۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
قبوض نجومی گاز و نارضایتی مردم | دیدار نماینده شاهرود با وزیر نفت
گزارش بازار؛

قبوض نجومی گاز و نارضایتی مردم | دیدار نماینده شاهرود با وزیر نفت

شاهرود- صدور قبوض نجومی گاز برای شهروندان شاهرود و میامی باعث بروز نارضایتی و نگرانی‌های گسترده شده است تا جایی که نماینده این شهرستان‌ها در مجلس امروز با وزیر نفت دیدار و خواستار پیگیری موضوع شد.

بازار، گروه استان ها: در پی افزایش سرمای هوا و ورود جبهه هوای سرد همزمان با دیماه و ابتدای بهمن ماه سال جاری، افزایش مصرف گاز در استان سمنان نیز مانند دیگر نقاط کشور اتفاق افتاد. موضوعی که سبب شد تا گاز برخی صنایع حتی قطع شود و مدیریت بحران استانداری سمنان چند روزی مشاغل با درجه اهمیت کمتر و همچنین پاساژ ها و مراکز خرید را هم تعطیل کند.

حالا گاز صنایع کم و بیش با محدودیت هایی روبرو است و گاز رسانی به واحدهای صنعتی دوگانه سوز نیز ممنوع شده است کما اینکه مصرف گاز در همین چند روز گذشته از بهمن ماه، کاهش چشم گیری در کشور و استان سمنان یافته است.

ابلاغ یا بی اطلاعی مردم از تعرفه‌ها

مسئولان استانداری سمنان اعلام کردند که مردم در همین ۱۰ روز اخیر با رعایت الگوی مصرف باعث صرفه جویی ۵۰ درصدی گاز شده اند که در این شاخص یکی از استان های برتر در کشور، محسوب می شود حالا اما با گذشت چند روز مردم استان سمنان به خصوص در شهرستان شاهرود مزد همکاری خود را با شرکت گاز در کاهش مصرف، با قبوض نجومی گرفته اند.

گاز صنایع کم و بیش با محدودیت هایی روبرو است و گاز رسانی به واحدهای صنعتی دوگانه سوز نیز ممنوع شده است

چندین مورد تصاویر پیامک های قبض گاز برای خبرنگار بازار ارسال شده که قبوض صادره را بین ۶۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون ۶۵۰ هزار تومان نشان می دهد قبض هایی که شگفتی مردم را نیز به دنبال داشته است چرا که با اذعان مردم همین مشترکان تا دوره قبض هزینه گازی معادل ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان پرداخت می کردند.

از سوی دیگر برخی شهروندان می‌گویند حتی اخطاری برای اینکه مصرف مردم در چه حیطه ای بوده به آن‌ها داده نشده است البته تحقیقات بازار نشان می دهد که این مورد برای همه صدق نکرده و برای بسیاری از شهروندان به صورت پیامکی حیطه مصرف گاز اعلام و ابلاغ شده است. مضافاً بر اینکه شرکت گاز بارها و بارها در رسانه ها درباره نحوه جدید محاسبه قبوض مطالبی را بیان کرده است که برای مثال در خبرگزاری بازار طی یک ماه اخیر دست کم پنج مصاحبه در این خصوص منتشر شده است.

قبوض نجومی گاز و نارضایتی مردم | دیدار نماینده شاهرود با وزیر نفت

واکنش نماینده شاهرود

این موضوع بلافاصله واکنش نماینده شاهرود و میامی در مجلس را به دنبال داشت، وی لحظاتی قبل به دیدار وزیر نفت رفت و گلایه مردم شهرستان را به گوش این وزیر کابینه سیزدهم رساند و خواستار تصحیح قبوض شد.

علی اصغر خانی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: متأسفانه در محاسبه تعرفه‌های گاز، گویا شهرستان‌های شاهرود و میامی با اقلیم گرمسیری درنظر گرفته شده است؛ درصورتیکه این دو شهرستان از دیرباز زمستان‌های سرد و خشکی را تجربه کرده و اقلیم این دیار به هیچ‌وجه با مناطق گرمسیری همخوانی ندارد.

خانی ضمن انتقاد از قبوض گاز از وزیر نفت خواست تا هرچه سریعتر نسبت به تصحیح قبض‌های صادر شده، اقدام لازم صورت پذیرد خانی همچنین افزود: امسال شهرستان‌های شاهرود و میامی، دمای منفی ۱۵ درجه را تجربه کردند و به اذعان مسئولان استانی، بیشترین حجم صرفه جویی متعلق به مردمان این دو شهرستان بوده است، فلذا انتظار می‌رود تا نگذاریم با قبوض سنگین مصرفی، در حق مردم این خطه مؤمن و شهیدپرور کوچکترین اجحافی صورت پذیرد.

تعرفه‌ها پلکانی افزایش دارد

مسئولان استان سمنان هنوز به این موضوع واکنش نشان نداده اند اما به نظر می‌رسد بخشی از این گرانی‌ها به واسطه محاسبه تصاعدی قیمت گازبها در فصل سرد سال است آنطور که مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان نیز در این باره به پرمصرف ها هشدار داده بود.

مردم در همین ۱۰ روز اخیر با رعایت الگوی مصرف باعث صرفه جویی ۵۰ درصدی گاز شده اند

امروز همچنین مسئول امور تعریفه‌های شرکت ملی گاز نیز اعلام کرد: از ۱۶ آذر ماه تعرفه‌ها اصلاح شده و سه پله اول هیچ گونه افزایش تعرفه نداشته‌اند، اما پله‌های یازده و دوازده ما که مشترکان بسیار پرمصرف و در اصطلاح بدمصرف هستند به ترتیب به ازای هر متر مکعب پنج هزار و شش هزار تومان هزینه‌ بیشتری باید پرداخت کنند.

محاسبه پله‌های مصرف

این در حالی است که مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه پله های مصرف ۱۲ گانه برای گاز تعریف شده است، بیان کرد: پله های یک تا سه در آمایشی که در سراسر کشور صورت گرفته، بالغ بر ۵۹ درصد کل گاز بخش خانگی را مصرف می کنند و تعرفه این دسته از خانوار تغییر نکرده است اما از پله های چهار الی شش که ۲۹ درصد گاز خانگی کشور را می سوزانند با دو درصد افزایش قیمت روبرو شده اند

سید محمد جواد حقیقت حسینی با بیان اینکه پله های هفت الی ده که ۱۰ درصد کل مشترکان بخش خانگی کشور را شامل می شود تا ۵۰ درصد افزایش گاز بها را شاهد خواهند بود، تاکید کرد: پله های یازدهم و دوازدهم که بد مصرف ها محسوب می شوند نیز به تناسب افزایش قیمت بسیار بیشتر و همچنین هشدار قطعی گاز و اعمال آن در صورت تکرار مصرف بالا صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه گاز خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که در استان سمنان ۱۱ هزار و ۱۰۰ نفر هستند در صورت رعایت الگوی مصرف رایگان خواهد بود، افزود: در کنار محدودیت‌ها و هشدارها مشوق هایی از این دست نیز در استان اعمال شده است.

قبوض نجومی گاز و نارضایتی مردم | دیدار نماینده شاهرود با وزیر نفت

تقسیم بندی ۱۲ گانه مردم

در واقع باید گفت شرکت گاز مصرف کنندگان را به ۱۲ دسته بندی تقسیم کرده است که شامل متر مکعب مصرف به ازای هر ۱۰۰ متر مربع خانه محاسبه می شود. در مجموع این گروه ها سه دسته هستند خوش مصرف ها که در واقع گروه یک تا چهار هستند کسانی که میانگین مصرف خوبی دارند از دسته پنج تا ۱۰ هستند و پرمصرف‌ها دسته‌های پایانی را تشکیل می‌دهند آن‌طور که شرکت گاز اعلام کرده گروه آخر با قطع انشعاب گاز نیز حتی روبرو خواهند شد.

امسال شهرستان‌های شاهرود و میامی، دمای منفی ۱۷ درجه را تجربه کردند

اینکه پرمصرف‌ها باید تصاعدی گازبهای بیشتری بدهند بدون شک موضوع درستی است چرا که یکی از ابزارهای شرکت گاز برای کنترل مصرف محسوب می شود اما اینکه بهای گاز حتی برای کسانی که نسبتاً پر مصرف بوده اند یک باره ۴۰ برابر شود نه تنها عقلانی نیست بلکه برای مردم در این شرایط اقتصادی نگرانی‌هایی را پدید می‌آورد از سوی دیگر شرکت گاز حتی اگر تعرفه‌ها را ۳۰ برابر هم بالا برده باشد بازهم قبض یک خانه ۱۰۰ متری نباید چهار میلیون تومان بیاید.

در نهایت باید دید که این کش و قوس به کجا می انجامد آیا شرکت گاز پاسخ قطعی به این موضوع می دهد یا مردم باید به هر صورت شده نقداً یا اقساط این پول‌ها را پرداخت کنند.

کد خبر: ۲۰۲٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha