۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
انسداد ۴۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در کردستان؛ تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در اولویت است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان:

انسداد ۴۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در کردستان؛ تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در اولویت است

سنندج – آریانژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان از شناسایی و انسداد ۴۳۰ حلقه چاه غیرمجاز طی سال جاری در این استان خبر داد.

آرش آریا نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به فعالیت های صورت گرفته در راستای جلوگیری از برداشت بی رویه منابع آب زیرزمینی در استان کردستان، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در سراسر استان کردستان شناسایی و مسدود شده اند.

وی گفت: با انسداد این تعداد چاه، ۱۰ میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌های استان کردستان برگشت داده شد که عمده این چاه ها عمیق و در مناطق ممنوعه استان از جمله دشت های شرقی قرار داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان بر لزوم احساس مسئولیت همه نسبت به حفاظت از منابع آبی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار حلقه چاه آب مجاز دارای پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد و تعداد چاه‌های غیرمجاز نیز حدود هشت هزار حلقه است.

وی با اشاره به وجود چاه های کم عمق غیرمجاز در استان کردستان، ادامه داد: چاه‌هایی با عمق بسیار کم نیز وجود دارند که هیچ تاثیری بر روی منابع آب زیرزمینی ندارند اما چون فاقد مجوز هستند به عنوان چاه غیرمجاز شناخته می‌شوند.

آریانژاد اضافه کرد: در حال حاضر در بعضی از محدوده‌های مطالعاتی استان به تناسب وضعیت آبخوان و یا منابع آبی، مجوز حفر چاه در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی صادر می‌ شود.

وی به ممنوع بودن حفر چاه در دشت های شرقی استان کردستان اشاره کرد و یادور شد: در شرق استان در مناطق ممنوعه، به دلیل افت شدید منابع آب زیرزمینی مجوزی برای حفر چاه صادر نمی شود.

وی با بیان اینکه به منظور ممانعت از اضافه برداشت آب، کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز نیز نصب می‌شود، گفت: مردم می‌توانند از طریق تماس تلفنی با ادارات منابع آب شهرستان‌ها و یا مراجعه حضوری، موارد تخلفات آبی را گزارش نمایند تا در اسرع وقت به آن‌ها رسیدگی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: از جمله اقدامات اثرگذار در راستای صیانت و حفاظت از منابع آب استان، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که این مهم به صورت جدی در سراسر استان دنبال می شود.

وی به بخشی از اقدامات این طرح اشاره کرد و افزود: انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و حجمی، استقرار و تقویت گروه‌های گشت و بازرسی و همچنین اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب از جمله فعالیت های صورت گرفته در این راستا به شمار می رود.

وی برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت آب استان، ساماندهی شرکت‌های حفاری و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در قالب اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان عنوان کرد.

کد خبر: ۲۰۲٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha