۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
کشت قارچ «گانودرما» در غرب تهران؛ ظرفیت‌ها مغفول مانده است
گزارش بازار؛

کشت قارچ «گانودرما» در غرب تهران؛ ظرفیت‌ها مغفول مانده است

بهارستان- توسعه کشت قارچ « گانودرما» در غرب تهران در حالی طی سال‌های اخیر رخ داده که همچنان ظرفیت‌های کشت این محصول غنی و پُر سود بیشتر است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان سال « جهش تولید» نام‌گذاری شده است و ایشان خواستار وقوع یک جهش عظیم در بخش تولید کشور شدند، که در این راستا باید مردم و مسئولان، دست در دست هم برای تحقق این شعار عظیم گام بردارند.

یکی از بخش‌های تولیدی که می‌تواند، موردتوجه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی قرار گیرد، بخش کشاورزی است، که در استان تهران علی‌رغم ساخت‌وسازهای متعدد غیرمجاز و قلع‌وقمع مزارع شاهد موفقیت‌هایی در این زمینه هستیم.

یک مورد از این موفقیت‌ها، که برای اولین بار در سال جاری در غرب تهران رخ‌داده، پرورش قارچ « گانودرما» است که خواص متعدد و بازار صادراتی ویژه‌ای دارد.

قارچ « گانودرما» در حالی به گفته مدیر جهاد کشاورزی بهارستان برای اولین بار در این شهرستان پرورش‌یافته و به کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز صادرشده است، که به گفته کارشناسان طب شرقی این نوع قارچ در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته و ضمن دارا بودن خواص ضد سرطانی، با خستگی و افسردگی نیز مقابله کرده و سبب سلامت قلب و کنترل قند خون شده و همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی و کاهش التهابات را دارد.

یک کارشناس طب سنتی که در این خصوص با خبرنگار بازار سخن می‌گفت، اظهار داشت: کمک به خوابی آرام و باکیفیت، بهبود آلرژی، محافظت از ساختار اعصاب، درمان بیماری‌های کلیوی و محافظت از دستگاه گوارش نیز از دیگر خواص قارچ « گانودرما» است، که این نوع قارچ را در بین متقاضیان بین‌المللی و بازارهای صادراتی محبوب و ارزشمند کرده است.

تاسیس ۸۰ هکتار گلخانه در بهارستان؛ صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و بلاروس

حالا مدیر جهاد کشاورزی بهارستان در گفتگو با خبرنگار بازار از تولید یک‌صد کیلوگرم قارچ « گانودرما» برای اولین بار دریکی از گلخانه‌های این شهرستان خبر داده و اظهار داشت: بهارستان خاک مرغوبی دارد، که می‌تواند، هر نوع سرمایه‌گذاری مناسب و بهره‌ور در منطقه را به‌سرعت به سود برساند.

مجتبی مرادی پرنی همچنین از همکاری با اداره اوقاف و امور خیریه بهارستان و طی مراحل انعقاد تفاهم‌نامه برای تأسیس اولین شهرک گلخانه‌ای در این شهرستان در زمینی به مساحت بیش از ۸۰ هکتار خبر داد و گفت: هم‌اکنون نزدیک به ۱۳ واحد گلخانه‌ای در شهرستان بهارستان فعال است، که بخشی از محصولات آن‌ها به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و بلاروس صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد شهرک گلخانه در این وسعت به‌منظور تمرکز روی بندسازی محصولات کشاورزی بهارستان است، چراکه بهارستان ظرفیت تبدیل به قطب تولید صیفی‌جات استان تهران و حتی کشور را  دارد.

قارچ « گانودرما» یکی از غنی‌ترین منابع غذایی

یکی از فعالان تولید قارچ « گانودرما» در بهارستان به خبرنگار بازار گفت: در این مزرعه برای سه نفر به‌طور مستقیم و شش نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجادشده است و با توجه به نزدیکی به تهران و بازار خوبی که برای این محصول در تهران وجود دارد، ظرفیت مناسبی برای پرورش قارچ در بهارستان داریم.

محمد مولایی گفت: راه‌اندازی گلخانه‌های بزرگ‌تر، با امکانات بیشتر و نیز صنایع تبدیلی موردنیاز این محصول پرفروش و محبوب، می‌تواند، زمینه‌ساز صادرات بیش‌ازپیش آن و ارزآوری شود.

وی بابیان این‌که قارچ « گانودرما» یکی از غنی‌ترین منابع غذایی در جهان است، خواستار حمایت بیش‌ازپیش مسئولان برای توسعه گلخانه پرورش این نوع قارچ در بهارستان شد.

پک ۷۰ گرمی ۱۱۰ هزار تومان

برای بررسی بیشتر چرخه تولید، فرآوری و فروش این نوع قارچ به سراغ یکی از توزیع‌کنندگان آن در تهران رفتیم و قیمت آن را جویا شدیم، وی به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر یک پک ۷۰ گرمی قارچ « گانودرما» به مبلغ یک‌صد و ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

احسان پاشایی اضافه کرد: قارچی که ما عرضه می‌کنیم، «گانودرما» لوسیدم قرمز است، که این نوع قارچ یکی از بهترین نژادهای «گانودرما» ازنظر درمانی است و هر ۷۰ گرم را می‌توان در دو ماه مصرف کرد، که برای درمان دیابت و کبد چرب مؤثر بوده و ضدافسردگی شدید و نشاط‌آور است.

کشورمان استعداد فراوانی درزمینهٔ توسعه بخش تولید، صنعت و کشاورزی دارد، که می‌توان با ارائه این ایده‌های خلاقانه، آموزش و نیز حمایت از کشاورزان و فعالان این عرصه زمینه جهش تولید و سودآوری هرچه بیشتر را برای آن فراهم کرد.

این استعدادها و ظرفیت‌ها در استان تهران و شهرستان‌هایی مانند بهارستان، ورامین، رباط‌کریم، اسلامشهر، ری و تهران به دلیل نزدیکی به فرودگاه امام خمینی(ره) می‌تواند، به‌راحتی به بالندگی رسیده و علاوه بر تأمین نیاز داخل به ارزآوری نیز منجر شود.

کد خبر: ۲۰٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha