۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
شاخص رفتار علیه شاخص بازار؛ ریسک  سلیقه مدیران برای بازار سهام بیشتر می شود؟
بازار گزارش می دهد

شاخص رفتار علیه شاخص بازار؛ ریسک سلیقه مدیران برای بازار سهام بیشتر می شود؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند خبرهایی که در چند روز آینده منتشر می شود به شدت می توانند در بازار اثر بگذارند و با سیگنال منفی، عمق اصلاح بیشتر و بازگشت بازار سخت تر شود.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر امیدها برای بازگشت بازار سرمایه کم فروغ تر شده، آنهم در شرایطی که سیگنال های تورمی در جامعه بسیار قوی عمل می کنند و هر گونه خروج سرمایه از بورس به سمت بازارهای سوداگرانه همچون ارز، طلا و ... می رود. بسیاری از کارشناسان معتقدند خبرهایی که در چند روز آینده منتشر خواهند شد به شدت می توانند در بازار اثر بگذارند و جهت بازار را تعیین کنند و در صورتی که سیگنال منفی به بازار داده شود قطعا عمق اصلاح افزایش می یابد و بازگشت شاخص سخت تر خواهد شد و برعکس با خبرهای مثبت به رشد بر می گردد.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه وارد اصلاح شده است، گفت: وضعیت اصلاح شاخص به خبرهای جامعه بستگی دارد و ممکن است یک اصلاح کم یا عمیق به وجود بیاورد و به طور قطع خبرهای روزهای آینده می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و اگر خبرها منفی باشد عمق اصلاح شاخص بیشتر و بازگشت بازار سخت تر می شود.

مولفه هایی که باعث رشد بازارهای دیگر شده و در مقابل منجر به افزایش ریسک های سرمایه گذاری در بازار سرمایه شده اند، برای نمونه ناهماهنگی دستگاه ها و همچنین مسائل سیاسی باعث شده که وضعیت بورس زیرفشار قرار بگیرد

حمید میرمعینی با بیان اینکه در برخی صنایع رشد بازار خوبی بوده، اما متناسب با رشد تورم یا سایر بازارها نیست، تصریح کرد: بر همین مبنا باید رشد شاخص بورس بیشتر اتفاق می افتاد، اما مولفه هایی که باعث رشد بازارهای دیگر شده و در مقابل منجر به افزایش ریسک های سرمایه گذاری در بازار سرمایه شده اند، برای نمونه ناهماهنگی دستگاه ها و همچنین مسائل سیاسی باعث شده که وضعیت بورس زیرفشار قرار بگیرد.

او افزود: با وجود افزایش قیمت دلار ارزش جایگزینی در بورس فعال نشده است و امروز در بورس ارزش بازار بسیار پایین تر از ارزش شرکت بوده و تنها در صورتی که بستر رشد فراهم شود شاهد جهش در افزایش ارزش بازار برخی شرکت ها خواهیم بود.

میرمعینی با تاکید بر اینکه آینده مبهم در اقتصاد و مولفه های سیاسی کشور بازار را تحت تاثیر قرار می دهد، به همین دلیل ارزش جایگزینی با وضعیت کنونی جامعه تطبیق پیدا نکرده است، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر حاشیه سود شرکت ها مبنای معاملات بورس است و از آنجایی که بسیاری از شرکت ها با کاهش حاشیه سود مواجه شده اند تقاضا برای این نمادها افت داشته است. همچنین شرکت های فولادی و معدنی هم با کاهش درآمد مواجه شده اند، در حالی که قیمت دلار در جامعه افزایش یافته که بخشی از این مساله ناشی از سرکوب قیمت دلار نیمایی بوده است. همچنین تولید و فروش بسیاری از شرکت ها به دلیل سهمیه بندی گاز، افت داشته و همچنین آنها برای صادرات به دلیل فشار تحریم ها مجبور شده اند تخفیف بیشتری به مشتریان بدهند و همین موضوع سود شرکت ها از این محل را به شدت کاهش یافته است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اعداد و ارقام بودجه کمترین توجه به مبنای سرمایه گذاری دارد، گفت: مسائلی همچون مالیات، عوارض صادرات، نرخ خوراک و ... همه آنها اثر منفی بر بازار سرمایه داشته، به همین دلیل شرکت ها با حداقل سودآوری به فعالیت خود ادامه می دهند.

ریسک بازار پیش بینی ناپذیر بودن رفتار مسئولان

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه مهمترین ریسک بازار پیش بینی ناپذیر بودن رفتار مسئولان است، گفت: با توجه به اینکه چند میلیون نفر عضو جامعه سهامداری هستند وقتی مسئولی نظر شخصی خود را در قالب نامه ای منتشر می کند و مطالبه گری لازم از طرف مراجعه قانونی اتفاق نمی افتد و ده ها هزار میلیارد تومان به سهامداران زیان وارد می شود و باعث ادامه روند خروج سرمایه از بازار می شود.

سازمان بورس هم باید به عنوان متولی بورس که شامل ذی نفعان بازار سرمایه هم هست از نظر قضایی اقدامات شخصی برخی مسئولان را که منافع سهامداران را به مخاطره می اندازد پیگیری کند تا هزینه رفتارهای این چنینی بالا برود، زیرا امروز عده ای از ترس رفتار مسئولان پول خود را از بازار سهام خارج کرده اند

مهدی سوری با بیان اینکه درخواست ورود سازمان بازرسی به نامه شورای رقابت داریم، تصریح کرد: همچنین سازمان بورس هم باید به عنوان متولی بورس که شامل ذی نفعان بازار سرمایه هم هست از نظر قضایی اقدامات شخصی برخی مسئولان را که منافع سهامداران را به مخاطره می اندازد پیگیری کند تا هزینه رفتارهای این چنینی بالا برود.

او با تاکید بر اینکه نرخ ارز صادراتی شرکت ها هنوز بلاتکلیف است، تصریح کرد: همچنین خوراک گاز در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بالاست تا جایی که این نرخ برای متانول سازها حتی از نرخ گاز در آمریکا هم بالاتر است، از طرف دیگر ایران همچنان زیرفشار تحریم ها بوده و شرکت ها برای صادرات محصولات خود چالش هایی دارند به همین دلیل نباید در بخش تولید هم فشار به این شرکت ها وارد شود و هم در بخش صادرات ارز آن ها با قیمت پایین خریداری شود.

شرکتی که بتواند سود عملیاتی خود را به صورت دوره کسب کند ارزش جایگزینی برای ارزش دارایی های آن ها فعال می شود اما زمانی که یک دارایی بازدهی مناسبی نداشته باشد ممکن است ارزش آن به کمتر از ارزش واقعی هم برسد

سوری با بیان اینکه در مقطع کنونی که زیر فشار تحریم هستیم نیاز به رشد اقتصادی داریم، گفت: تولید برای جبران کسری بودجه و ... مولفه موثری است و رونق آن کمک می کند تا دولت بتواند بخشی از کسری ها را از طریق افزایش مالیات و ... جبران کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه پول هوشمند است، اظهار کرد: امروز عده ای که از ترس رفتار مسئولان پول خود را از بازار سهام خارج کرده اند و اگر رفتار مسئولان به گونه ای تغییر کند که بتواند آن زیان را جبران کنند دوباره به بازار سرمایه بر می گردند.

سوری با بیان اینکه ارزش جایگزینی زمانی که یک دارایی فعال باشد می تواند در بازار نمایان شود، اظهار کرد: شرکتی که بتواند سود عملیاتی خود را به صورت دوره کسب کند ارزش جایگزینی برای ارزش دارایی های آن ها فعال می شود اما زمانی که یک دارایی بازدهی مناسبی نداشته باشد ممکن است ارزش آن به کمتر از ارزش واقعی هم برسد.

کد خبر: ۲۰۲٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha