۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
تولید ماهی در دیار کوهستانی؛ آذربایجان، قطب شیلات
بازار گزارش می‌دهد؛

تولید ماهی در دیار کوهستانی؛ آذربایجان، قطب شیلات

تبریز- آذربایجان شرقی با اینکه یک استان غیرساحلی بوده ولی با داشتن رودخانه‌ها و سدهای بزرگ اکنون به قطب تولید شیلات در شمال غرب کشور تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها- آذربایجان شرقی با قرار گرفتن در سه حوزه آبریز ارس، قزل‌اوزن و دریاچه ارومیه و با بیش از ۱۲۰ سد، ۲۰  هزار حلقه چاه، ۶۶ دهنه رودخانه فعال و ۲۵۰۰ رشته چشمه و قنات از ظرفیت بالایی در توسعه آبزی ‌پروری و تولید شیلات برخوردار است.

این استان با تولید ۶هزار تنی شیلات به عنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور در بین استان‌های غیرساحلی مطرح بوده و ظرفیت های بزرگی در این خصوص دارد.

آذربایجان شرقی با وجودی که به عنوان استان غیرساحلی منابع آبی محدودی در اختیار دارد، ظرفیت های بالقوه زیادی جهت توسعه بخش شیلات در این استان وجود دارد که شناخته نشده و یا به صورت مطلوب بهره برداری نمی شود که نیاز است با ورود سرمایه گذاران به این بخش و حمایت های دولتی شاهد رونق بیش از پیش این صنعت در آذربایجان شرقی باشیم.

البته در ماه های اخیر گسترش شیوع ویروس کرونا باعث کساد شدن بازار ماهی و پایین آمدن میزان فروش فراورده های آبزی در آذربایجان شرقی شد و فعالان این بخش خسارت های بالایی متحمل شدند که جا دارد دولت به فکر این حوزه نیز باشد و تسهیلات ویژه ای برای بخش تولید شیلات اختصاص دهد.

افزایش تولید و مصرف شیلات در آذربایجان شرقی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تولید شیلات در آذربایجان ‌شرقی امسال ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، گفت: در این استان غیرساحلی ظرفیت های بزرگی در زمینه تولید شیلات وجود دارد که تلاش می کنیم از این پتانسیل ها استفاده کنیم.

اکبر فتحی از افزایش تولید و مصرف شیلات در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: سال گذشته شاهد افزایش تولید شیلات در استان بودیم و بیش از شش هزار تن انواع شیلات تولید شد و امسال در برنامه داریم شعار جهش تولید را در این بخش عملی کرده و ۲۰ درصد به میزان تولید شیلات اضافه کنیم.

وی ابراز داشت: در کنار افزایش تولید شیلات در استان شاهد افزایش مصرف ماهی و انواع فرآورده های آبزی نیز هستیم که در این راستا فرهنگسازی نیز نقش مهمی داشته است.

فتحی ادامه داد: یکی از راه های افزایش مصرف ماهی تنوع بخشی در تهیه غذاهای مختلف با این محصول سالم و مغذی است و نباید فراموش کنیم که گروهی از مواد غذایی که تأثیر مهمی در سلامت انسان و پیشگیری از بیماری ها دارند، ماهی و آبزیان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی سرانه مصرف آبزیان را در سطح کشور ۱۲.۱ کیلوگرم و در استان آذربایجان شرقی ۷ کیلوگرم دانست و افزود: رشد مصرف سرانه در سال های اخیر چشمگیر بوده است.

وی با بیان اینکه در بحث شیلات و امور آبزیان نبایستی کار هیچ سرمایه گذاری لنگ بماند، افزود:  طرح پرورش ماهیان خاوری خانی در جلفا یکی از بزرگترین مجموعه های ما است که با سرمایه ۲۰ میلیارد ریالی و با مجوز بهره برداری ۱۰ تن پرواری و چهار تن خاویار فعالیت می کند.

فتحی ابراز داشت: همچنین طرح ماهیان خاویاری شاهدی نیز دیگر مجموعه موفق ما است که در قالب پایلوت از سال ۱۳۹۳ با ۴۷۵ قطعه بچه ماهی فیل ماهی ۵۰ گرمی و در سال ۱۳۹۵ به علاوه ۱۵۰ قطعه ماهی ۱۲۰۰ گرمی فیل ماهی اجرا شده و در حال حاضر با ۱۰۰ قطعه ماهی ماده در اوزان ۵۵ تا ۷۰ کیلوگرم، طی امسال به تولید خاویار می رسد.

رستورانی که برای ۱۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرد
یکی از قدم های خوبی که در این سال ها در زمینه فرهنگ سازی برای افزایش مصرف ماهی و انواع آبزیان در آذربایجان شرقی برداشته شده حمایت و رونق رستوران های تخصصی پخت ماهی بوده است.

با فرهنگ سازی انجام شده در جامعه و استقبال مردم جهت مصرف ماهی در این سال های اخیر شاهد افتتاح چندین رستوران تخصصی پخت ماهی در استان بودیم.

یکی از همین رستوران ها در تبریز با پخت انواع ماهی به روش های مختلف زمینه جذب مردم و افزایش سرانه مصرف آبزی در این شهر را فراهم کرده و علاوه بر این موفق شده است زمینه اشتغال مستقیم بیش از ۱۰۰ نفر را ایجاد کند.

دولت از فعالان بخش تولید شیلات حمایت کند
یکی از فعالان بخش تولید شیلات در شهر تبریز در خصوص مسائل و چالش های پیش روی این حوزه به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه شیوع ویروس کرونا باعث کاهش چشمگیر مصرف ماهی و انواع آبزی در استان شده است و به ما نیز ضررهای هنگفتی وارد آمده است.

پیمان نوری با تاکید بر اینکه دولت از فعالان بخش تولید شیلات حمایت کند، گفت: آبزی ‌پروری به‌عنوان قابلیتی مهم در استان‌های ساحلی و غیر ساحلی محسوب می‌شود و با توسعه پرورش شیلات در کشور می توان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کرد.

وی ادامه داد: در کنار ایجاد اشتغال می توان زمینه صادرات شیلات به استان های دیگر و کشورهای همسایه را نیز فراهم و اقتصاد مبتنی بر تولید شیلات را متحول کرد.

نوری با اشاره به اینکه ارتقای آبزی‌پروری و توجه به حوزه صید و بهره‌برداری ضروری است، گفت: امیدواریم دولت از طرح های توسعه ای فعالان این بخش نیز حمایت کرده و تسهیلات بانکی خوبی در اختیار سرمایه گذاران و فعالان بخش تولید شیلات قرار داده شود.

این تولید کننده انواع ماهی سپس گفت: پرورش ماهی در قفس نیز در آذربایجان شرقی باید نهادینه شود چراکه ما رودخانه مرزی ارس را داریم که باید از این منطقه به خوبی استفاده شود.

توسعه پرورش شیلات در آذربایجان شرقی
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص از توسعه پرورش شیلات در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: تکمیل سریع پروژه های بزرگ شیلاتی و سرمایه گذاری های جدید با دید تکمیل زنجیره ارزش از برنامه های شیلات استان برای رسیدن به جهش تولید است.

قاسم جعفروند با تاکید بر اینکه سال گذشته سرمایه گذاری در این بخش تسهیل شد، ادامه داد: با رفع برخی از موانع تولید و نیز با اصلاح و بهبود در زنجیره ارزش از مزرعه تا سفره و همراهی متولیان دولتی و خصوصی و تولید کنندگان با وجود مشکلات فراوانی که وجود داشت تولید و مصرف آبزیان به خصوص در زمینه ماهیان سردآبی با شتابی قابل قبول رونق گرفت.

تولید قزل آلا ۲۱ درصد افزایش یافت
وی با بیان اینکه در تولید قزل آلا ۲۱ درصد افزایش تولید ثبت شد، گفت: پرورش دهندگان با توجه به شرایط فعلی باید الگوهای مدیریتی و تولیدی مزارع خود را تغییر دهند و در کنار آن اصلاح ساختار بازار و تهیه و بکارگیری نهاده ها انجام شود.

جعفروند ادامه داد: برای تامین و توزیع نهاده ها با سیاست تقویت و حمایت نقش غیردولتی در تولید و کاهش واسطه گری و رانت متمرکز شده ایم و در حال حاضر برای بازاریابی محصولات تولیدی بی واسطه و جهت افزایش حاشیه سود بیشتر برای تولید کنندگان برنامه ریزی کرده و در استان اجرا می کنیم.

وی افزود: در سال جهش تولید باید خدمات خود را در حوزه شیلات با سرعت بیشتری پیش ببریم چراکه تحریم ها و بیماری کرونا کار را پیچیده کرده است و ما آنها را با تلاش گروهی و لطف الهی به فرصت تبدیل خواهیم کرد.

گفتنی است شرایط برای بهره مندی از ظرفیت های شیلاتی در استان آذربایجان شرقی به خصوص در تربیت نیروی انسانی متخصص و توجه به رشد امکانات بسیار بهتر از گذشته بوده ولی در سطوح کیفی تولیدات، تناسب مناسبی وجود ندارد که نیاز است تا مسئولان امر بیش از پیش به این موضوع توجه کرده و زمینه حمایت از سرمایه گذاران این بخش را فراهم سازند.

کد خبر: ۲۰٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha