۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تار و پود موانع بر پیکر فرش فارس | بازار فروش مشکل اساسی شد
گزارش بازار؛

تار و پود موانع بر پیکر فرش فارس | بازار فروش مشکل اساسی شد

شیراز- قالی بافی در استان فارس این روزها در تارو پود موانع و مشکلات گیر افتاده است چالش های این کار سبب شده تا دست بافت های این استان جایگاه اصلی خود را از دست بدهند.

بازار؛ گروه استانها: آن‌طور که آمارها می گویند ۱۷۰ هزار نفر بافنده دراستان فارس با تولید میانگین سالانه ۱۲۰ هزار متر دستبافت وجود دارد که این بافنده ها با توجه به شرایط خاص فصلی هستند و بعضا به سمت کشاورزی هم روی می آورند.

شـیوه تولید غیرمتمرکز و خانگی، بافت انواع فرش های دستباف با انواع دارها وگره هادر فارس عجین بودن فرشبافی به صورت نسل به نسل در خانواده های روستایی، وجود دانش آن در منطقه، تنوع بی‌نظیر در محصولات، تعدد طرح و نقشه فرش دستباف در استان از مزایای فرش دستباف فارس است.

سهم ۱۵ درصدی فارس از صادرات فرش

بر اساس آمار و اطلاعات موجود فارس بیش از ۱۵ درصد از سهم کل صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داده و بیشتر بازارهای هدف فرش فارس کشورهای چین، پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، یونان و سایر کشورها است.

بافت انواع فرش های دستباف با انواع دارها وگره هادر فارس

طولانی بودن دوره بازگشت سرمایه در تولید و تجارت فرش دستباف مواردی همچون ضعف سفارش پذیری، سلیقه بازار الگوی مصرف، ابزارهای سفارش پذیری و... ضعف نظارت بر کنترل کیفیت در برخی از واحدهای تولیدی، کم بودن تعداد کارگاه ها و مجتمع های متمرکز قالی بافی و فروشگاه های عرضه مواد اولیه، ضعف تحقیق و توسعه در هنر صنعت فرش استان موارد عدم استقبال به این صنعت است.

نباید از تغییر دائقه مشتریان هم غافل شد چرا که در گذشته از فرش برای پوشاندن کف سالن استفاده می شد اما بر اساس ادعاهای کارشناسان در حال حاضر ذائقه مشتری تغییر کرده و در حال حاضر از فرش بیشتر به عنوان وسیله زینتی برای تزئین دیوار استفاده می شود و این اتفاق در حالی رقم می خورد که بیشتر فرشی که در استان فارس تولید می شود از نوع گلیم و گبه است.

تار و پود موانع بر پیکر فرش فارس | بازار فروش مشکل اساسی شد

دوران بازگشت سرمایه طولانی است

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان فارس در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه در این استان ۱۷۰ هزار بافنده وجود دارد، گفت: تعداد ۳۱۷ فقره پروانه بهره برداری و سه فقره جواز تاسیس صادر شده که بر این اساس تعداد ۴۰ هزار و ۵۴۸ نفر مشاغل خانوادگی مستقل در این خصوص دارند.

یکی از مهمترین چالش های حوزه فرش مربوط به افزایش سرسام آور مواد اولیه است که این موضوع مشکلاتی را برای بافنده ها ایجاد کرده است.

غلامحسین زنهاری به تشریح چالش های پیشروی فرش دستباف استان فارس پرداخت و افزود: یکی از مهمترین چالش ها مربوط به افزایش سرسام آور مواد اولیه است که متاسفانه این موضوع مشکلاتی را برای بافنده ها ایجاد کرده است.

وی از عدم صادرات مناسب به عنوان یکی دیگر از چالش های پیشروی این حرفه در استان فارس یاد کرد و ادامه داد: فرش دستباف استان دارای شهرت جهانی است و باید مسئولان با برداشتن چالش های پیش‌روی این هنر ارزشمند شرایطی را رقم بزنند تا بتوان با صادرات این محصول به سایر کشورها این هنر قالیبافان استان را به سایر کشورها معرفی کرد.

شناسایی بازارهای هدف در جهان

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان فارس طولانی بودن دوره بازگشت سرمایه در تولید و تجارت فرش دستباف را از دیگر چالش های پیشرو دانست و بیان کرد: ضعف سفارش پذیری، سلیقه بازار الگوی مصرف، ابزارهای سفارش پذیری و... ضعف نظارت بر کنترل کیفیت در برخی از واحدهای تولیدی، کم بودن تعداد کارگاه ها و مجتمع های متمرکز قالی بافی و فروشگاه های عرضه مواد اولیه، ضعف تحقیق و توسعه در هنر صنعت فرش استان از دیگر مواردی است کع منجر به عدم استقبال شده است.

زنهاری بر لزوم شناسایی بازارهای هدف برای صادرات این محصول تاکید و اظهار کرد: در این راستا ضرورت دارد مسئولان امر به منظور شناسایی بازارهای هدف در اقصی نقاط جهان اقدام کنند چراکه از این ظرفیت می توان نهایت بهره را برد.

وی با بیان اینکه به دلیل برخی از مشکلات بعضا برخی از بافنده های استان فارس فصلی شده اند، گفت: با توجه به عدم استقبال متاسفانه شاهد این هستیم که در برخی از فصول سال به ویژه تابستان بافندگان به سمت کشاورزی روی می آورند در حالی که فرش دستباف استان فارس دارای جایگاه مهمی است و می توان با حمایت از بافندگان شرایطی را رقم زد که علاوه بر اشتغالزایی در زمینه صادرات هم موفق بود.

تار و پود موانع بر پیکر فرش فارس | بازار فروش مشکل اساسی شد

کشورهای هدف صادرات فرش دستباف فارس

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان فارس نیز در خصوص صادرات فرش استان به بازار گفت: آمار مربوط به صادرات معمولا از دو طریق یکی سامانه جامع تجارت و دیگری از طریق خوداظهاری از گمرکات استان فارس داده می شود.

محمد دانش‌نیا در رابطه با بازارهای هدف صادرات فرش دستباف استان توضیح داد: در حال حاضر ۹ بازار هدف عمده صادرات فرش فارس وجود دارد که عمدتا چین، پاکستان،آمریکا، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان و... است. اما از سوی دیگر صادرات فرش نیاز به گمرگات تخصصی دارد تا به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت کند.

در گذشته مردم از فرش برای کف استفاده می کردند اما در حال حاضر دائقه ها تغییر کرده و بیشتر به عنوان یک کالای نفیس به آن نگاه می کنند.

وی با اشاره به تغییر دائقه مشتریان گفت: در گذشته مردم از فرش برای کف استفاده می کردند اما در حال حاضر دائقه ها تغییر کرده و بیشتر به عنوان یک کالای نفیس به آن نگاه می کنند لذا با توجه به تغییر دائقه مشتریان ضرورت دارد که بافندگان استان آموزش دیده و فرش هایی را تولید کنند که بر اساس سلیقه مشتریان باشد زیرا شرایط به نسبت گذشته تغییر کرده است.

با این وجود نباید از این فرصت و شهرت جهانی دست بافته های فارس اعم از گبه و فرش دستباف و مورد پسند بودن نقوش فرش دستباف در دنیا غافل شد زیرا فرش فارس به واسطه ارگانیک بودن و وجود خصیصه مهم اقتصاد مقاومتی در هنر صنعت بسیار ویژه و حائز اهمیت در دنیا و بازارهای بین المللی است و باید با هدف گذاری بر روی این موضوع بازارهای هدف بیشتری را شناسایی کرد تا بتوان از این ظرفیت نهایت بهره را برد.در این راستا پیش از هر زمان دیگری بازاریابی برای فرش دستباف استان احساس می شود.

کد خبر: ۲۰۲٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha