۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
نزدیک شدن قیمت دلار صرافی ها به بازار آزاد!| قیمت سکه به کانال ۲۴ میلیون تومان بازگشت
«بازار» از وضعیت قیمت ها در بازار سکه و ارز گزارش میدهد

نزدیک شدن قیمت دلار صرافی ها به بازار آزاد!| قیمت سکه به کانال ۲۴ میلیون تومان بازگشت

قیمتها در بازار ارز در حالی همچنان روندی افزایشی را طی می کنند که به گفته کارشناسان اقتصادی با وجود تورم ۵۰ درصدی، اجرای سیاست های ارزی کارساز نبوده مگر اینکه نرخ تورم کاهشی یابد تا قیمت ها نزولی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: رکورد زنی قیمت ها دربازار سکه و ارز گویا پایان ندارند چرا که دلار، طلا و سکه هر روز قیمت جدیدی را در بازار به ثبت می رسانند. افزایش قیمتی که ناشی از انتظارات تورمی مردم نسبت به آینده اقتصاد کشور و کم ارزش شدن پول ملی است به طوری که اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی نیز برای مهار قیمت ها در بازار ارز و سکه با جمع شدن بازار معاملات توافقی ارز، موثر واقع نشد و چه بسا تعیین قیمت روزانه دلار با بازارسازی بانک مرکزی، به جای کاهش قیمت هم اکنون روندی افزایشی را به خود گرفته است.

برای ساماندهی قیمت ها در بازار ارز و سکه نه فقط بانک مرکزی بلکه تیم اقتصادی دولت بایستی اقدامات کارشناسانه ای را برای مهار قیمت ها در این بازاربکار گیرند، اقدامی که با راهکارهای اصولی و برنامه ریزی های درست منجر به کاهش نرخ تورم در کشور شود

بی توجهی بازار به اجرای سیاست های ارزی برای کاهش قیمت ها

درچنین شرایطی هر چند بانک مرکزی اعلام می کند؛ مردم نگران کمبود ارز نباشند و نیازهای آنها از طریق بازارهای رسمی و صرافی های معتبر تامین خواهد شد اما اشتهای متقاضیان ارز برای خرید این کالا با هدف تبدیل دارایی هایشان به کالایی ارزشمند چون طلا و ارز همچنان بالاست و خواهان تهیه آن هستند. از طرفی سیاست بانک مرکزی چون رساندن قیمت ارز نیمایی به ۲۸۵۰۰ تومان در کنار افزایش سهم سرانه خرید ارز ۲ هزار دلار به ۵ هزار یورو و معادل آن به دلار نیز گویا نمی تواند جلو رشد قیمت ارز را در بازار بگیرد.

به گفته کارشناسان برای ساماندهی قیمت ها در بازار ارز و سکه نه فقط بانک مرکزی بلکه تیم اقتصادی دولت بایستی اقدامات کارشناسانه ای را برای مهار قیمت ها در این بازاربکار گیرند، اقدامی که با راهکارهای اصولی و برنامه ریزی های درست منجر به کاهش نرخ تورم در کشور شود چرا که تا زمانی نرخ تورم بالا باشد نباید انتظار داشت قیمت ها در بازارطلا، سکه و ارز کاهشی شوند.

البته برخی تصمیمات چون تعیین رقم افزایش ۲۰ درصدی رقم حقوق کارمندان دولت در بودجه سال آینده درمقابل وجود تورم حدود ۵۰ درصدی درکشور زمینه ساز ایجاد تورم انتظاری شده است، بنابراین مردم با مشاهده چنین تصمیماتی پیش بینی می کنند با توجه به وجود فاصله عمیق بین حقوق و تورم، هزینه های زندگی برای سال آینده بشدت افزایش می یابد در چنین شرایطی این موضوع باعث خواهد شد تا خیلی ها برای حفظ ارزش دارایی هایشان چنانچه اندوخته ای دارند آن را تبدیل به دلار یا سکه کنند تا حداقل ارزش آن در پی رشد نرخ تورم در کشور حفظ شود.

بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و تعدیل قیمت ها به تنهایی نمی تواند شق القمر کند چرا که کاهش نرخ ارز نیازمند اصلاحات و تغییرهمه مولفه های اقتصادی وشاخص های کلان اقتصادی است تا تورم نیز کاهشی شود

تورم کاهش نیابدمنتظر افت قیمتها در بازار ارز نباشید

پیمان مولوی، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت افزایش دوباره قیمت ها در بازار سکه و ارز در بازار گفت: افزایش قیمت دلار و رسیدن رقم آن به حدود ۴۵ هزار تومان در بازار آزاد به دلیل وجود نرخ بالای تورم است که در کشور مشاهده می شود با این وجود رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز برگرفته از همین مسئله بوده که متاسفانه کمتر مورد توجه قرارگرفته است.

وی درپاسخ به این سئوال که چرا با وجود تغییر مدیریت در بانک مرکزی واجرای سیاست های ارزی جدید اما قیمت ها در بازار ارز کاهشی نشد، گفت: بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و تعدیل قیمت ها به تنهایی نمی تواند شق القمر کند چرا که کاهش نرخ ارز نیازمند اصلاحات و تغییرهمه مولفه های اقتصادی و شاخص های کلان اقتصادی است. به طور مثال تا نرخ تورم سیر نزولی را در پیش نگیرد نمی توان گفت قیمتها در بازار سکه و ارز کاهشی شوند. این در حالی است که تورم به جای اینکه نزولی شود ولی متاسفانه همچنان شاهد رشد بالای نرخ این شاخص مهم اقتصادی در کشور هستیم.

سیاست بانک مرکزی در نزدیک کردن قیمت دلار بازار آزاد به دلار بازار رسمی را اقدامی درست و بجاست. تعیین قیمت ارز در بازار معاملات توافقی سابق خود به نوعی زمینه ساز افزایش قیمت ها در بازار ارز بود اما اکنون که بانک مرکزی میدان دار تعیین قیمت روزانه ارز شده است نحوه معاملات با نظارت انجام می شود

ضرورت ترسیم نقشه راهی اصولی برای کاهش نرخ تورم با همراهی همه دستگاههای اجرایی

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در ادامه اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی هنوز اقدام درخور توجه ای را در راستای اجرای سیاست های پولی مطرح و اجرایی نکرده است که به نظر می رسد وی باید در این مسیر حرکت کند. اقداماتی که با برنامه ریزی و راهکارهای درست البته با هماهنگی سایر دستگاهها و تیم اقتصادی دولت منجر به ترسیم نقشه راهی اصولی برای مهار نرخ تورم و رشد اقتصادی شود این موضوع باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد چرا که اگر هر سیاستی اجرا شود و نسبت به مهار رشد تورم کم توجهی شود آن سیاست سیاستی زودگذر و مسکنی بیش نخواهد بود.

مولوی سیاست بانک مرکزی در نزدیک کردن قیمت دلار بازار آزاد به دلار بازار رسمی را اقدامی درست و بجا عنوان کرد و اظهار داشت: تعیین قیمت ارز در بازار معاملات توافقی سابق خود به نوعی زمینه ساز افزایش قیمت ها در بازار ارز بود اما اکنون که بانک مرکزی میدان دار تعیین قیمت روزانه ارز شده است و در این بازار نحوه معاملات را نظارت می کند بهتر از رویه سابق است هر چند قیمت ها در بازار رسمی ارز نیز به دلیل وجود نرخ تورم همچنان بالاست. البته همانطور که اشاره شد افزایش قیمت ارز ناشی از وجود نرخ بالای تورم است که بانک مرکزی باید این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهد.

با افزایش قیمت ها در بازار آزاد ارز و صرافی ها، قیمت طلا وسکه نیز امروز بر مدار رشد قرارگرفتند، آنگونه که طی روز جاری در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان شد و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز به ۲۴ میلیون تومان رسید

دلار رسمی در صرافی ها ۴۳ هزار و ۲۳۵ تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی جدید ۲۴ میلیون

اظهارات عضو انجمن اقتصاددانان ایران درمورد وضعیت بازار ارز و علل نوسان قیمتی در این بازار درحالی مطرح است که قیمت ها در بازار ارز امروز دوباره روندی افزایشی را طی کردند. به طوری که در صرافی‌ها، قیمت دلار ۴۳ هزار و ۲۳۵ تومان و قیمت یورو ۴۶ هزار و ۹۵۷ تومان اعلام شده است. این در حالی است که روز گذشته؛ قیمت دلار ۴۳ هزار و ۱۳۰ تومان و قیمت یورو ۴۶ هزار و ۹۴۵ تومان اعلام شد. از طرفی نیز قیمت دلار در بازار آزاد به بیش از ۴۴ هزار تومان و در آستانه ۴۵ هزار تومان قرار گرفت.

با افزایش قیمت ها در بازار آزاد ارز و صرافی ها، قیمت طلا و سکه نیز امروز بر مدار رشد قرار گرفتند آنگونه که طی روز جاری در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان شد و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز به ۲۴ میلیون تومان رسید. همچنین طی معاملات امروز در بازار طلا و سکه قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان، نیم‌سکه بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. این در حالی است که روز گذشته هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رقم خورد و قیمت دلارنیز ۴۳ هزار و ۱۳۰ تومان بود.

کد خبر: ۲۰۳٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha