۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
خسارت زارعان گلستانی از قطعی برق چاه های کشاورزی
دبیر خانه کشاورز گلستان مطرح کرد؛

خسارت زارعان گلستانی از قطعی برق چاه های کشاورزی

گرگان-ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: قطعی شش ساعته برق کشاورزان آن هم در ساعت مفید کار مانع آبیاری محصولات شده و به تولید خسارت وارد می کند.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه پائیز و بخشی از ماه های زمستان بدون بارندگی گذشته، زمین های کشاورزی نیازمند آبیاری از طریق چاه های آب است که قطعی برق مانع آن شده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان این نکته که به توصیه مدیران مربوطه چاه آب زمین های کشاورزی برقی شدند، یادآورشد: اکنون که اراضی کشاورزی نیاز به آبیاری دارند به دلیل مدیریت بحران مسئولان استان اقدام به قطع برق کشاورزان آن هم در ساعت مفید کار کرده اند.

او با بیان این نکته که کشاورزان پس از پایان برداشت در فصل تابستان تجهیزات برقی چاه آب را جمع آوری کردند، افزود: به دلیل خشکسالی سال جاری کشاورزان ناگزیر با پذیرش هزینه تجهیزات برقی چاه آب را به چرخه بازگردانیدند که حالا قطعی برق اجازه آبیاری مزارع را نمی دهد.

او قطعی برق کشاورزان را از ساعت ۱۱ظهر تا ۱۷ عصر اعلام کرد و گفت: با این شرایط زارعان فقط سه ساعت به آبیاری مزارع خواهند پرداخت که جوابگوی نیاز محصول نیست.

این کشاورز گلستانی تاکید کرد: کشاورزی فرآیندی است که اگر زمان را از دست بدهیم شرایط زراعت با چالش و خسارت روبه رو خواهد شد و اگر در این خصوص مدیران استانی تدبیری نداشته باشند امنیت غذایی مردم به مخاطره می افتد همچنین شغل و معیشت کشاورزان نیز درگیر چالش خواهد شد.

به گفته دبیر خانه کشاورز گلستان، بنا به شرایط اقتصادی کشاورز برای تهیه بذر، کود و سم تسهیلات گرفته و وقتی با این شرایط محصول به ثمر ننشیند خسارت بالایی به دوش کشاورز تحمیل خواهد شد.

ایمانی اظهار کرد: به نظر می رسد اولویت مدیران استانی تامین گاز و برق مشترکیان خانگی است و از بخش تولید و کشاورزی غافل شده اند؛ در این صورت پیشنهاد می شود دست کم برای جبران خسارت تسهیلات کم بهره، دراز مدت یا حتی بلاعوض ارائه شود.

به گفته ایمانی، شرایط استان برای تولید محصولات پائیزه بسیار اسفبار است و باید برای جبران کسری این محصولات در استان اقدام به واردات کالا از استان های دیگر کنیم.

دبیر خانه کشاورز گلستان افزود: فقط بخش اندکی از مزارع کشاورزی گندم، جو، کلزا و چغندر سبز شده و بخش عظیمی در حال حاضر نیاز به آبیاری دارد.

کد خبر: ۲۰۲٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha