۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
سیستم جدید اجاره داری حرفه ای در آستانه اجرا؛ خوش‌نشینی با استانداردهای ویژه
بازار گزارش می دهد

سیستم جدید اجاره داری حرفه ای در آستانه اجرا؛ خوش‌نشینی با استانداردهای ویژه

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در حالی از آغاز مکاتبات وزارت راه و شهرسازی با وزارت صنعت برای آغاز به کار طرح نظام اجاره داری حرفه ای در کشور و شهرهای بزرگ خبر میدهد که نظام اجاره‌داری حرفه‌ای نیاز به حمایت دولت دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن؛ بازار پر التهاب اجاره بهای مسکن همه ساله موجب می شود تا آمار مستاجران هر سال بیشتر از پارسال شود. هر سال کاهش قدرت خرید با رشد قیمت مسکن وضعیتی برای اجاره نشین ها به وجود می آورد تا برخی از مستاجران مجبور به رفتن به حاشیه شهرها شوند. طبق گزارش های ارائه شده، حدود ۳۷ درصد از خانوارها اجاره نشین هستند که این میزان حجم گسترده ای از خانوارها را شامل می شود، از طرف دیگر طبق این آمارها حدود ۵۰ درصد از خانوارها در کلانشهر تهران در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می کنند.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ حدود ۳۱ درصد از واحدهای مسکونی کل کشور و ۳۷ درصد از واحدهای مسکونی شهری و حدود ۴۲ درصد واحدهای مسکونی شهر تهران (سال ۹۸) استیجاری بوده‌اند که این آمار در چند سال گذشته با توجه به تحولات مسکن افزایش نیز داشته است. افزایش فشار اقتصادی بر خانوارهای اجاره نشین و رانده شدن به حاشیه شهرها، سکونت گاه‌های پیرامونی و شهرهای جدید می‌تواند آسیب های اجتماعی جدی به دنبال داشته باشد.

حل مشکل مستاجران و تعادل و ساماندهی بازار رهن و اجاره نیازمند یک برنامه بلند مدت است پس دولت می تواند و باید در یک افق پنج ساله یک نظام اجاره داری حرفه‌ای و یک نظام تولید مسکن به قصد اجاره ‌داری را راه اندازی کند

برخی از کارشناسان طرح نظام اجاره داری حرفه ای را مفید دانسته و می گویند: حل مشکل مستاجران و تعادل و ساماندهی بازار رهن و اجاره نیازمند یک برنامه بلند مدت است پس دولت می تواند و باید در یک افق پنج ساله یک نظام اجاره داری حرفه‌ای و یک نظام تولید مسکن به قصد اجاره ‌داری را راه اندازی کند.

هر چند فعالان بازار مسکن و کارشناسان اقتصاد مسکن بهترین روش و کار اصولی برای ساماندهی بازار اجاره بهای مسکن و کمک به مستاجران را در بلند مدت رفتن به سمت تولید مسکن به قصد اجاره می دانند. 

معاون مسکن وزیر راه: آغاز مکاتبات وزارت راه و با وزارت صنعت برای شروع نظام اجاره داری حرفه ای
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که آیا طرح نظام اجاره داری برای فصل جا به جایی های امسال رونمایی خواهد شد یا خیر؟ گفت: برای نظرخواهی در خصوص طرح نظام اجاره داری حرفه ای مکاتبات وزارت راه و شهرسازی با برخی از سازمانها به خصوص وزارت صنعت ، معدن و تجارت آغاز شده است. هر چند نظرخواهیها در خصوص نظام اجاره داری حرفه ای به سایر مراجع تصمیم گیری ارسال شده است. 

آنچه که با قاطعیت می توان در خصوص طرح نظام اجاره داری حرفه ای گفت این است که اتفاقات بنیادی با اجرای این طرح در بازار اجاره مسکن رخ خواهد داد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در سال جاری اجرایی خواهد شد؟ ادامه داد: باید دید این نظرخواهی که بخشی از آن نیز در دولت بوده و باید در دولت تصمیم گیری شود چه زمانی به نتیجه می رسد. اما آنچه که با قاطعیت می توان در خصوص طرح نظام اجاره داری حرفه ای گفت این است که اتفاقات بنیادی با اجرای این طرح در بازار اجاره مسکن رخ خواهد داد. 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نظام اجاره داری حرفه‌ای در تمام دنیا سابقه داشته و در حال عملیاتی شدن است، تاکید کرد: اجاره داری در ایران سالهاست که مثل سایر فعالیت‌ها در حوزه مسکن به صورت سنتی اجرا می‌شود پس می توان انتظار داشت که با این طرح اتفاقات بزرگی مثل کاهش التهابات را در بازار اجاره شاهد باشیم. 

کارشناس اقتصاد مسکن: لزوم نظام تولید مسکن به قصد اجاره ‌داری
اما مهدی روانشادنیا کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که ظاهرا طرح نظام اجاره داری حرفه ای به روزهای آغاز خود نزدیک می شود. آیا این طرح می تواند به کاهش التهاب بازار اجاره مسکن کمک کند؟ گفت: اگر بخواهیم به حل مشکل مستاجران و ساماندهی بازار رهن و اجاره توجه کنیم و موفق باشیم باید اذعان کنم که ما نیازمند یک برنامه بلند مدت هستیم و دولت باید در یک افق پنج ساله یک نظام اجاره داری حرفه‌ای و یک نظام تولید مسکن به قصد اجاره ‌داری را راه اندازی کند.

 اگر یک برنامه مدون و بلند مدت برای بازار اجاره داشته باشیم قطعا در فصل نقل و انتقالات شاهد رشد بیش از حد نرخ اجاره بها به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضا نخواهیم بود

وی تاکید کرد: تعیین سقف قیمت مسکن برای کالایی که همگن نیست نمی تواند برای بازار مسکن و اجاره بها مناسب باشد. پس هرگونه مداخله در بازار مسکن و اجاره نمی تواند کارساز باشد. حال در خصوص نظام اجاره داری حرفه ای باید بگویم که می توان آنرا در زمره یک برنامه مدون و بلند مدت دانست.

وی ادامه داد: پس اگر یک برنامه مدون و بلند مدت برای بازار اجاره داشته باشیم قطعا در فصل نقل و انتقالات شاهد رشد بیش از حد نرخ اجاره بها به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضا نخواهیم بود. 

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن: پیش بینی روشهای جدید برای نظام اجاره داری حرفه ای
هر چند پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با  بازار در پاسخ به این پرسشها که آیا طرح نظام اجاره داری مشکلاتی برای مشاوران املاک ایجاد نخواهد کرد؟ و اینکه این طرح به فصل جابجاییها خواهد رسید؟ گفت:  حضور بخش خصوصی در طرح نظام اجاره داری حرفه ای یکی از موارد مهم در این طرح است. پس اجاره دار خصوصی ارتباطی با دولت نخواهد داشت و کسی هم قرار نیست در این خصوص آسیبی ببیند. 

از روشهای دیگر طرح نظام اجاره داری حرفه ای استفاده از اراضی دولتی و یا اجاره داری در املاک متعلق به دولت اما بدون تملیک خواهد بود

وی افزود: از روشهای دیگر طرح نظام اجاره داری حرفه ای استفاده از اراضی دولتی و یا اجاره داری در املاک متعلق به دولت اما بدون تملیک خواهد بود. تمام تلاش ما این است که نظرخواهی های دستگاه های مربوط و به خصوص وزارت صنعت ، معدن و تجارت در خصوص راه اندازی طرح نظام اجاره داری حرفه ای مثبت باشد و هر چه سریعتر نهایی شود. 

به هر سوی کارشناسان بر این باور هستند که برنامه های کوتاه مدت در بازار اجاره تاثیری نخواهد گذاشت. بنابراین یکی از راه‌های ساماندهی بازار اجاره بها متعادل شدن عرضه و تقاضا است اما سالهاست که درخواست صنعت اجاره داری حرفه ای در کشور مطرح شده است اما هیچگاه به اجرا نزدیک نشده است. امید است  این طرح زودتر عملیاتی و اجرایی شود و فقط بر روی کاغذ نباشد و حداقل در دولت بعد اجرایی شود.

کد خبر: ۲۰٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha