۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
سومین اقتصاد جهان با کرونا زمین گیر شد
پیامدهای شیوع کرونا در ژاپن؛

سومین اقتصاد جهان با کرونا زمین گیر شد

اقتصاد ژاپن برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ میلادی دچار رکود شده است.

به گزارش بازار به نقل از اسپوتنیک، رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان دچار رکود شده است. به عقیده ی کارشناسان، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها عامل اصلی این عملکرد است. طبق اعلام دولت ژاپن در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ اقتصاد ژاپن ۰.۹ درصد کوچک تر شده است. این برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵ است که اقتصاد ژاپن با ثبت دو رشد فصلی متوالی منفی وارد رکود می شود.

در بین بخش های گوناگون، بیشترین کاهش مربوط به مصرف شخصی با منفی ۰.۹ درصد و مخارج سرمایه ای با منفی ۰.۷ درصد بوده است. در حوزه تجارت خارجی نیز پیامدهای کرونا کاملا چشمگیر بوده و صادرات شش درصد و واردات ۴.۹ درصد در سه ماهه نخست سال در مقایسه با سه ماهه قبل دچار کاهش شده است.

قبل از آغاز بحران کرونا نیز رشد اقتصادی ژاپن تحت تاثیر لایحه افزایش مالیاتی و جنگ تجاری با مشکلات زیادی روبرو شد. به نظر می رسد که با به تعویق افتادن برگزاری مسابقات المپیک توکیو نیز ضربه بزرگ دیگری به سومین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری وارد شده است.

نایا اوشیکوبو، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه سامی تراست بیان داشت: انتظار ما این است که با چیزهای بدتری مواجه شویم به ویژه اینکه بخشی از بازارهای اصلی تجاری ما در آمریکا و اروپا به خاطر کرونا هنوز در تعطیلی به سر می برند.

علی رغم تراکم جمعیت بالا و نزدیکی جغرافیایی به چین، ژاپن یکی از کمترین تلفات ناشی از کرونا را در بین اقتصادهای بزرگ جهان داشته و حدود ۷۵۰ ژاپنی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند. با این حال هنوز مقامات ژاپنی نسبت به اوج گیری مجدد بیماری به ویژه در توکیو نگران و مشوش بوده و برخی از محدودیت های رفت و آمدی را همچنان رعایت می کنند.

کد خبر: ۲۰٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha