۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
اقدامات وزارت اقتصاد در حوزه مالیات و شفاف‌سازی عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی
نماینده مردم دامغان در مجلس تشریح کرد

اقدامات وزارت اقتصاد در حوزه مالیات و شفاف‌سازی عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی

جلوگیری از فرار مالیاتی و شفاف‌سازی وضعیت پرداخت مالیات، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، ساماندهی مالیات بر خانه‌های خالی و... از اقدامات مهم وزارت اقتصاد است.

به گزارش بازار، علی‌اکبر علیزاده برمی در ارزیابی خود از اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت سیزدهم اظهار کرد: به نظرم یکی از وزارتخانه‌های موفق دولت سیزدهم، به طور قطع وزارت امور اقتصادی و دارایی است، دلایل زیادی برای این موفقیت وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جلوگیری از فرار مالیاتی و شفاف‌سازی اوضاع مالیات اشاره کرد.

وی افزود: برای نخستین بار در سال‌های اخیر بود که با وجود افزایش کلی درآمدهای مالیاتی توسط مجلس، اما مبلغ مالیات پرداختی توسط اشخاص افزایش نیافت، زیرا افزایش درآمدهای مالیاتی ناشی از شفافیت و جلوگیری از فرار مالیاتی و ساماندهی پوزهای تجاری بود. نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت بیش از مبلغ پیش‌بینی شده در ۹ ماه نخست امسال درآمد مالیاتی داشته است.

وی گفت: موضوع دومی که در این دوره وزارت اقتصاد با آن روبه‌رو بودیم، حسابرسی شرکت‌های دولتی بود، شاید در طول تاریخ بودجه‌ریزی برای نخستین بار باشد که نزدیک به هزار شرکت از شرکت‌های دولتی حسابرسی و صورت‌های مالی آن‌ها شفاف شده؛ نکته جالب این است که این صورت‌های مالی انتشار عمومی یافته اند که طبیعتاً اثرات خود را بر شفاف‌سازی و کاهش فساد خواهد گذاشت.

نماینده مردم دامغان در مجلس خاطر نشان کرد: این اقدام، موجب اعتماد مردم می‌شود و شرکت هم اگر زیانده باشد، سعی می‌کند اوضاع خودش را سامان دهد و اگر سودآور باشد، وقتی به بورس می‌رود، مردم از آن استقبال می‌کنند و در نهایت به انضباط مالی خواهیم رسید.

علیزاده با بیان اینکه اقدام بسیار مهم دیگری که در مجموعه وزارت اقتصاد انجام شد، تلاش برای ساماندهی مالیات از خانه‌های خالی بود، اضافه کرد: با همه مشکلاتی که حول و حوش مالیات بر خانه‌های خالی وجود داشت و جوسازی‌ها مبنی بر اینکه طرح موفقی نبوده و موجب فرار سرمایه‌ها شده است، اما حقیقت موضوع این است که ما تا پیش از این اقدام حتی سامانه‌ای نداشتیم که بدانیم به چه میزان خانه خالی در کشور وجود دارد و چه افرادی در این حوزه مشغول به سوداگری هستند.

نماینده مردم دامغان در مجلس متذکر شد: موضوع دیگری که نشان از موفقیت وزارت اقتصاد در دوره کنونی دارد، اجبار و الزام بانک‌ها به دست‌برداشتن از بنگاه‌داری است.

وی ادامه داد: اگرچه این طرح، در ابتدای راه قرار دارد، اما مهم این است که این کار، کلید خورده و نتیجه‌اش این بوده که بانک‌ها ۳۰ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را فروختند.

شواهد نشان می‌دهد که بنگاه‌داری بانک‌ها آرام آرام در حال کوچک شدن است و بانک‌ها در حال بازگشت به ایفای نقش اصلی خودشان در اقتصاد هستند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این‌ها اقدامات بسیار بزرگی است که انجام شده و یا کلید خورده است.

وی افزود: اگر این اقدامات تکمیل شود، یعنی بانک‌ها به کار اصلی بانکی خودشان بپردازند، فرارهای مالیاتی به شدت کاهش یابد و به صفر نزدیک شود و همچنین موضوع مالیات بر خانه‌های خالی آرام آرام جا افتاده و به سرانجام برسد، سهم مالیات در بودجه رشد پایدار پیدا کرده و از وابستگی به نفت برای همیشه نجات می‌یابیم.

کد خبر: ۲۰۲٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha