۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
۲۰۲۲، بدترین سال بازار جهانی آلومینیوم| آیا قیمت افزایشی خواهد شد؟
بازار بررسی کرد؛

۲۰۲۲، بدترین سال بازار جهانی آلومینیوم| آیا قیمت افزایشی خواهد شد؟

ادامه جنگ در اوکراین، ترس از بازگشت کرونا در چین و افزایش قیمت انرژی در زمستان ۲۰۲۲ از مهمترین دلایل ریزش بزرگ قیمت ها و رونق در صنعت آلومینیوم در سال گذشته میلادی بودند.

بازار؛ گروه بین الملل: بازگشایی مجدد کارخانه ها در چین که در پی توقف اجرای سیاست «کووید صفر» در این کشور رخ داد، در کنار بسیاری از عوامل مهم دیگر همچون بهبود وضعیت شاخص های اقتصادی در آمریکا و اروپا منجر به افزایش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی از جمله فلزات صنعتی و ساختمانی در سطح جهان شده است.

بازگشت بسیاری از کارخانه های بزرگ چینی و آمریکایی به چرخه تولید منجر به افزایش تقاضا برای کالاهای اولیه شده و این در حالیست که به دلیل شکل گیری جنگ اوکراین، شاهد غیبت دو تولید کننده بزرگ بسیاری از فلزات همچون آلومینیوم و آهن یعنی اوکراین و روسیه هستیم که این به معنای کاهش عرضه در عوض افزایش تقاضا در بازار است.

از سوی دیگر، قیمت انرژی از ابتدای سال جاری میلادی در قیاس با نیمه دوم سال ۲۰۲۲، کاهشی چشمگیر را تجربه کرده که همین موضوع منجر به تفزایش توان و ظرفیت تولید کارخانه های بزرگ صنعتی و افزایش تقاضای آنها برای مواد اولیه شده است. یکی از مهمترین فلزات صنعتی کاربردی در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان، خودرو هواپیماسازی و ... آلومینیوم است که علیرغم بازدهی نامطلوب خود برای سرمایه گذاران در سال ۲۰۲۲، بار دیگر در حال تجربه افزایش قیمت در بازارهای است.

بازدهی صنعت آلومینیوم در سال ۲۰۲۲

در پایان سال ۲۰۲۱، سرمایه گذاران روی صنعت آلومینیوم همچنان منتظر افزایش قیمت ها و بهبود وضعیت بازار با توجه به کاهشی شدن همه گیری کرونا و آماده شدن صنایع وابسته به آلومینیوم برای بازگشت به بازار بودند.

با اینحال، با گذشت چند ماه از سال ۲۰۲۲، آلومینیوم نتوانست انتظارات سرمایه گذاران خود را برآورده ساخته و در نتیجه، قیمت هر تن شمش آلومینیوم در بازار بورس لندن از ۴۰۰۰ دلار در ماه مارس ۲۰۲۲ به ۲۰۷۹ دلار در ماه سپتامبر همان سال کاهش یافت.

aluminum's price performance in 2022

«امی شیکوار» تحلیلگر ارشد هلدینگ مکنزی معتقد است که شکست قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۲ و ریزشی شدن روند آن نتیجه مستقیم ادامه و تشدید جنگ اوکراین، بحران سوخت در اروپا و البته ترس از شکل گیری رکود گسترده اقتصادی در چین بوده است؛ موضوعی که بازار این فلز را به سان ارزهای دیجیتال با ریزشی چشمگیر مواجه ساخت.

به گفته شیکوار، آنچه در سال ۲۰۲۲ شاهد بودیم، کاهش همزمان عرضه و تقاضا برای آلومینیوم بوده که منجر به ریزش شدید بازار شد.

چشم انداز قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۳

با شرح وضعیت بازار آلومینیوم طی دو سال گذشته و با توجه به بهبود چشم انداز شرایط اقتصادی در چین و دیگر کشورهای صنعتی، اکنون این سوال مطرح است که روند قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود؟ آیا می توان انتظار بازگشت تدریجی قیمت ها به دوران اوج خود در سال ۲۰۲۱ و سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ را داشت؟

هلدینگ مکنزی معتقد است طی یک ماه گذشته از سال جاری میلادی، علیرغم بهبود وضعیت اقتصادی چین و کاهش ترس از خطر بازگشت قرنطینه های کرونایی در این کشور، بازار فلزات جهانی هنوز شاهد جهش در قیمت ها نبوده و از تحولات مذکور عقب مانده است.

شیکوار نیز معتقد است که علیرغم بهبود چشم انداز بازار، نمی توان دستکم طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی انتظار بهبود چشمگیر یا جهش در قیمت ها را داشت. با اینحال، وی معتقد است که این تخمین دلیل بر ناامیدی از بازار نشده و علیرغم کاهش میزان تولید آلومینیوم اروپا به پایینترین سطح از سال ۱۹۸۸ به این سو، بهبود وضعیت قیمت انرژی می تواند به کمک بازار بیاید.

اگرچه وی معتقد است که شرایط بازار انرژی همچنان شکننده بوده و این احتمال را نیز باید مد نظر قرار داد که خطر کمبود منابع سوختی و افزایش مجدد قیمت ها هنوز قابل بازگشت است و در حال حاضر، ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار میلیون تنی آلومینیوم همچنان روندی کاهشی دارد.

باید دقت داشت که تولید هر تن شمش آلومینیوم نیازمند ۴۰ برابر انرژی بیشتر در قیاس با مس است. لذا بازار تولید این فلز، به شدت به قیمت انرژی وابستگی داشته و تنها در شرایطی می توان منتظر بهبود اوضاع بود که قیمت جهانی انرژی رو به کاهش بگذارد.

با اینحال، فاکتورهای دیگری نیز در روند قیمت آلومینیوم موثر خواهند بود که یکی از مهمترین این فاکتورها، مصوبه کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات دولت چین در خصوص لزوم کاهش فعالیت شرکت های آلاینده محیط زیست و عدم تولید انباشتی کالا بیش از میزان تقاضای بازار در این کشور است.

این موضوع می تواند به موتور محرکی برای تولید آلومینیوم در سطح جهانی تبدیل شده و نیاز چین به واردات این فلز را افزایش خواهد داد. در صورت تحقق این سناریو، می توان انتظار سبز شدن قیمت آلومینیوم در حاشیه بازار و در کنار دیگر فلزات مهم مانند آهن را برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ داشت.

«اِوا مانثی» تحلیلگر ارشد هلدینگ بزرگ ING معتقد است که تا مشخص نشدن تکلیف جنگ اوکراین و طی هفته های باقی مانده از فصول سرد سال که منجر به کمبود انرژی و افزایش قیمت آن در بازار شده، نمی توان انتظار بهبود شرایط را در بازار آلومینیوم داشت. اما در صورت افزایش تقاضای اروپا و چین برای این فلز، وضعیت می تواند به سود آلومینیوم تغییر کند.

وی معتقد است که بازار آلومینیوم نیز درست مانند سایر فلزات به روندهای کلان اقتصاد جهانی وابستگی داشته و تا زمان حل نشدن مشکلات یاد شده، نمی توان حساب چندانی روی آن باز کرد. این تحلیلگر ارشد ING معتقد است طی سه ماهه نخست سال جاری، قیمت آلومینیوم می تواند نهایتا به ۲۱۵۰ دلار برسد و تنها از سه ماهه دوم باید منتظر بازگشت بازارها ماند.

کد خبر: ۲۰۲٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha