نمود. همچنین با استفاده از جدول زیر می‌توان هزینه ساخت حدودی ساختمان را در سال ۱۴۰۱ برآورد کرد:

ردیف

نوع کار

واحد

هزینه

۱

ساختمانهای ۱ الی ۲ طبقه حومه شهرستانها و ساختمانهای روستایی با مصالح معمولی و امکانات ساده و گاز شهری

مترمربع

۴/۵۰۰/۰۰۰ الی ۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان

۲

ساختمان مسکونی معمولی حدود ۴ الی ۵ طبقه با امکانات معمولی و مصالح مصرفی متوسط و نمای ساده یا ترکیبی بدون طرح پیچیده در شهرستانها و حومه (۱۰٪ بالانس)

مترمربع

۶/۰۰۰/۰۰۰ الی ۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان

۳

ساختمانهای برای استفاده شخصی با ارتفاع ۴ الی ۵ر طبقه با امکانات خوب به بالا استفاده از مصالح با کیفیت (کاشی سرامیک سنگ داخلی نمای مدرن و رومی و... (۱۰٪ بالانس)

مترمربع

۸/۰۰۰/۰۰۰ الی ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان

۴

ساختمانهای با ارتفاع بیشتر از ۵ طبقه (۱۰٪ بالانس)

مترمربع

۱۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان

۵

ساختمانهای مسکونی با ارتفاع حدود ۸ الی ۱۰ طبقه در تهران و کلانشهرها فول امکانات واستفاده از مصالح درجه۱ (۱۰٪ بالانس)

مترمربع

۱۲/۰۰۰/۰۰۰ الی ۱۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان

۶

ساختمانهای فوق لاکچری با طراحی های خاص و امکانات مدرن و به صورت دوبلکس یا تریپلکس حدودا

مترمربع

۱۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان به بالا

۷

هزینه ساختمان ۱ و ۲ طبقه

مترمربع

۶/۲۳۷/۰۰۰ تومان

۸

هزینه ساختمان ۳ تا ۵ طبقه

مترمربع

۷/۱۷۰/۰۰۰ تومان

۹

هزینه ساختمان ۶ و ۷ طبقه

مترمربع

۸/۲۱۵/۰۰۰ تومان

۱۰

هزینه ساختمان ۸ تا ۱۰ طبقه

مترمربع

۹/۲۳۴/۰۰۰ تومان

۱۱

هزینه ساختمان ۱۱ و ۱۲ طبقه

مترمربع

۹/۷۱۷/۰۰۰ تومان

۱۲

هزینه ساختمان ۱۳ تا ۱۵ طبقه

مترمربع

۱۰/۷۱۷/۰۰۰ تومان

۱۳

هزینه ساختمان ۱۶ طبقه به بالا

مترمربع

۱۱/۰۵۴/۰۰۰ تومان

هزینه خرید زمین از لحاظ موقعیت مکانی و متراژ:

کاملا مشخص است که قیمت زمین در بالای شهر بسیار بیشتر از منطقه‌های پایین شهر بوده و متراژ زمین نیز در میزان قیمت زمین تاثیرگذار است. هنگام خرید زمین برای ساخت، به نزدیکی زمین به مدارس، ایستگاه تاکسی و مترو و امکانات شهری توجه داشته باشید.

هزینه خرید مصالح مورد نیاز در ساخت و ساز:

قیمت مصالح ساختمانی، بخش مهمی از هزینه ساخت تقریبی هر متر خانه در سال ۱۴۰۱ می‌باشد. هزینه خرید مصالح با توجه به کیفیت و نوع و قیمت روز مصالح ساختمانی خریداری شده متفاوت می‌باشد. کیفیت مصالح در سه درجه اول تا سوم قرار دارند و مسلما ساخت ساختمان در قسمت‌های بالای شهر، باید از کیفیت بالاتری برخوردار باشند و هزینه‌های خرید مصالح نیز به دلیل استفاده از مصالح لوکس و درجه اول، بیشتر خواهد شد.

images_1675151785.png

نوع اسکلت سازه بتنی یا فلزی:

قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان با اسکلت بتنی، هر مترمربع قالب بندی سقف و ستون بتنی بین ۱.۸۰۰ تا ۲.۳۰۰ میلیون تومان برآورد می شود و قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان با اسکلت فلزی نیز، هر مترمربع سقف و ستون فلزی از ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان برآورد می شود.

قیمت روز آهن آلات:

یک بخش زیادی از هزینه های پروژه های ساختمانی مربوط به تامین آهن آلات دارد. چرا که قیمت آهن به نسبت دیگر موارد مورد نیاز در ساخت، از قیمت های بالاتر و پرنوسان تری برخوردار می باشد. آهنی که در هر متر مربع مصرف می شود به عوامل زیادی بستگی دارد. هزینه ساخت ساختمان مثلا باید میانگین قیمت میلگرد و سایر آهن آلات مصرفی را حساب کنید.
نکته دیگر دستمزد کار پروژه مورد نظر است. طراحی رستوران در ایران یعنی برای محاسبه قیمت آهن آلات در ابتدا میانگین قیمت میلگرد و آهن آلات دیگر که در هر متر مربع در ساختمان مصرف می شوند را به دست آورده و سپس با دستمزد کار جمع کنید.

تعداد واحد و تعداد طبقات ساختمان:

هرچه تعداد طبقات ساختمان بیشتر باشد هزینه طراحی و ساخت بالاتری را شامل خواهد شد.

عوامل موثر بر قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۱

همانند سال‌های گذشته، برخی عوامل بیشتر از قبل بر روی قیمت اجناس در حوزه‌های مختلف تاثیر می‌گذارند. در سال ۱۴۰۱ نیز برخی عوامل بر روی قیمت نهایی سازه‌ها موثر بودند که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. به طور کلی دو دسته از عوامل وجود دارند.

images_1675151869.png

عوامل داخلی موثر بر قیمت مصالح ساختمانی

این دسته از عوامل از داخل مرز های کشور بر روی قیمت مصالح ساختمانی تاثیرگذار خواهند بود. عواملی همچون:

  • نرخ تورم داخلی
  • افزایش و کاهش تقاضای بازار در فصول مختلف سال
  • نرخ عرضه محصولات در بازار
  • توانایی خرید مردم
  • نرخ دستمزد کارگران و عوامل حمل و نقل مصالح ساختمانی
  • کاهش و یا کشف منابع اولیه بیشتر

عوامل خارجی موثر بر قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۱

در مقابل عوامل داخلی، برخی عوامل از خارج از مرزهای کشور بر روی قیمت داخلی تاثیرگذار خواهند بود. عواملی همچون:

  • نرخ تقاضای مصالح ساختمانی در بازارهای جهانی
  • قیمت روز ارز و طلا
  • عوامل سیاسی تجاری منطقه
  • نرخ سودآوری صادرات

خرید تیرآهن و آهن آلات ساختمانی

مسلما تهیه مصالح ساختمانی با کیفیت و قیمت مناسب کار دشواریست. در این خصوص شما هموطنان گرامی می‌توانید با مراجعه به وب سایت رسمی شرکت آرسینکو و همچنین استفاده از مشخصات درج شده در پایان مطلب، با تیم کارشناس این شرکت در تماس باشید و ضمن دریافت مشاوره رایگان و قیمت مناسب مصالح مورد نیاز خود، آن‌ها را خریداری نمایید.

آدرس:

دفتر مرکزی - تهران، بازار آهن شادآباد، نبش بلوک یک، مجتمع تجاری ۱۱۰ طبقه اول، پلاک ۵۷

شماره تیم کارشناسی:

۰۲۱-۶۶۶۷۴۴۲۰

۰۲۱-۶۶۶۷۱۹۹۰

۰۲۱-۶۶۶۷۴۵۱۹

آدرس وب سایت رسمی شرکت:

https://rsin.co.ir

کد خبر: ۲۰۳٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha