۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
اقدام دستگاه قضا در راستای اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و جلوگیری از فرارهای مالیاتی

اقدام دستگاه قضا در راستای اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و جلوگیری از فرارهای مالیاتی

رئیس کل دادگستری استان تهران از وصول بدهی مالیاتی یک شرکت تجاری به ملبغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان با اقدامات قضایی خبر داد.

به گزارش بازار، دادگستری استان تهران در راستای اجرای دستورات رئیس قوه قضاییه در جلوگیری از فرارهای مالیاتی نقش فعالی دارد و به پرونده‌های مرتبط به این موضوع رسیدگی می‌کند. رئیس دادگستری تهران در این زمینه اعلام کرد: دادگستری تهران در یک پرونده مربوط به فرار مالیاتی یک هلدینگ تجاری که در سال ۹۸ منحل شده است، نسبت به وصول هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات معوق به حساب خزانه اقدام کرده است.

القاصی مهر افزود: در این پرونده ۸۳۵ دستگاه خودرو برای وصول مطالبات یک شرکت تجاری معرفی شده است که با اقدامات دادگستری استان تهران مزایده ۷۰۰ دستگاه خودرو برگزار و ۹۰۳ میلیارد تومان از بدهی مالیاتی این شرکت به خزانه واریز شده است و مزایده ۱۳۵ دستگاه دیگر با اقدامات قضایی طی روزهای آتی برگزار می‌شود. ‌ی اظهار کرد: در این پرونده مدیرعامل هلدینگ تجاری ۸۳۵ دستگاه انواع خودروی خارجی را به عنوان دارایی برای وصول مالیات شرکت معرفی می‌کند که این خودروها توسط سازمان امور مالیاتی توقیف می‌شوند.

به گفته رئیس کل دادگستری استان تهران در شرایطی که شرکت‌های تابعه هلدینگ تجاری نسبت به توقیف این خودروها اعتراض و اعلام می‌کنند که این خودروها در مالکیت هلدینگ منحل شده قرار ندارند و خواستار رفع توقیف خودروها می‌شوند؛ دادگستری استان تهران با بررسی استدلالات و مستندات ضمن تایید مالکیت هلدینگ منحل شده نسبت به خودروهای توقیفی، اعتراض شرکت‌های تابعه را غیرقانونی تشخیص داد. القاصی مهر افزود: براساس کارشناسی‌های انجام شده در دادگستری استان تهران ارزش تقریبی خودروهای توقیفی ۱۳۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شد که از محل فروش این خودروها حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان از مالیات معوق وصول شده است.

پیش از این حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضایی در دیداری که با مدیران امور مالیاتی کشور و در تاریخ ۱۴ دی ماه برگزار شده بود، دستورات و توصیه‌هایی در راستای ارتقاء و بهبود فرآیندها و رویه‌های مالیاتی و تحقق مالیات‌ستانی عادلانه صادر کرد.

رئیس دستگاه قضا در این جلسه بر تحقق عدالت مالیاتی و مالیات‌ستانی عادلانه تاکید کرد و گفت: سال‌هاست که از فرار مالیاتی سخن گفته می‌شود، اما هنوز اقدامات کافی برای جلوگیری از وقوع این پدیده صورت نگرفته است. اخذ مالیات عادلانه از افرادی که به سبب میزان درآمدهای‌شان باید مالیات بپردازند و توجه به وقت معینی که باید این مالیات ستانده شود تا در جهت پیشرفت کشور هزینه شود، از نکات و موضوعات بسیار حائز اهمیت است؛ ما بعضاً بخصوص در موضوعات اقتصادی از آن جهت که به سهولت نفت خام فروخته‌ایم و درآمدی برای کشور حاصل شده است، به سمت اصلاح امور و فرایندها حرکت نکرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: من موضوع اخذ مالیات عادلانه از افرادی که باید مالیات پرداخت کنند و بهبود و ارتقاء رویه‌ها و فرآیندها در این راستا را از مقوله‌های بسیار حائز اهمیت می‌دانم.

همچنین القاصی مهر در نشستی که با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد فرارهای مالیاتی را یکی از چالش‌های اصلی در حوزه اقتصاد کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از بودجه کشور، بر اساس مالیات تنظیم و پایه‌ریزی شده است، در صورت بروز مشکل در وصول مالیات‌ها و فرار مالیاتی، چالش‌های جدی و مخربی در حوزه اقتصاد کشور رقم خواهد خورد.

رئیس کل دادگستری تهران تصریح کرد: به‌رغم اقدامات و تلاش‌های تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در حوزه برخورد با فرارهای مالیاتی، اما همچنان به‌نحو مطلوب از فرارهای مالیاتی پیشگیری نشده است و در همین راستا، انجام یک اقدام ویژه در چارچوب همکاری مشترک میان‌بخشی احساس می‌شود.

کد خبر: ۲۰۲٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha