۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
اتاق بازرگانی تصدی‌گری دولت را کاهش می‌دهد | توجه به عوامل تورم‌زا
گزارش خبری بازار؛

اتاق بازرگانی تصدی‌گری دولت را کاهش می‌دهد | توجه به عوامل تورم‌زا

تهران- نشست شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در تهران با حضور استاندار، مسئولان اتاق بازرگانی تهران و همچنین مسئولان ذی ربط برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بازار، نقش کاهش تصدی گری دولت توسط اتاق بازرگانی در نود و یکمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار تهران و مسئولان اتاق بازرگانی و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی صبح سه‌شنبه در محل استانداری تهران بررسی شد.

علیرضا فخاری استاندار تهران و رئیس شورای گفتگوی تهران با بیان اینکه اتاق تهران نقش بسزایی در کاهش تصدی گری دولت دارد و برای نیل به این هدف باید فعالیت هایش را بیشتر و اهداف خود را ارتقا دهد تا در آنصورت بتوانیم شاهد کاهش فعالیت دولت باشیم، گفت: اگر اتاق صرفا نقش هماهنگ کننده میان اصناف، خطوط تولید و واسط بخش های خصوصی را ایفا کند این کاهش دخالت های دولتی نیز اتفاق نمی افتد.

فخاری با بیان اینکه برای این منظور باید فرمول خاص طراحی شود و بخش خصوصی برای مشکل ها راهکار ارائه داده و با تدبر و تعقل مشکل ها را حل کند، ابراز کرد: اتاق می بایست ارتقای فعالیت بخش خصوصی، افزایش تولیدات رقابت پذیر که اصلا هم دور از دسترس نیست را در برنامه خود بگذارد تا دیگر شاهد دخالت های دولت نباشیم و در آن صورت است که محیط تولید و بخش خصوصی پویا می شود و دیگر تولید کنندگان فقط مشکلات صنف خود را نمی بینند و به صورت کلان مشکلات صنعت تولید را برطرف می کنند و حتی در صورت لزوم قوانین نیز اصلاح می شود.

قیمت گذاری دستوری

رئیس اتاق تهران نیز در این نشست این برنامه مشخص خیلی وقت است که طراحی شده و در دوره های قبلی نیز به دولت های وقت تحویل داده شده اما گویی خود دولت ها نمی خواهند از دخالت در کار تولید کننده ها پا پس بکشند، گفت: قیمت گذاری دستوری که هم به ضرر تولید کننده و هم به ضرر مصرف کننده است اما دولت به این کار اصرار دارد.

مسعود خوانساری با باین اینکه مسئله حل نشده ارز و سیاست های دولت که صادرات را کم و صادر کنندگان را بی انگیزه کرده است، تاکید کرد: ایران نیز باید مانند ترکیه وقتی ارزش پول ملی ما کاهش یافت صادرات را بیشتر می کرد یعنی کاری تاریخی که ترکیه کرد و هم اکنون ارزش صادراتش را به ۲۸۰ میلیارد دلار رسانده اما کشور ما سیاست فشار بر صادر کننده را در پیش گرفت از جمله بخشنامه بازگشت ارز و عرضه آن به نرخ نیما و.... را می توان اشاره کرد.

مشکلات تولید کنندگان دارو

در ادامه حمید رضا توکلی، دبیر انجمن وارد کنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام گفت: وارد کنندگان از سال۹۱ تا ۱۴۰۰ طبق تعرفه معاون رئیس جمهور با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی واردات را انجام می دادند از این رو تولید کنندگان و وارد کنندگان با مشکل مواجه نمی شدند اما امسال این تعرفه به ۳۰ هزار تومان رسیده یعنی بیش از هفت برابر افزایش یافته است.

حمید رضا توکلی ادامه داد: علاوه بر آن عوارض گمرکی، سود بازرگانی، عوارض تبصره ۲۳، مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه ها ی مربوط به تحریم ها همگی هزینه های شرکت های دارو سازی و واردات دارو را زیاد کرده و بالطبع قیمت دارو ها، واکسن ها، افزودنی ها مواد اولیه تولید دارو و طبیعتا اقلام مربوط به دام مانند گوشت دام، مرغ، تخم مرغ و... افزایش یافته است

وی افزود: از آنطرف شرکت ها نیز سعی می کنند کمتر اقلام دارویی را برای دام ها و حیوانات تهیه کنند که مطمئنا در آینده بیماری های واگیردار و به خطر افتادن بهداشت عمومی و سلامت جامعه را شاهد می شویم از سوی دیگر سازمان دامپزشکی نیز با اصلاح عوارض کالاهای دامپزشکی و تبدیل محاسبه تعرفه ثبت و تمدید داروها و تهیه نواد اولیه داروها از دلار به ریال موافق است.

نگرانی های تولید

دبیر انجمن وارد کنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام گفت: درآمد دولت از سازمان دامپزشکی دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که همین باعث افزایش قیمت ها و عدم استقبال مردم به گوشت و مرغ و لبنیات شده است.

در ادامه محمد حسینی معاون توسعه سازمان دامپزشکی گفت: همه دریافت های دولت بر طبق قانون صورت می گیرد. و این منابع وارد خزانه دولت می شود با این حال تعرفه واردات از چهار به یک کاهش پیدا کرده فقط درآمد دولت از محل عوارض گمرکی افزایش داشته حدود ۴۰ درصد، که آنهم همانطور که گفتم به خود مردم بر می گردد.

کد خبر: ۲۰۳٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha