۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
بررسی طرح استیضاح وزیر بهداشت در مجلس| چرا بهارستانی ها به دنبال برکناری عین اللهی هستند؟
بازار گزارش می دهد

بررسی طرح استیضاح وزیر بهداشت در مجلس| چرا بهارستانی ها به دنبال برکناری عین اللهی هستند؟

طرح استیضاح بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای چندمین بار از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد.

بازار؛ گروه صنعت: حال صنعت دارو و تجهیزات پزشکی از ابتدای سال جاری خوب نیست. هنوز که هنوز است مشکلات حوزه دارویی و تامین تجهیزات پزشکی برطرف نشده است و خبرهای چندان امیدوار کننده ای هم از آینده این صنعت به گوش نمی رسد. در این بین بحث بودجه ناکافی ای که سازمان برنامه و بودجه برای دارو و ملزومات آن در نظر گرفته نیز آینده این صنعت را حتی برای بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان او نگران کننده تر کرده است.

هفته گذشته کلیات طرح بودجه ۱۴۰۲ با بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای دارو در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. این درحالی است که وزیر بهداشت موفقیت در اجرای طرح دارویار را در گرو تصویب بودجه ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی می دید. بودجه ای که حتی رقم پیشنهادی آن از سوی وزیر از نظر کارشناسان این حوزه باز هم ناچیز اعلام شده بود اما همان رقم هم به تصویب نرسید.

در این رابطه کسری امین لو فعال صنعت دارو به بازار می گوید: بودجه ای که وزارت بهداشت برای صنعت دارو در نظر گرفته بود رقم قابل توجهی نبود اما سازمان برنامه و بودجه همان رقم را هم به نزدیک به نصف یعنی ۶۹ هزار میلیارد تومان کاهش داد؛ بودجه ناچیزی که فقط کفاف چند ماه نخست سال ۱۴۰۲ را می دهد و باز هم افزایش کمبودها در این حوزه را پیش بینی می کنیم.

کمبودی که همین امسال به محض آغاز فصل پاییز و شروع آنفلوانزا فصلی با نبود داروهای مسکن و آنتی بیوتیک در سطح گسترده ای خود را نشان داد و گزارش های متعددی حول آن منتشر شد که حتی کسانی که در این صنعت اشتغال دارند هم دسترسی به دارو ندارند و برخی از متصدیان داروخانه ها داروهای کمیاب را برای عزیزان خود کنار می گذارند.

از طرفی حتی درباره معضل دنباله دار کمبود سرم هم گزارش شد که در بیمارستان ها پرستاران ناچار هستند سرم قندی نمکی را در نبود سرم نمکی به بیمار مبتلا به دیابت تزریق و از انسولین برای آن ها بهره ببرند کنند. همچنین در برخی از بیمارستان ها نیز تزریق یک سرم به چند بیمار گزارش شد. بنابراین همه این ها نشان دهنده این بود که وضع تامین دارو در کشور خوب نبود و اکنون هم فقط شرایط قدری نسبت به قبل بهبود یافته است.

قدرت عمل پایین وزارت بهداشت در مقابل سایر سازمان ها

در این رابطه حسن کربکندی، عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان به بازار می گوید: بخشی از کمبودهای دارویی و اتفاقاتی که به تازگی در صنعت دارو شاهد آن هستیم نتیجه این است که وزیر علاقه ای به مشورت با انجمن ها و بخش خصوصی این صنعت ندارد.

وی اضافه می کند: از طرفی وزیر کسانی را به عنوان مدیران این سازمان در کنار خود قرار داده که تجربه کافی از این صنعت ندارند و تصمیمات کارشناسی مناسبی برای این حوزه نمی گیرند. همچنین به نظر می رسد کسانی که در این حوزه تصمیم گیر هستند قدرت عمل چندانی هم در دولت ندارند.

شاید اگر عین اللهی تغییر کند بتوان اقدامات اصولی تری در صنعت دارو انجام داد و با هیات دولت هم توافق های بهتری حاصل شود تا اتفاقاتی همچون کمبود دارو تکرار نشود

کردبکندی با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در مجلس هم از عملکرد وزیر رضایت ندارند ادامه می دهد: شاید اگر او تغییر کند بتوان اقدامات اصولی تری در صنعت دارو انجام داد و با هیات دولت هم توافق های بهتری حاصل شود تا اتفاقاتی همچون کمبود دارو تکرار نشود.

با این تفاسیر به نظر می رسد همانطور که کربکندی اشاره کرد وزارت بهداشت نه در بین سایر اعضای دولت، نه در مجلس و نه در سایر محافل اجرایی برش ندارد و اعضای این وزارت خانه نمی توانند بخش های مختلف کشور را در راستای بهبود سلامت جامعه اقناع کنند و نظرات را همراه خود داشته باشند. برای نمونه تعویق بیش از هشت ماهه مجلس برای کاهش تعرفه واردات مواد اولیه دارو و ملزومات آن به همراه کاهش مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی به یک درصد یکی از این مواردی است که تمام صنایع رای مثبت مجلس را گرفتند اما برای دارو نزدیک به هشت ماه زمان برد.

وضعیت بهتر تامین دارو در زمان جنگ

محمدرضا واعظ مهدوی رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار درباره چرایی طرح دوباره استیضاح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی مجلس بیان می کند: در قانون اختیارات استیضاح وزیر به نمایندگان مردم در مجلس داده شده است و آن ها باید وضعیت هر کدام از وزارت خانه ها را ارزیابی کنند و میزان صلاحیت و عدم صلاحیت مسئولان را بررسی کنند و طبیعتا اگر ادامه فعالیت کسی را مفید ندانند اول توضیح می خواهند و اگر توضیحات قانع کننده نباشد طرح استیضاح را دنبال می کنند. با این حال به عنوان کسی که اهمیت مسائل بهداشتی و درمانی را در جامعه درک می کند و به نقش سلامت و خدمات آن در اعتماد اجتماعی و قوام جامعه واقف است همیشه آرزو می کنم وزارت بهداشت یک وزارت مقتدر باشد.

وی اضافه می کند: وزارتی باشد که بتواند حرف خود را در دولت، مجلس و سایر محافل اجرایی بیان کند و دنبال کننده اولویت ها باشد و در شرایطی که همه بخش ها می خواهند منابع را به خودشان تخصیص دهند بتواند قانع کند که بخش سلامت باید بهره مند شود و منابع را دریافت کند. بر این اساس متاسفانه شاهد این هستیم که عمدتا در طول ۱۵-۲۰ سال اخیر قوی ترین وزیری که داشتیم دکتر هاشمی در دولت گذشته بود که نمونه ای از اقتدار وزارت خانه ای را داشت و بسیاری از تحولات را در وزارت بهداشت ایجاد کرد و بعد از او دیگر وزرای قوی ای نداشتیم.

در برنامه جامعه دولت قسمت هایی که درباره بهداشت و درمان آمده به طور کلی مغایر با بحث عدالت در سلامت است

واعظ مهدوی ادامه می دهد: در بسیاری از مقاطع تصمیماتی اتخاذ شده که به صلاح کشور نبوده است، حتی در برنامه جامعه دولت هم قسمت هایی که درباره بهداشت و درمان آمده به طور کلی مغایر با بحث عدالت در سلامت است. بنابراین راهبرد هایی که درباره بیمه، خصوصی سازی و دارو انجام شده همگی نشان می دهند راهبردهای مسئولیت پذیری وزارت بهداشت نیستند. بنابراین در وهله اول این دولت است که باید از وزیر خود حمایت و سعی کنند وزارت خانه قوی و مقتدری داشته باشند تا بتواند خدمات را با کیفیت بالا ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات صنعت دارو حتی در دوران جنگ به اندازه امروز نبوده تاکید کرد: ما در دوران جنگ شاهد این بودیم در شرایطی که تمام موجودی ارزی کشور صفر بود باز هم بخش بهداشت و درمان و دارو اهمیت خود را کاملا در بین هیئت وزیران حفظ کرد و تخصیص ارز و امکانات مورد نیاز آن در حد قابل قبول انجام شد اما در مقاطع اخیر می بینیم همواره از نداشتن ارز، عدم پرداخت یارانه دارو و مابه تفاوت نرخ دارو و غیره به صورت مرتب گله می شود که همگی نشان دهنده همان عدم اشراف مدیریت ها بر شرایط موجود اجرایی کشور است. البته همانطور که گفتم استیضاح موضوعی است که باید در مجلس مورد بحث قرار بگیرد.

بررسی طرح استیضاح وزیر بهداشت در مجلس

بر این اساس امروز یکشنبه ۹ بهمن ماه بار دیگر موضوع بررسی استیضاح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار مجلس قرار گرفته است. خبری که طی این چند روز بر روی صفحه مجازی عبدالحسین روح‌ الامینی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود و حالا باید دید بالاخره امروز نمایندگان چه تصمیمی برای فعالیت بهرام عین اللهی وزیری که رکورد طرح استیضاح را با بیش از ۱۰ بار شکسته است می گیرند؟

کد خبر: ۲۰۳٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha