۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
منطقه آزاد مهران در حد نام باقی ماند
یادداشت؛

منطقه آزاد مهران در حد نام باقی ماند

ایلام-«سال های زیادی از تصویب منطقه آزاد مهران می گذرد، متاسفانه هیچ گونه زیرساخت و اعتباری برای این منطقه هنوز درنظرگرفته نشده است» این جمله بخشی از یادداشت امین محمدی فعال رسانه ای برای بازار است.

امین محمدی؛ بازار: مرز مشترک بین استان ایلام و کشور عراق یکی از فرصت های بی نظیر اقتصادی برای استان است که در صورت استفاده می توان شاهد اشتغال و توسعه در استان بود.

امروز این مرز فرصت ویژه ای است که اگر مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس قدر آن را به خوبی بدانند، می تواند مسیر توسعه استان و برون رفت ایلام از بن بست باشد.

۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق که زمانی تهدیدی خطرناک برای مردم این استان بود، امروز به یک فرصت تبدیل شده که متاسفانه آنطور که باید از ظرفیت ایجاد شده توسط آن بهره کافی و کیفی را نبرده ایم.

در بین تمامی فرصت‌هایی که این مرز برای ایلام ایجاد کرده، تصویب منطقه آزاد تجاری مهران را می توان گل سرسبدی دانست که به همت کم کاری مسئولان استانی در همه دولت‌ها و کم لطفی مسئولان کشوری هنوز در حد غنچه باقی مانده است.

منطقه آزاد تجاری مهران برای اجرایی شدن نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار است، اعتباری که با در نظر گرفتن محرومیت ها و عقب ماندگی این دیار رقمی بسیار ناچیز است

بعد از سالها چشم انتظاری و کش و قوس های فراوان و مخالفت‌ها بالاخره در شهریورماه ۱۳۹۷، مجلس ایجاد چند منطقه آزاد تجاری در کشور از جمله مهران در ایلام را تصویب کرد و در نهایت با تصویب طرح جامع منطقه آزاد تجاری مهران در زمستان ۱۴۰۱ توسط شورای نگهبان این منطقه تاییدیه های نهایی خود را گرفته و عملا وارد فاز اجرای نهایی شده است.

منطقه آزاد تجاری مهران برای اجرایی شدن نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار است، اعتباری که با در نظر گرفتن محرومیت ها و عقب ماندگی این دیار رقمی بسیار ناچیز است.

منطقه آزاد مهران در حد نام باقی ماند

اختصاص اعتبار برای اجرایی شدن منطقه آزاد مهران فرصتی مناسب است که بخش زیادی از عقب ماندگی های استان جبران شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در یک برنامه تلوزیونی از مجلسی ها برای در نظر گرفتن ردیف بودجه مورد نیاز برای راه اندازی مناطق آزاد جدید مصوب شده کشور درخواست کمک کرد، برای ۷ منطقه آزاد تجاری جدید در کشور ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که در مقایسه به تاثیر این مناطق در رشد اقتصادی مردم مرزنشین مبلغ زیادی نیست.

فرصت چندانی باقی نمانده و سه نماینده استان در مجلس باید با همکاری نماینده های دیگر استان‌هایی که قرار است منطقه آزاد تجاری در آنجا ایجاد شود، اعتبار مورد نیاز راه اندازی مناطق آزاد تجاری جدید کشور را در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته و تصویب کنند

نماینده های استان در مجلس شورای اسلامی باید یکصدا و به صورت جدی این مهم را در دستور کار و پیگیری خود قرار داده و تا فرصت هست در بودجه ۱۴۰۲ کشور ردیف مشخص و معینی برای راه اندازی منطقه آزاد تجاری مهران در نظر گرفته شود.

اگر بخواهیم از فرصتی که مرز مشترک برای استان ایجاد کرده درست استفاده کنیم باید به هر شکل ممکن اعتبار لازم را برای راه اندازی منطقه آزاد تجاری مهران در ردیف بودجه ۱۴۰۲ لحاظ کنیم، فرصت مرز زمانی بارور می شود و استان بیشتر از آن بهره مند می گردد که با ایجاد منطقه آزاد تجاری مردم بتوانند از این ظرفیت جهت انجام فعالیت مناسب اقتصادی بهره گیری کنند.

فرصت چندانی باقی نمانده و سه نماینده استان در مجلس باید با همکاری نماینده های دیگر استان‌هایی که قرار است منطقه آزاد تجاری در آنجا ایجاد شود، اعتبار مورد نیاز راه اندازی مناطق آزاد تجاری جدید کشور را در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته و تصویب کنند.

سرنوشت روزها و سالهای تلاش برای تصویب مناطق آزاد هفتگانه جدید کشور که سه استان کردنشین ایلام و کرمانشاه و کردستان نیز جزو آن هستند، این روزها به خاطر نداشتن بودجه راه اندازی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

کد خبر: ۲۰۳٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha