۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
گزارشها از مبادله ۴.۵ میلیون بیت کوین از آی پی های ایران
ناتوانی آمریکا از رصد مبادلات رمز ارزها

گزارشها از مبادله ۴.۵ میلیون بیت کوین از آی پی های ایران

مهداد خاتمی با اشاره به اینکه چندوقت پیش ۴.۵ میلیون بیت کوین از آی پی ایران جابه جا شده، گفت: بلاکچین به دلیل اینکه که نیازی به واسطه بانکی ندارد، مسیری برای دور زدن تحریم هاست.

بازار؛ گروه بورس: به تازگی کشورهایی مانند امارات اعلام کردند که در مبادلات تجاری خود به سمت رمز ارزها خواهند رفت و این مساله حکایت از این دارد که محدودیت تحریم اروپا و آمریکا علیه برخی کشورها منجر شده تا کشورها به دنبال تجارت آزاد حرکت کنند که می تواند در موج صعودی جدید بیت کوین منجر به تغییراتی در جریان نقدینگی شود و در صوتی که بورس ایران هم اصلاح کند جریان پولی ممکن است وارد این بازار شود.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه آمریکا برای کشورهای تحریم شده، از فشار اقتصادی استفاده می کند که اثرات منفی آن برای بسیاری از کشورها از حمله خود آمریکاست، به طوری که استفاده از دلار در معاملات در جهان کاهش یافته است تا جایی که طبق سوئیفت میزان تراکنش‌های یورو در اکتبر سال گذشته از دلار بیشتر بوده است.

مهداد خاتمی با بیان اینکه با بیان اینکه کشورهای تحریم شده برای عبور از تحریم‌ها به راهکارهای مختلفی دست پیدا کرده‌اند، افزود: پیش از این برخی کشورها همچون ایران و روسیه برای کاهش خطرات تحریم‌ها خواستار کنار گذاشتن دلار و جایگزین کردن آن با پول‌های ملی شده بودند و هم اکنون کشور چین به دنبال بین‌المللی سازی «یوآن» در کشورهای شرکت‌کننده در طرح جاده ابریشم است و این مساله به تضعیف دلار کمک می کند.

کشورهایی که درگیر تحریم هستند بیشتر از ارزهای دیجیتال استقبال کرده اند، از این رو می توان گفت آمریکا شروع به رصد ماین ها کرده است اما از آنجایی که مالکیت آدرس کیف پول‌ها مشخص نیست مگر بر اساس آی پی به ویژه در استخرهای ماینینگ یا انتقال به یک کیف پول شناخته شده، بتوانیم به آن دارایی دیجیتال برچسب بزنیم

او با تاکید بر اینکه محبویت ارزهای دیجیتال نیز به سرعت در حال ارتقا است، تصریح کرد: برخی کشورها با تضعیف نقش دلار اقدام به پذیرش ارزهای دیجیتال در نظام پرداخت خود کرده‌اند و کشورهایی که درگیر تحریم هستند بیشتر از ارزهای دیجیتال استقبال کرده اند، از این رو می توان گفت آمریکا شروع به رصد ماین ها کرده است اما از آنجایی که مالکیت آدرس کیف پول‌ها مشخص نیست مگر بر اساس آی پی به ویژه در استخرهای ماینینگ یا انتقال به یک کیف پول شناخته شده، بتوانیم به آن دارایی دیجیتال برچسب بزنیم.

خاتمی با بیان اینکه استفاده از سیستم های دارای بلاکچین مصونیت بالایی دارد، تصریح کرد: خودداری از معاملات ارزهایی مانند تتر که قراردادی بر بستر ترون و اتریوم هستند کمک می کند حرکت به سمت سیستم های شناخته شده و با محوریت تغییر IP و رعایت اصول امنیت باشد در این میان می‌توان به شرکت رصد IP با بودجه های کلان اشاره کرد که اخیرا گزارشی از ۷۲ هزار IP مرتبط با ایران داده شده که ۴/۵ میلیون بیت کوین را جا به جا کرده اند به همین دلیل می توان ادعا کرد یکی از بهترین راهکارهای سیستم مالی برای رفع تحریم ها همین رمزارز ها با محوریت بلاکچین است.

او با بیان اینکه در بلاکچین کاربران نیازی به شناخت طرف مقابل معامله ندارند، اظهار کرد: برگ برنده بلاکچین این است که نیازی به واسطه مانند بانک ندارد، زیرا معاملات از طریق فرآیندی موسوم به ماینینگ یا استخراج تأیید می شوند و با الگوریتم های سرمایه محوری و سهامی کار می کنند. به همین دلیل، بلاکچین اغلب به عنوان یک سیستم بدون نیاز به اعتماد شناخته می‌شود و شبکه کاربر به کاربر به دلیل اینکه به هیچ سرور مرکزی وصل نیستند و می‌توانند همزمان به عنوان سرویس دهنده و سرویس گیرنده عمل کنند و افزایش امنیت، حذف واسطه و افزایش پایداری در شبکه با این عمل انجام می شود.

هرچند قانون ارز دیجیتال در ایران مسیر پر فراز و نشیبی را گذرانده است. اما در هرگونه کلاهبرداری، هک یا عدم وفای به عهد در دنیای ارزهای دیجیتال، کاربر می‌تواند شکایت رسمی ارائه دهد

او با اشاه به اینکه در ایران هنوز به‌صورت رسمی قانونی خرید و فروش ارز دیجیتال انجام نمی شود، اما معاملات آن در کشور جرم هم محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: هرچند قانون ارز دیجیتال در ایران مسیر پر فراز و نشیبی را گذرانده است. اما در هرگونه کلاهبرداری، هک یا عدم وفای به عهد در دنیای ارزهای دیجیتال، کاربر می‌تواند شکایت رسمی ارائه دهد. دولت سیزدهم زمانی که زیرا قیمت بیت‌کوین در حال افزایش بود، بازار سهام و بورس ایران در حال سقوط بودند اجرای مجدد کنترل‌های بیشتر روی ارزهای دیجیتال را شروع کرد و تنها قوانین که در آن زمان توانستند تعیین کنند، محدودیت‌های بیشتر برای ماینرهای ارز دیجیتال به دلیل مصرف زیاد انرژی بود.

او با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم به ارزهای دیجیتال کاملا مثبت است، اظهار کرد: دولت برای مناسبات بیشتر با سیستم بلاکچین رفته تا اثر تحریم ها کمتر و دلار از مبادلات تجاری کشور کم کم حذف شود. در این مسیر وجود صرافی ها بسیار موثر است، صرافی‌ها پس از احراز هویت در بانک مرکزی مجاز به ارائه خدمات رمزارزی به کاربران هستند و سقف تبدیل ریال به ارز دیجیتال و بلعکس، بر اساس قوانین ارزی کشور در صرافی مجاز انجام می‌شود و ریسک تمامی معاملاتی که در صرافی انجام می‌شود بر عهده خود سرمایه‌گذاران است و تمامی قوانین مربوط به مبارزه با پول‌شویی و “KYC” توسط صرافی رعایت شود.

کد خبر: ۲۰۲٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha