۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
ضرورت تجمیع اراضی کشاورزی گلستان | درآمد افزایش می یابد
یک کارشناس کشاورزی:

ضرورت تجمیع اراضی کشاورزی گلستان | درآمد افزایش می یابد

گرگان- هاشمی، کارشناس کشاورزی خواستار تجمیع اراضی از طریق شرکت های تعاونی شد و گفت: تشکیل تعاونی موجب کاهش هزینه تامین نهاده های کشاورزی و افزایش تولید و درآمد می شود.

عماد هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیم، روند بارش و استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی در گلستان با کم آبی مواجه هستیم بنابراین یکی از راه های مقابله با کم آبی در استان احداث شبکه های آبیاری و زهکشی در اراضی کشاورزی است .

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه احداث شبکه های آبیاری و زهکشی در اراضی کشاورزی موجب تجمیع زمین های کشاورزی می شود، اضافه کرد: این امر از هدررفت آب در مزراع جلوگیری می کند و از سوی دیگر راندمان آبیاری را افزایش داده و در نهایت بر میزان تولید محصولات کشاورزی می افزاید.

به گفته این کارشناس کشاورزی، یکی از معضلات اصلی کشاورزی در گلستان خرده مالکی اراضی است که باعث شده زمان و نوع کشت محصولات کشاورزی متفاوت شود اقدامی که موجب کاهش میزان تولید هم خواهد شد.

هاشمی با بیان این نکته که برای رفع معضل خرده مالکی در استان باید تجمیع اراضی اتفاق بیافتد، افزود: با تشکیل تعاونی های تولید فعالیت کشاورزی همزمان در اراضی انجام خواهد شد که این امر موجب کاهش هزینه های تامین نهاده های کشاورزی و از سویی باعث افزایش تولید و درآمد می شود.

این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: در گذشته آبیاری مزارع کشاورزی به واسطه نهرهای خاکی انجام می شد که آب زیادی در این روش هدر می رفت اما امروزه با ایجاد کانال های لوله ای بتنی از هدررفت آب به میزان بالا جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: با ایجاد آبندان در اطراف اراضی کشاورزی می توان با استفاده از دستگاه های پمپاژ در ایستگاه ها آب را به مزارع رسانید .

به گفته او، ایجاد شبکه های زهکشی بسیار حائز اهمیت است زیرا مانع ماندابی در اراضی کشاورزی و خفگی ریشه گیاه می شود و مازاد آب موجود در اراضی را به خروجی های زهکش ها هدایت می کند.

هاشمی افزود: در حال حاضر ۷۲ شرکت تعاونی تولید در گلستان موجود است که ۴۳ هزار هکتار از اراضی را پوشش می دهند و در ۲۱ هزار هکتار آن شبکه آبیاری و زهکشی احداث شده است.

این کارشناس کشاورزی گفت: زارعان با تشکیل شرکت تعاونی در نقاط مختلف استان موجب افزایش درآمد اقتصادی و کاهش مصرف آب در استان شوند.

کد خبر: ۲۰۲٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha