۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
گرانی لوازم‌خانگی بیداد می‌کند| مشتری ناتوان در خرید؛ کسبه در آستانه ورشکستگی
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی لوازم‌خانگی بیداد می‌کند| مشتری ناتوان در خرید؛ کسبه در آستانه ورشکستگی

همدان- این روزها گرانی افسارگسیخته لوازم‌خانگی قابل‌هضم نیست چراکه این افزایش قیمت‌ها نه‌تنها به ناتوانی مردم در خرید منجر می‌شود بلکه تا حدود زیادی کسبه این گروه را در مرز ورشکستگی قرار می‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: لوازم بخش مهم یک‌خانه است به‌طوری‌که زندگی بدون لوازمی مثل یخچال، ماشین ظرف‌شویی، لباسشویی و غیرممکن شده و بر این ‌اساس مقدمات تشکیل یا ادامه یک زندگی به تأمین لوازم‌خانگی وابسته است.

اما مردم از گرانی لوازم‌خانگی گلایه و از دولت انتظار دارند فکری به حال بازار لوازم‌خانگی کند ضمن اینکه تولیدکنندگان این کالاها نیز معتقدند بالا و پایین شدن قیمت دلار، افزایش قیمت مواد اولیه و واردات مواد اولیه بی‌کیفیت خارجی، عدم ثبات در قیمت مواد اولیه به‌طوری‌که قیمت این مواد روزانه تعیین می‌شود و کاهش حمایت‌های دولتی در قیمت این محصول تأثیرگذار بوده است.

این روزها اگر سری به بازار لوازم‌خانگی بزنیم بی‌بروبرگرد افزایش قیمت تمام کالاهای این بخش را احساس می‌کنیم و از خرده‌ریز گرفته تا کالاهای سنگین افزایش قیمت لوازم‌خانگی محسوس است.

مشاهده چنین وضعیتی در بازار لوازم‌خانگی، خبرنگار بازار را بر آن داشت تا از زبان شهروندان همدانی و صاحبان فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات و لوازم‌خانگی، مشکلات این حوزه را واکاوی و بررسی کند.

گرانی لوازم‌خانگی بیداد می‌کند| مشتری ناتوان در خرید؛ کسبه در آستانه ورشکستگی

فروشنده لوازم‌خانگی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه با روند تصاعدی قیمت لوازم‌خانگی استقبالی برای خرید از سوی شهروندان همدانی صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: برای خرید جهیزیه هم زوج‌های جوان اگر موفق به گرفتن وام ازدواج شوند شاید سه تا چهار دستگاه از لوازم موردنیاز را بتواند تهیه کنند.

به دلیل نوسانات قیمت‌ها از فروش اقساطی معذوریم چراکه اصلاً توجیه اقتصادی ندارد و سودی عاید فروشنده نمی‌شود

آقای مؤمنی بابیان اینکه متأسفانه دیگر لوازم‌خانگی را به‌صورت قسطی نمی‌توانیم بفروش برسانیم، عنوان کرد: به دلیل نوسانات قیمت‌ها از فروش اقساطی معذوریم چراکه اصلاً توجیه اقتصادی ندارد و سودی عاید فروشنده نمی‌شود.

این فروشنده لوازم‌خانگی بابیان اینکه قیمت لوازم‌خانگی بستگی به نوع و جنس و مدل و برند کالا متفاوت است، گفت: اکثر لوازم‌خانگی‌ها در بازار همدان با برند ایرانی عرضه می‌شود.

این فروشنده در ادامه بابیان اینکه عواملی که در گرانی لوازم‌خانگی دخیل است واقعاً دیگر قابل‌تشخیص نیست ولی آنچه مهم است اینکه باید قیمت‌ها درست و منصفانه باشد، اضافه کرد: اکثراً اجناس و کالاهای عرضه‌شده در این فروشگاه با برند ایرانی است.

بازار لوازم‌خانگی وضعیت مناسبی ندارد
وی بابیان اینکه زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود، مشتری و تقاضا برای خرید کاهش می‌یابد تا آنجا که در روز شاید چهارتا پنج نفر بیشتر مراجعه‌کننده نداشته باشیم که این تعداد هم بیشتر برای قیمت گرفتن و خرید جهیزیه مراجعه می‌کنند، گفت: بازار لوازم‌خانگی وضعیت مناسبی ندارد.

گرانی لوازم‌خانگی بیداد می‌کند| مشتری ناتوان در خرید؛ کسبه در آستانه ورشکستگی

این فروشنده لوازم‌خانگی بابیان اینکه در این فروشگاه کالاها اکثراً با برند ایرانی عرضه می‌شود و تمام اجناس تحت پوشش شرکت خدماتی و تضمین است، اضافه کرد: اجناس این فروشگاه به‌صورت اقساطی عرضه می‌شود و تا آنجا که ممکن است با مردم مدارا می‌کنیم.

یک شهروند خانم نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه در حال حاضر هیچ‌یک از مارک‌های لوازم قیمت مناسبی ندارند، عنوان کرد: به‌طورکلی دو سه سالی می‌شود که لوازم‌خانگی خریداری نکرده‌ایم.

قیمت لوازم‌خانگی فوق‌العاده بالا رفته و اگر قصد خرید کالا داشته باشم ترجیح می‌دهم وسایلی که کیفیت بالایی دارند خریداری کنم تا مجبور به خرید مجدد آن در چند سال بعد نشوم

خانم احمدی ادامه داد: قیمت لوازم‌خانگی فوق‌العاده بالا رفته و اگر قصد خرید کالا داشته باشم ترجیح می‌دهم وسایلی که کیفیت بالایی دارند خریداری کنم تا مجبور به خرید مجدد آن در چند سال بعد نشوم.

این شهروند خانم با عنوان اینکه برخی لوازم‌خانگی با برند ایرانی قدرت رقابت با برند خارجی را دارند، اضافه کرد: برخی کالاهای خارجی که قبلاً خریداری کردیم دیگر در بازار عرضه نمی‌شود اما به‌هرحال تجربه ثابت کرده کیفیت لوازم‌خانگی خارجی بهتر است.

شهروند دیگری در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه حدود دو سال پیش تلویزیونی با برند خارجی و قیمت ۲۵ میلیون خریداری کردیم که در حال حاضر قیمت آن به ۳۸ میلیون تومان رسیده است، عنوان کرد: جای سوال است که با این افزایش تصاعدی قیمت لوازم‌خانگی چه مقدار باید به قیمت خرید قبل اضافه کنی تا بتوانی همان کالای دو سال پیش را خریداری کنی.

وی بابیان اینکه مدت زیادی هم از خرید کالا نگذشته ولی در همین فاصله دو سال قیمت‌ها به صورتی خیره‌کننده با افزایش روبرو شده است، اضافه کرد: هرروز که می‌گذرد قیمت‌ها افزایش می‌یابد و اگر امروز خرید کنی به نظرم به‌صرفه‌تر است چون فردا قیمت همان جنس افزایش پیدا می‌کند.

گرانی لوازم‌خانگی بیداد می‌کند| مشتری ناتوان در خرید؛ کسبه در آستانه ورشکستگی

یک شهروند دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه نسبت به بودجه و بضاعت مالی خود می‌خواستم لوازم‌خانگی به‌عنوان هدیه تهیه کنم، اضافه کرد: ۵٠ مغازه و فروشگاه را سر زدم تا قیمت‌ها دستم بیاید و کالایی باقیمت مناسب خریداری کنم.

وی بابیان اینکه برخی مغازه‌دارها منصف‌ترند و سود کمی می‌گیرند؛ در جواب این سوال که دنبال جنس خارجی هستید یا ایرانی؟ ابراز داشت: بودجه ما به خرید جنس خارجی نمی‌رسد اما جنس درجه‌یک ایرانی هم باقیمت بالا عرضه می‌شود.

زمانی که با نمایندگی عرضه‌کننده اجناس ایرانی تماس می‌گیریم که این کالا ایراد دارد و باید به وضعیت آن رسیدگی شود در پاسخ عنوان می‌کنند جنس ایرانی همین است و از این بیشتر نمی‌توان از آن انتظار داشت

وی بابیان اینکه ازلحاظ کیفیت جنس خارجی بهتر است، اضافه کرد: زمانی که با نمایندگی عرضه‌کننده اجناس ایرانی تماس می‌گیریم که این کالا ایراد دارد و باید به وضعیت آن رسیدگی شود در پاسخ عنوان می‌کنند جنس ایرانی همین است و از این بیشتر نمی‌توان از آن انتظار داشت.

این شهروند خانم بابیان اینکه بشخصه دوست دارم کالای ایرانی استفاده کنم اما به‌شرط اینکه کیفیت داشته باشد، گفت: متأسفانه شرکت‌ها پس از جذب مشتری کیفیت اجناس خود را کاهش می‌دهند و این موضوع باعث خراب شدن بازار و از دست رفتن حس اعتماد مشتریان می‌شود درصورتی‌که اجناس با برند و مارک خارجی چنین رویه‌ای ندارند.

یک زوج جوان هم که برای خرید جهیزیه به یکی از فروشگاه‌های لوازم‌خانگی سطح شهر مراجعه کرده بودند در گفتگو با خبرنگار بازار از شدت گرانی‌ها بسیار گلایه‌مند بودند.

آقای داماد که شغل خود را کشاورز معرفی کرد بابیان اینکه، چندهفته‌ای می‌شود برای خرید جهیزیه به بازار مراجعه می‌کنیم ولی متأسفانه تلاش ما برای خرید همچنان به دلیل گرانی‌های نفس‌گیر و افسارگسیخته بی‌نتیجه مانده است، اضافه کرد: ماه پیش قیمت یک دستگاه یخچال‌فریزر ۳۳ میلیون تومان بود ولی امروز قیمت آن به ۴۴ میلیون تومان رسیده است و لباسشویی هم چند روز پیش ۱۴ میلیون تومان قیمت گرفتیم ولی امروز ۱۸ میلیون تومان است.

ای‌کاش دولت به زوج‌های جوان لوازم‌خانگی را به نرخ دولتی می‌فروخت
وی بابیان اینکه ای‌کاش دولت به زوج‌های جوان لوازم‌خانگی را به نرخ دولتی می‌فروخت، اضافه کرد: در حال حاضر تهیه یک جهیزیه حداقلی حداقل ۳٠٠میلیون تومان تمام می‌شود.

وی با عنوان اینکه زوج‌های جوان وقتی حساب‌وکتاب می‌کنند که تهیه یک جهیزیه ۳٠٠میلیون تومان آن‌هم فقط برای خرید حداقل‌ها آب می‌خورد ازدواج و مراسم خود را دو سه سال به تعویق می‌اندازند تا شاید وسیله‌ها در این مدت خریداری شود، عنوان کرد: وضعیت بازار ناامیدی را ترویج می‌دهد.

گفتگو با فروشندگان و شهروندان همدانی گویای آن است که نو کردن لوازم خانه و یا ازدواج برای خانواده‌های ایرانی دیگر خوشحال‌کننده نیست بلکه به کابوس‌های شبانه‌ آن‌ها بدل شده است چراکه نه‌تنها خانواده‌ها این روزها در تعویض لوازم خانه ناتوان شده‌اند بلکه ازکارافتادن قطعه‌ای از لوازم‌خانگی برای ماه‌ها دخل‌وخرج خانواده را برهم می‌زند.

کد خبر: ۲۰۲٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha