تولید داخلی ۹۵ درصد ماشین آلات کشاورزی
رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی اعلام کرد

تولید داخلی ۹۵ درصد ماشین آلات کشاورزی

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات، اداوت و تجهیزات کشاورزی گفت: تولیدکنندگان داخلی، ۹۵ درصد نیاز بخش کشاورزی به ماشین آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی را تامین می‌کنند.

به گزارش بازار، حمیدرضا نامی گفت: حدود ۲۰۰ شرکت بزرگ تولیدکننده ماشین آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی در کشور فعالیت می‌کنند و این رقم به غیر از شرکت‌هایی است که به صورت کارگاهی و محدود در روستاها فعالیت می‌کنند.

وی به میزان تولید انواع ماشین آلات و اداوت مورد نیاز بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: سالانه ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار تراکتور و ۱۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار ادوات و انواع تجهیزات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که ارزش افزوده این میزان تولید در سال ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

نامی اضافه کرد: حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان از تولیدات این بخش صادر می‌شود و کشورهای همسایه بزرگترین مشتریان ماشین آلات کشاورزی تولیدی ایران هستند.

نامی با بیان اینکه تولید ماشین آلات کشاورزی در ایران از حیث سنتی، قدمتی ۸۰ ساله و از حیث صنعتی، قدمتی ۶۰ ساله دارد و جزو صنایع بومی محسوب می‌شود، گفت: در غرب آسیا فقط دو کشور ایران و ترکیه صاحب این صنعت هستند و بازار مصرف منطقه را پوشش می‌دهند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی با انتقاد از حمایت‌های نامناسب دولت از فعالان این صنعت گفت: به لحاظ ساختار، تولیدکنندگان این صنعت، عمدتاٌ فعالان بخش خصوصی هستند و واحدهای تولیدی دولتی در این حوزه نداریم و این صنعت جزو صنایعی است که به اندازه صنایع خودرویی، لوازم خانگی، فولاد و سیمان با حمایت دولتی همراه نبوده است.

وی همچنین به عمل نکردن بانک کشاورزی به پرداخت تسهیلات تکلیفی به کشاورزان برای خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی اشاره کرد و افزود: دولت هر ساله در قانون بودجه تسهیلاتی را در قالب اعتبارات مکانیزاسیون برای کشاورزان در نظر می‌گیرد تا کشاورزان با بهره گیری از این اعتبارات، خرید ادوات و ماشین آلات را انجام دهند، اما با وجود تکلیف قانونی این تسهیلات به کشاورزان پرداخت نمی‌شود.

نامی ادامه داد: شاید بزرگترین اختلالی که در سه سال اخیر در بحث تامین ماشین آلات کشاورزی ایجاد شده، این است که این اعتبارات به میزان کافی به کشاورزان تخصیص داده نمی‌شود و دسترسی جامعه مصرف کننده به این تسهیلات و اعتبارات خیلی به راحتی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: علاوه بر آن، رقم این اعتبارات در گذر زمان رشدی متناسب و متناظر با رشد قیمت ماشین‌های کشاورزی نداشته است؛ به طور مثال، اگر در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزاسیون کشاورزی در نظر گرفته شده و این عدد با توجه به تغییرات نرخ کالاها، در سال ۱۴۰۱ باید به حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما امسال این عدد تخصیص داده نشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات و ادوات کشاورزی گفت: اسفند سال ۱۴۰۱، وزارت جهاد کشاورزی ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون در نظر گرفت که تاکنون هیچ مبلغی از این اعتبار به کشاورزان پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۹ نیز، ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در نظر گرفته شده بود که این رقم نیز فقط به تراکتور اختصاص یافت، در حالی که نیاز کشاورز تنها تراکتور نیست.

نامی با اشاره به ضرورت حمایت از توسعه و نوسازی ماشین آلات در بخش کشاورزی گفت: یکی از مواردی که می‌تواند به ثبات و ریشه دار کردن این صنعت منجر شود، ثبت برنامه‌های مالی وزارت جهاد در بودجه‌های سالانه در قالب اعتبارات بانکی است، به گونه‌ای که متولیان ملزم به اجرای آن باشند و اعتبارات این بخش مصروف بخش‌های دیگری به غیر از مکانیزاسیون نشود.

کد خبر: ۲۰۲٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha