۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
دولت ها در واگذاری شرکت‌های دولتی جسورانه عمل نمی کنند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت ها در واگذاری شرکت‌های دولتی جسورانه عمل نمی کنند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است؛ سران قوا می توانند در حوزه واگذاری شرکت‌های دولتی تصمیمات خوبی را بگیرند و این شرکت‌ها را به نحوی واگذار کنند که بخش خصوصی صاحب صلاحیت و امین، پای کار بیاید.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد صفایی دلویی، در آسیب‌شناسی خود پیرو مدیریت شرکت‌های زیان ده دولتی، گفت: بهترین مسیر این است که دولت شرکت‌های دولتی را واگذار کند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس با بیان اینکه هیچ کدام از دولت ها واگذاری شرکت های دولتی را جدی نگرفته اند اظهار کرد: اگر این اقدام جدی گرفته شود بسیاری از مشکلات در این بخش برطرف خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ذکر مثالی در این بخش ادامه داد: حتی دولت‌ها می‌توانند این شرکت‌ها را وارد بورس کنند چرا که در حال حاضر هزینه‌ مدیریت شرکت‌های دولتی برای مردم سنگین است.

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی شرکت‌های دولتی زیان‌ده می‌شوند بدون شک این هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود و به تبع آن تورم ایجاد شده و تورم هم به مردم فشار وارد می کند. : حتی اگر این شرکت‌ها را به یک فعال اقتصادی به صورت مجانی و رایگان بدهند و از آن به تعهد بگیرند که نیروهای این شرکت باید ارتقا پیدا کرده و فعالیت آن توسعه یابد، حتما این مسئله به نفع ملت و کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه البته باید در واگذاری شرکت های دولتی به اهلیت افراد هم توجه داشته باشیم گفت: حتما فردی که اهلیت داشته باشد بالاخره پیشرفتی در آن شرکت ایجاد خواهد کرد و این به نفع مردم، کشور و نظام است. متاسفانه دولت ها در این بخش - واگذاری شرکت‌های دولتی - جسورانه وارد عمل نشدند تا این قبیل تصمیمات اتخاذ شود.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به افزایش اختیارات سران قوا بیان کرد: سران قوا می توانند در حوزه واگذاری شرکت‌های دولتی تصمیمات خوبی را بگیرند و این شرکت‌ها را به نحوی واگذار کنند که بخش خصوصی صاحب صلاحیت و امین، پای کار بیاید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مدیریت نامناسب شرکت های دولتی اعم از ایران خودرو و سایپا تاکید کرد: متاسفانه در زمینه مدیریت این شرکت ها هر مدیری آمده به عنوان مثال ۲۰۰ نیروی جدید را در این شرکت مشغول به کار کرده است و نهایتاً این سیستم مدیریت، آن شرکت را ناکارآمد کرده است لذا با این رویکرد ما نه به آن اهداف مان در بحث کیفیت خودرو رسیدیم و نه قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش هزینه های روز افزون شرکت های دولتی با وجود زیان ده بودن آنها بیان کرد :با توجه به رویکرد نامناسب در این بخش، هزینه ها در شرکتهای دولتی افزایش پیدا می‌کند و زیان آن از جیب مردم پرداخت می‌شود لذا بهترین رویکرد این است که این موارد در استان‌ها مدیریت شود چرا که وقتی این موارد را به پایتخت متصل کنیم باز هم مشکل خواهیم داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: نیاز است هیئتی از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به ریاست استاندار تشکیل شده و این شرکت‌ها را به افراد با اهلیت لازم واگذار کند. به واقع این رویکرد بهترین مسیر است و مابقی راهکارها اثرگذار نیست لذا اینکه بگوییم ساختار این شرکت‌ها تغییر کند، اما ماهیت دولتی شرکتها حفظ شود، مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

کد خبر: ۲۰۲٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha