۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۹
مصوبه جدید بانک مرکزی، محرکی برای رشد سودآوری بانک‌ها
مدیر تحلیل شرکت سبدگردانی هدف مطرح کرد

مصوبه جدید بانک مرکزی، محرکی برای رشد سودآوری بانک‌ها

افزایش اخیر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی باعث می‌شود، بانک‌ها از ناترازی که به واسطه رقابت بالا در نرخ سود سپرده و پایین بودن نرخ سود تسهیلات ایجاد شده بود فاصله گرفته و به سمت تعادل حرکت کنند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، اکبر ادهم، مدیر تحلیل شرکت سبدگردان هدف گفت: مهم‌ترین منبع درآمدزایی بانک‌ها ارائه تسهیلات است که بخش مهمی از منابع تسهیلات نیز از سپرده، سپرده‌گذاران تامین می‌شود.

وی افزود: به دلیل محدودیت جدی منابع مالی در برخی از بانک‌ها، یک جنگ جذب سپرده بین بانک‌ها شکل گرفته بود. به سبب اینکه بانک‌ها بتوانند ناترازی‌های خودشان را به خصوص در سه ماه پایان سال که تشدید می‌شود جبران کنند، با پرداخت سودهای بالاتر از مجوز قانونی، اقدام به جذب سپرده می‌کردند که این زیان شدیدی را به بانک‌ها تحمیل می‌کرد که بانک مرکزی نیز برای پایان دادن به این روند، نرخ‌های جدید سود سپرده را اعلام کرد.

او در ادامه گفت: نرخ وام‌های که بانک‌ها پرداخت می‌کردند حدود ۱۸ درصد بود که برای پیروزی در جنگ مطرح شده، مجبور بودند نرخ های بالاتر از ۱۸ درصد را به سپرده‌گذاران بپردازند که این رقابت وضعیت صنعت بانکی کشور را دچار چالش و ناترازی می‌کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اکنون با مصوبه شب گذشته بانک مرکزی این روند تغییر پیدا کرده و نرخ اعطای تسهیلات بیشتر از نرخ سود پرداختی تصویب شده است که این یعنی کمک کردن به حذف ناترازی بانک‌ها که می‌تواند کمک به رشد این صنعت کند و برای صنعت‌ بانکی محرکی خوبی تلقی شود.

ادهم می‌گوید: اصل برقراری نکته بسیار مهمی است که قطعا تحلیلگران به سبب نگاه به آینده از این تصمیم بانک مرکزی برای تعییر نرخ‌های سود بانکی پیام‌های مثبت دریافت خواهند کرد که می‌تواند چشم‌انداز مناسبی برای صنعت بانکی به همراه داشته باشد، چراکه تعادل را به سود صنعت بانکی برقرار خواهد کرد.

کد خبر: ۲۰۳٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha