۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
صنعتی که حکم کیمیا برای اصفهان دارد| تولید و صادرات شترمرغ به صرفه و بدون ضایعات
بازار گزارش می دهد؛

صنعتی که حکم کیمیا برای اصفهان دارد| تولید و صادرات شترمرغ به صرفه و بدون ضایعات

اصفهان- تولید شترمرغ صنعتی پاک و سودآور که در شرایط کنونی می تواند برای اصفهان حکم کیمیا را داشته باشد؛ گوهری که در دل کویر مرکزی ایران هم ارزآور است و هم توسعه اشتغال را به همراه دارد.

عارف اصفهانی، بازار: هم اکنون استان اصفهان پیشگام در تولید و پرورش شترمرغ در کشور به شمار می آید و به گفته فعالان این حوزه، پرورش شترمرغ صنعتی پر سود با اشتغالزایی بالا به شمار می آید.

کوهپایه اصفهان اکنون بیشترین واحدهای مجاز پرورش شترمرغ را دارد و این شهرستان با ۹ واحد پرورش شترمرغ رتبه اول را در استان به خود اختصاص داده است. بعد از کوهپایه، اصفهان با چهار واحد، شاهین شهر پنج واحد، شهرضا چهار واحد و دهاقان چهار واحد سهمی از پرورش شترمرغ را به خود اختصاص داده اند.

به گفته کارشناسان با توجه به کاهش مراتع اصفهان، پرورش شترمرغ می تواند برای اصفهان به عنوان یک فرصت دیده شود؛ فرصتی که با پتانسیل های بالقوه زیادی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از عوامل بازدارنده برای از بین رفتن مراتع استان و کاهش بیابانزایی محسوب شود.

صنعتی ارزآور و با ارزش اقتصادی

در حال حاضر بخش اعظم مراتع اصفهان یا به علت خشکسالی و یا به علت چرای بی رویه دام ها در این استان از بین رفته اند و به همین خاطر پرورش شترمرغ به عنوان یکی از جایگزین‌هایی است که می تواند هم در اشتغالزایی موثر باشد و هم صرفه اقتصادی زیادی برای استانی که مشکلات زیادی دارد، باشد.

از مزایای دیگر پرورش این پرنده این است که شترمرغ در فهرست پرندگانی قرار می گیرد که هیچ نوع ضایعاتی ندارد و تمامی قسمت‌های آن شامل پر، پوست، چرم، قرنیه، گوشت و تخم آن از ارزش اقتصادی برخوردار است و همین قابلیت به صرفه بودن تولید این پرنده را دو چندان می کند.

صنعتی که حکم کیمیا برای اصفهان دارد| تولید و صادرات شترمرغ به صرفه و بدون ضایعات

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۵ واحد پرورش شترمرغ دارای پروانه با ظرفیت ۱۲ هزار و ۲۸۰ قطعه در استان اصفهان فعالیت می کنند، اظهار کرد: از این تعداد ۳۵ واحد پرواری به ظرفیت ۷ هزار و ۵۹۸ قطعه، چهار واحد به ظرفیت چهار هزار و ۳۹۷ قطعه و شش واحد مولد به ظرفیت ۲۸۵ قطعه اختصاص دارند.

گام بلند اصفهان در پرورش شترمرغ

علی دهقانی افزود: اینها همه در حالی است که در سال های اخیر اصفهان همچنین توانسته در زمینه صادرات این محصول هم گام‌های خوبی بردارد و در چند سال اخیر گوشت شتر مرغ اصفهان به کشورهای عربی از جمله عراق صادر شده و علاوه بر این صادرات تخم نطفه دار به کشورهایی واقع در شمال ایران انجام می شود.

پرورش دهنده های شترمرغ پرواری به دلیل فروش تضمینی پرنده ها با قیمت خوب، در اصفهان فعالیت بهتری دارند و این شهر را می توان از مهمترین بازارهای فروش شترمرغ پرواری دانست. به همین دلیل پرواربندان این شهر می توانند بهترین شترمرغ پرواری را در این منطقه آماده کشتار کند

در همین رابطه پرورش دهندگان شترمرغ می گویند یکی از شهرهایی که فرصت مناسب و فضای مناسبی در اختیار تولید کنندگان این محصول قرار می دهد اصفهان است. به این دلیل که در اصفهان پرورش دهنده های شترمرغ پرواری به دلیل فروش تضمینی پرنده ها با قیمت خوب، فعالیت بهتری دارند و این شهر را می توان از مهمترین بازارهای فروش شترمرغ پرواری دانست. به همین دلیل پرواربندان این شهر می توانند بهترین شترمرغ پرواری را در این منطقه آماده کشتار کرده و برای فروش در تمام نقاط کشور ارائه دهند.

گرانی و کمبود نهاده ها پاشنه آشیل صنعت شترمرغ

در حال حاضر استان اصفهان دارای ۶۰ واحد مجاز پرورش شتر مرغ است که ظرفیت تولید این واحدها چهار هزار قطعه مولد و ۱۲ هزار قطعه پرواری برآورد می‌شود و حدود ۲۰۰ واحد غیر مجاز پرورش شتر مرغ نیز با ظرفیت تولید سه هزار قطعه مولد و ۱۳ هزار قطعه پرواری در استان فعال است و به گفته مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اصفهان تنها عاملی که این صنعت را تهدید می کند گرانی و کمبود نهاده ها است.

صنعتی که حکم کیمیا برای اصفهان دارد| تولید و صادرات شترمرغ به صرفه و بدون ضایعات

فعالان این صنعت می گویند اگر نهاده لازم به واحدهای پرورش شترمرغ داده شود حیطه صنعت پرورش شترمرغ یکی از مشاغل با توجیه اقتصادی مناسب برای اصفهان خواهد بود. اما نبود صنایع تبدیلی، کمبود نقدینگی فعالان، نبود برنامه منظم صادراتی و فرار و نشیب در تامین نهاده ها نوسان تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت و محدودیت منابع آبی استان پاشنه آشیلی است که توسعه صنعت شترمرغ در اصفهان را با چالش روبرو کرده است؛ مساله ای که به اعتقاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تنها در سایه همراهی دولت و بخش خصوصی قابل جبران خواهد بود.

با توجه به مشکلات عدیده اصفهان و خشکسالی هایی که کشاورزان اصفهان را به رکود کشانده است صنعت تولید شترمرغ می تواند به عنوان یک فرصت در اختیار کسانی باشد که نمی توانند در عرصه های دیگر فعالیت کنند از طرفی صادرات این محصول با توجه به پتانسیل های بلقوه اصفهان باید بیش از اینها در اصفهان نهادینه شود

مدیریت و حمایت از فعالان

حسین ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه با توجه به با صرفه بودن و اقتصادی بودن پرورش شترمرغ چه تدابیری می توان در نظر گرفت که در راستای حمایت از تولید کنندگان شترمرغ در اصفهان داشته باشیم، گفت: همانطور که اشاره کردید؛ حمایت از تولید کنندگان شترمرغ در اصفهان امری ضروری است و در این راستا، سازمان جهاد کشاورزی استان با توجه به وجود تعداد قابل توجهی از واحدهای پرورش شترمرغ در استان و پیشتازی استان در تولید گوشت شترمرغ و رتبه اول استان در بسیاری از تولیدات دامی به دنبال جذب اعتبار بیشتر برای کمک به دامداران است.

در همین رابطه عباسعلی قیصری، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان در گفت و گو با بازار و در پاسخ به این سوال که عمده مشکلات پرورش شترمرغ در اصفهان چیست اظهار کرد: عدم نقدینگی و مدیریت مشکل اصلی پرورش دهندگان شترمرغ است و بنابراین آموزش مسایل مدیریتی و اقتصادی یکی از ضروریاتی است که می تواند تولید این محصول را در اصفهان بیش از اینها بهبود بخشد.

در کنار این موضوع به نظر می رسد که با توجه به مشکلات عدیده اصفهان و خشکسالی هایی که کشاورزان اصفهان را به رکود کشانده است صنعت تولید شترمرغ می تواند به عنوان یک فرصت در اختیار کسانی باشد که نمی توانند در عرصه های دیگر فعالیت کنند. از طرفی صادرات محصولات این حوزه با توجه به پتانسیل های بلقوه اصفهان باید بیش از اینها در اصفهان نهادینه شود تا با وجود خشکسالی و کمبود منابع آبی و آلایندگی صنایع، این استان بتواند در این عرصه که صنعتی پاک و سبز به شمار می رود حرفی برای گفتن داشته باشد.

کد خبر: ۲۰۱٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha