۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
اعتبار اصناف تهرانی چگونه خرج یک شرکت خصوصی می شود؟
مانور انتخاباتی در عمان

اعتبار اصناف تهرانی چگونه خرج یک شرکت خصوصی می شود؟

شنیده شده است برخی از اعضای اتاق اصناف تهران به زودی به عمان می روند که صحت این موضوع و نحوه اعزام آنها باید از سوی این نهاد شفاف شود.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: در خبرهایی که بر روی خروجی سایت اتاق اصناف تهران قرار گرفته یکی از موارد به شدت سئوال برانگیز است. در خبر مذکور به نشست خبری ای اشاره شده که ظاهرا خبرنگاران این حوزه در آن دعوت نبوده اند و روابط عمومی این اتاق با انتشار دو پارگراف از رئیس اتاق تریبون، سالن و امکانات اتاق اصناف و ۱۳۵ اتحادیه پر قدرت تهران را در اختیار یک شرکت برگزار کننده نمایشگاهی قرار داده تا عملا با استفاده از این پتانسیل بزرگ، نمایشگاهی با آبرو را در عمان برگزار کند.

اگر چه نفس این ایده جذاب می تواند در توسعه روابط اقتصادی و رونق تولید صادرات محور موثر واقع شود اما به نظر می رسد اتاق اصناف باید چند نقطه پر ابهام در این باره را روشن کند که مهمترین مورد آن اعلام نحوه ارتباط اتاق اصناف تهران با این شرکت بخش خصوصی است و این که آیا درباره حضور در نمایشگاه و استفاده از امکانات این اتاق اصناف مصوبه هیات رئیسه موجود است و ساز و کار روابط میان این شرکت خوش فکر و اتاق اصناف تهران مشخص است؟

یک عضو اتاق اصناف که نخواست نامش فاش شود در این باره به بازار گفت: برگزاری نمایشگاه ها با استفاده از اعتبار یک نهاد صنفی ساز و کار قانونی خود را دارد و تا پیش از این حضور در نمایشگاه با لحاظ کردن منافع اتاق و اعضا آن و بر طبق مصوبه هیات رئیسه انجام می شده اما باید سئوال کرد که این نمایشگاه هم مصوبه قانونی دارد یا نه و آیا منافع اتاق و اعضا لحاظ شده است ؟

وی ادامه داد: همچنین اجرای نمایشگاه ها درصورت مصوبه هیات رئیسه و روابط شفاف میان ذینفعان باید توسط کمیته ای عملیاتی شود که به نظر می رسد در این باره روند قانونی و یا عرفی رعایت نشده و کسی از روابط میان برگزار کننده این نمایشگاه در عمان به عنوان بخش خصوصی و اتاق اصناف تهران خبری ندارد.

وی تاکید می کند: نفس این کار یعنی حضور اصناف در نمایشگاه های بین الملی به ویژه برای تولیدکنندگان صادرات محور خوب است ولی حتما شفافیت در این باره الزامی است.

با این اوصاف اتاق اصناف تهران باید مراقب باشد تا ضرب المثل «از حول حلیم در دیگ افتاد» مصداق پیدا نکند به خصوص که این روزها تمایل به دیده شدن برخی از اعضای هیئت رئیسه کاملا مشهود است.

همچنین شاید لازم است تا اتاق اصناف تهران درباره شایعه ای بر خواسته از روابط مجری بخش خصوصی با اتاق اصناف تهران نیزشفاف سازی کند که برسفر قریب الوقوع برخی از هیئت رئیسه به کشور عمان دلالت دارد.

عمان واقعا دروازه آفریقا است؟

علاوه براین بد نیست رئیس اتاق اصناف تهران که در نشست خبری این نمایشگاه در کنار یک فعال بخش خصوصی از اعتبار اتاق تهران مایه گذاشته، بداند که آیا عمان واقعا دروازه ورود به کشورهای افریقایی است؟

مروری بر اخبار گذشته نشان می دهد که وی تنها و اولین نفری است که این دروازه را کشف کرده است. وی در این نشست مدعی شده بود که عمان؛ دروازه ورودی به کشورهای آفریقایی است در حالی که پیش از این از سوی مسئولان دروازه ورود به اقتصاد و بازار افریقا را کشورهایی چون: سنگال، تونس، موریس، آفریقای جنوبی و حتی گروه بریکس مطرح کرده اند که با توجه به حجم تجارت این کشورها و گروه های اقتصادی معقول به نظر می رسد. حتی شهر کرمان نیز در میان کاندیداهای دروازه ورود به بازار افریقا بوده اما تاکنون عمانی که قرار است در همکاری با یک بخش خصوصی در انجا نمایشگاه دائمی برگزار شود، چنین پتانسیلی را نشان نداده است.

شاید بهتر بود که درباره تجارت با آفریقا، مشاوران و یا خود این مسئول کمی تحقیق می کرد و با ارتباط با جامعه تاجر و صادرکننده به وی اطلاعات درست و نه تبلیغاتی ارائه می شد زیرا اکنون دروازه واقعی محصولات ایرانی به کشورهای آفریقایی امارات و به ویژه دبی است که در ان صادرات مجدد صورت گرفته و تجار درآنجا با ری برندینگ و ارتباطاتی که دارند محصولات ایرانی را به کشورهای آفریقایی می رسانند.

همچنین بد نیست این مسئول بداند که ایران با کشورهای آفریقایی نیز به طور مستقیم تعاملات اقتصادی دارد. مزیت اطلاع بر اساس آمارهای گمرک میزان صادرات به کشورهای مختلف آفریقا به شرح زیر است:

آفریقای جنوبی با ۲۱۲ میلیون و ۷۴۰ هزار دلار و رشد ۲۰۳ درصدی، موزامبیک ۱۰۵ میلیون و ۲۹۲ هزار دلار و یک هزار و ۵۱۱ درصدی، سودان با ۸۵ میلیون و ۲۸۳ هزار دلار و رشد ۳۷۴ درصدی، نیجریه با ۸۱ میلیون دلار و رشد ۳۳۴ درصدی و غنا با ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و کاهش ۶۲ درصدی، پنج مقصد نخست کالاهای ایرانی در تجارت با قاره آفریقا در پنج ماه نخست امسال بوده است.

تانزانیا با ۱۲ میلیون ۴۲۹ هزار دلار و رشد ۱۶۸ درصدی، کنیا با ۹.۵ میلیون دلار و ۵۱۸ درصدی، آفریقای جنوبی با چهار میلیون و ۵۷۳ هزار دلار و رشد ۳۲۰ درصدی، کنگو با چهار میلیون و ۱۱۷ هزار دلار و غنا با سه میلیون و ۳۴۳ هزار دلار و رشد ۱۳۱ درصدی در پنج ماه نخست امسال پنج کشور مبدا (واردات) بودند، البته کنگو در سال گذشته تجارتی با ایران نداشته است.

همچنین زیبنده رئیس مهمترین اتاق اصناف در ایران نیست که نداند چه کالاهای ایرانی دارای مزیت مطلق است. پسته و فرش ایران اکنون سالها است که با وجود رقبای امریکایی ، چینی، هندی و حتی افغانستانی مزیت مطلق ندارند و علاوه بر این نحوه صادرات پسته و فرش از مسیر خرده فروشی در نمایشگاه کالاهای ایرانی نیست و موارد زیادی بوده که خرده فروشان حاضر در نمایشگاه های خارجی به جای سود ضرر کرده اند.

اگر چه برگزار کننده خصوصی نمایشگاه کالاهی ایرانی در عمان نیز در همان نشست خبری بدون حضور خبرنگاران حوزه دراین باره اشتباهات رئیس اتاق را اصلاح کرده و گفته بود: نمایشگاه محصولات ایرانی در عمان شامل مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی، دارویی، سلولزی، ساختمانی، پتروشیمی، الکترونیک، صنایع دستی، لوازم خانه و پلاستیک می شود.

لذا وقتی قرار است به اعتبار اتاق اصناف، اعضای صنوف تولیدی دریک نمایشگاه شرکت کنند، باید اطلاعات درست به اصناف داد که خدای ناکرده به اعتبار اتاق اصناف تهران در این نمایشگاه ها چشم بسته حضور نیابد و ضرر بی تجربگی را متحمل شوند. به عبارت بهتر باید توجه داشت که حتی اگر بنا بر دیده شدن نامزد احتمالی رئیس اتاق ایران است، این نوع عملیات و بهانه های خبری باید محتاطانه تر، هوشمندانه تر و عاقلانه تر پیگیری شود وصرفا مانور انتخاباتی با عمان به جای اثر مثبت، تبعات منفی خواهد داشت.

در پایان بدنیست جامعه صنفی به ویژه اتحادیه های مرتبط با برگزاری نمایشگاه ها این سئوال را از اعضاء هیات رئیسه اتاق تهران بپرسند که آیا حمایت ها و فرصت های قرار گرفته شده برای مجری بخش خصوصی در برگزاری نمایشگاه کالاهای ایرانی در عمان نیز در اختیار سایر مجریان برگزار کننده نمایشگاه های دیگر قرار می گیرد یا فقط تا زمان برگزاری انتخابات اتاق اصناف ایران چنین فرصت های طلایی در دسترس خواهد بود؟

کد خبر: ۲۰۳٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha