۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
افت شاخص دستوری بدون ملاحظات اقتصادی| سه بند بسته حمایتی بورس نقض شد
بازار گزارش می دهد؛

افت شاخص دستوری بدون ملاحظات اقتصادی| سه بند بسته حمایتی بورس نقض شد

در حالی شاخص کل بورس در یک هفته گذشته همچنان نزولی بوده که تمام فاکتورهای اقتصادی تورمی بوده و سیاست های دولت همچون نرخ سود علیه بازار سرمایه وضع شده است.

بازار؛ گروه بورس: در حالی شاخص کل بورس بیش از ۱۵۰ هزار واحد افت در یک هفته تجربه کرده که در نیمه دوم روز دوشنبه برخی از نمادها مثبت شدند و این شائبه را به وجود آورد که سیاست گذاری هایی همچون حذف عرضه خودرو در بورس کالا و افزایش نرخ سود بانکی رخ داده که به صورت دستوری شاخص کل بورس افت داده شود. با این حال در شرایط کنونی بسیاری از کارشناسان معتقدند که ادامه رشد شاخص کل بورس باید اتفاق بیفتد در غیر اینصورت خسارت آن به اقتصاد کشور تحمیل می شود.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره دلایل ریزش بازار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، گفت: بازار در هفته های اخیر به دلیل سیاست های مسئولان حال خوبی نداشته است، در واقع سهامداران بعد از اینکه عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد امیدوار بودند که دولت راه دلالی در اقتصاد را می بندد، اما حاشیه ها نشان داد که این اتفاق نیفتاده است.

بازار در شرایط کنونی نگران سرنوشت نرخ سود بانکی، نرخ ارز نیمایی و ... است و از آنجایی که در هفته گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بورس خارج شده و وارد بازار سکه، دلار و خودرو شده ادامه این روند به ضرر اقتصاد خواهد بود

همایون دارابی با بیان اینکه بخشی از سقوط بورس تحت تاثیر توقف عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین تثبیت نرخ ارز نیمایی بود که با تاخیر اجرا شد، افزود: بازار در شرایط کنونی نگران سرنوشت نرخ سود بانکی، نرخ ارز نیمایی و ... است و از آنجایی که در هفته گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بورس خارج شده و وارد بازار سکه، دلار و خودرو شده ادامه این روند به ضرر اقتصاد خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه سهامداران از وعده هایی که برای بازار داده شده ناامید هستند، اظهار کرد: وقتی مردم می توانند به راحتی با معامله سکه یا دلار به سود برسند چرا باید در بازار سهام بمانند، همانطوری که دیده شد بسیاری از افراد در صف های فروش سهام خود را فروخته اند.

دارابی با تاکید بر اینکه سقوط بازار هیچ ارتباطی با حوادث خرابکارانه ندارد، اظهار کرد: همانطوری که این حوادث در بازارهای موازی تاثیری نداشته است پس نمی تواند عامل سقوط بورس هم باشد.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه اصلاح کنونی با سیاست های اشتباه به بورس تحمیل شده است، اظهار کرد: بازار ملک و ... تابع هیچ قانونی نیست، به همین دلیل است که می بینیم بازدهی این بازار مثبت بوده و جریان پول هم به این سمت می رود، اما وقتی یک مصوبه باعث تغییر ۲۰ هزار میلیارد تومانی در زیان یک خودروساز می شود یا مصوبه ی درباره تثبیت قیمت ارز سامانه نیما حاشیه سود شرکت های صادراتی را تحت تاثیر قرار می دهد همین مساله عاملی برای خروج سرمایه از بازار بورس می شود.

دارابی با بیان اینکه خرید سهام با وضعیت تولید شرکت ها ارتباط دارد، اظهار کرد: بازگشت سرمایه گذاران به بورس نیازمند اصلاح اشتباهات اخیر است و تا زمانی که دولت ۴ موضوع قیمت ارز، قیمت گذاری دستوری، نرخ خوراک، نرخ سود بانکی و ... را اصلاح نکند بازار همچنان شرایطی نوسانی خواهد داشت.

او درباره بازگشت قوی شاخص کل بورس اظهار کرد: در سال های گذشته بازار بعد از چند مرحله رشد دوباره به کف قیمت برگشته و حتی کف های جدید ساخته است، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که با وجود تورم در بازارهای موازی بار دیگر شاخص به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برگردد.

سناریو پشت اصلاح بازار سرمایه

در شرایطی شاخص به یکباره روندی نزولی گرفته که تمام بازارها همچنان روی قیمت های قبلی باقی مانده اند و عملا هیچ توجیهی برای نوسان رو به پایین شاخص ندارد و به نظر می رسد سناریویی پشت افت شاخص کل بورس تا سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد وجود دارد.

در هفته های جاری تناقض در سیاست گذاری مسئولان روی افت بازار تاثیر گذاشته است و به نظر می رسد دولت به اقتضای وضعیت مالی اش به گونه‌ای تصمیم می گیرد که منافعی عاید خودش شود، به عبارت دیگر عمدی در نوسان شاخص نیست اما رویه به گونه ای پیش گرفته شده که شاخص کنترل شود

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان اینکه حوادث غیرمترقبه بهانه ای برای افت ۳.۵ درصدی شاخص بورس شد در حالی که حتی در زمان ترور سردار سلیمانی شاخص کل بورس این میزان افت را تجربه نکرده بود، گفت: در هفته های جاری تناقض در سیاست گذاری مسئولان روی افت بازار تاثیر گذاشته است و به نظر می رسد دولت به اقتضای وضعیت مالی اش به گونه‌ای تصمیم می گیرد که منافعی عاید خودش شود، به عبارت دیگر عمدی در نوسان شاخص نیست اما رویه به گونه ای پیش گرفته شده که شاخص کنترل شود تا تجربه رشد سال ۹۹ اتفاق نیفتد.

او با بیان اینکه در هفته های اخیر برخی از بندهای بسته حمایتی نقض شده است، افزود: در آن بسته گفته شده بود فعلا عرضه اولیه ها متوقف می شود، اما در هفته های اخیر بار دیگر عرضه اولیه ها شدت گرفت یا قرار بود نرخ سود بانکی بالا نرود و اوراق هم منتشر نشود که این موارد هم نقض شد.

آقابزرگی با بیان اینکه برنامه دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی منجر به بی ثباتی در سرمایه گذاری بخش های مولد می شود، گفت: در سال جاری تنها شاخص هم وزن بازدهی ۴۲ درصدی داشته که تا حدودی متناسب با بازدهی سایر بازارها بوده و شاخص کل به دلیل اینکه در کنترل دولت بوده بازدهی کمتر داشته است، چراکه مسئولان بازار سرمایه را در دست پایین بازار پول می بینند.

این کارشناس بورس با بیان اینکه در معاملات بازار امروز که به صورت الگوریتم انجام می شود هیجان خبری نمی تواند موج منفی در بازار ایجاد کند، اظهار کرد: در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار سرمایه کثرت دارد به همین دلیل معاملات با یک منطق انجام می شود، همانطور که در هفته های گذشته که شاخص کل بورس روند صعودی پیدا کرده بود دولت به سرعت عرضه اولیه ها را روانه کرد و از این طریق سعی کرده مانع رشد بازار شود.

او با تاکید بر اینکه اگر اتفاق غیرمعمولی در اقتصاد رخ ندهد شاخص باید تا سقف قبلی حرکت کند، گفت: به طور قطع بازار برآیند تصمیم گیری فروشندگان و خریداران سهام است و در مقطع کنونی پیش بینی های بنیادی حکایت از این دارد که بازار باید رشد کند، هرچند تکنیکالیست ها آن را رد می کنند.

کد خبر: ۲۰۳٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      0 0
      باسلام همه سرمایه خودم را ۳سال پیش دربورس گذاشتم باتوجه به اینکه دولت روحانی به مردم وعده‌های اعتماد به بورس داد متأسفانه سرمایه من یک میلیارد رسید به صدوسی میلیون اخیرأ بهترشدکه بازهم سقوط کردچه کسی پاسخگو هست باروح و روان ملت ایران بازی نکنید درست نیست
    • احمد DE ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      0 0
      تمام سرمایه یک عمر کارگری وتمام امید خانوادم. فقط بخاطر اعتماد به حرف مسولین و رود به بورس وخرید سهام بانک تجارت نابود شد بعد 3 سال وایت تورم خانمان سوز 70 درصد اصل سرمایشون هم نابود شد. شدیم یک بیمار روانی از فکر وبدبختی. تو را خدا بس کنید از این ظلم در حق مردم تو بورس
    • احمد DE ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      0 0
      مسولین کشور بعد از سه سال. ونابودی تمام سرمایه وامید یک خانواده توبورس. نمی‌خواهید بس کنید وبه داد مردم برسید آقای ریس جمهور وعده هاتون فراموش شد. یکی از سه اولویت شما بورس بود. تو این 3 سال تورم سر به فلک کشیده ولی من وامثال من با خرید سهام بانک تجارت 70 درصد از سرمایه اولیش هم دود شده. ما را تبدیل کردید به یک بیمار روانی که دیگه هیچ امیدی به آینده نداریم