۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
ورود خرده سرمایه گذاران بورسی به بانک ها با افزایش نرخ سود| بازار بانکی بازاری غیر مولد است
«بازار» گزارش می دهد؛

ورود خرده سرمایه گذاران بورسی به بانک ها با افزایش نرخ سود| بازار بانکی بازاری غیر مولد است

بانک مرکزی در حالی بر اصلاح نرخ سود بانکی با رعایت دقیق قانون تاکید دارد که کارشناسان می گویند؛ تا زیرساخت های لازم نظام بانکی اصلاح نشود تغییر نرخ سود بی فایده است و مشکل اقتصاد را حل نمی کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: تصمیم بر تغییر نرخ سود بانکی با هدف کاهش نرخ تورم و جذب نقدینگی همراه با ساماندهی بازارهای سفته بازی نظیر سکه و ارز درحالی مد نظر بانک مرکزی است که اکنون اغلب سرمایه گذاران به دلیل وجود نرخ بالای تورم مسیری را می پیمایند که بتوانند با سرمایه گذاری در بازارهای پربازده از سرمایه های خود نهایت سود را کسب کنند.

اقدامی که فعالیت در بازارهای دلالی و سفته بازی به دلیل سودآور بودن آن این روزها کسی حاضر نمی شود در این شرایط سخت تورمی پول خود را در قالب سپرده گذاری به بانکها بسپارد و سودی ۱۸ تا ۲۰ درصدی کسب کند چرا که شکاف عمیق بین نرخ سود بانکی با تورم حدود ۵۰ درصدی را می بیند و حبس پول در سیستم بانکی با دریافت نرخ سود اندک برای او جز اینکه ارزش سرمایه اش در پی رشد روز افزون تورم آب شود سودی را نصیبش نمی کند، مگر اینکه نرخ سود طوری تعیین شود که جذابیت لازم را برای سپرده گذار داشته باشد تا وارد چنین بازار بی دغدغه و بدون ریسکی شوند.

اجرای سیاست افزایش نرخ سود بانکی در شرایطی که نرخ تورم بالاست با در نظرگرفتن جوانب لازم بی تردید فتیله شعله بازارهای سفته بازی را پایین می کشد و از طرفی بازار دلالان سودجو را کسالت خواهد کرد، علاوه بر این افزایش نرخ سود خواه ناخواه موجب می شود تا نرخ سود تسهیلات نیز افزایش یابد

افزایش نرخ سود با هدف ساماندهی بازارهای سفته بازی

حال در چنین شرایطی سیاست گذاران پولی درصددند تا با تغییر نرخ سود بانکی زمینه جذب سپرده ها به سیستم بانکی را با افزایش نرخ سود فراهم کنند، سیاستی که البته هر چند درمواقعی که نرخ تورم در کشور بالاست با حفظ چارچوبهای خاص باید به آن توجه شود اما به گفته کارشناسان این تصمیم نباید طوری اتخاذ شود که بازار سرمایه را به هم ریزد و ردای قرمز را بر دوش تالار بورس بیندازد. البته مزایای اجرای سیاست افزایش نرخ سود بانکی در این شرایط که نرخ تورم در کشور بالاست با در نظرگرفتن جوانب لازم بی تردید فتیله شعله بازارهای سفته بازی چون سکه، ارز و ... را پایین می کشد و از طرفی بازار دلالان سودجو را کسالت خواهد کرد.

علاوه بر این افزایش نرخ سود بانکی خواه ناخواه موجب می شود تا نرخ سود تسهیلات نیز افزایش یابد. اما باید در نظر داشت که با افزایش نرخ سود تسهیلات هزینه بخش تولید نیزافزایش و بدنبال آن احتمال رشد قیمت ها در بازار و در نهایت صعودی شدن تورم در پی اجرای این سیاست را نباید دور از ذهن دانست مگر اینکه سیاست گذاران فکری به حال بخش تولید و بنگاههای اقتصادی کنند تا با افزایش نرخ سود تسهیلات نه تنها فشار چندانی به فعالان اقتصادی وارد نشود بلکه سطح عمومی قیمت کالاها نیز در بازار به دلیل رشد هزینه های بخش تولید افزایش نیابد.

تصمیم گیری مسئولان در بخش پولی و مالی باید به گونه ای باشد که نقدینگی حجیم جذب بخش مولد اقتصاد کشور شود، تمرکز بر این مسئله تاثیر بسزایی بر رشد اقتصاد کشور به جای خواهد گذاشت وگرنه تغییر نرخ سود بانکی با افزایش یا کاهش آن به دلیل وجود رابطه رقابتی بین بازار پولی و مالی کار ساز نیست

توجه به رونق بخش مولد اقتصاد با تغییر نرخ سود

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و استاد دانشگاه طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» درباره محاسن و معایب رویکرد بانک مرکزی در توجه به افزایش نرخ سود بانکی که هم اکنون مد نظر سیاست گذاران این بانک است، گفت: هرچند فاصله بین نرخ سود بانکی با نرخ تورم اکنون زیاد است و تصمیم برافزایش نرخ سود، احتمال جذب بخشی از نقدینگی سایر بازارهای سرمایه گذاری را به سیستم بانکی فراهم می کند اما ازآنجایی که زیرساخت های نظام پولی و مالی کشور برخلاف منویات اقتصاد اسلامی عمل می کند، بنابراین حرکت در چنین مسیری نمی تواند مشکل اقتصاد کشور را چه با افزایش نرخ سود بانکی و چه کاهش آن به درستی حل و فصل کند.

وی بابیان اینکه سیاست ها و تصمیم گیری مسئولان در بخش پولی و مالی باید به گونه ای باشد که نقدینگی حجیم جذب بخش مولد اقتصاد کشور شود، افزود: تمرکز بر این مسئله تاثیر بسزایی بر رشد اقتصاد کشور به جای خواهد گذاشت وگرنه تغییر نرخ سود بانکی با افزایش یا کاهش آن به دلیل وجود رابطه رقابتی بین بازار پولی و مالی همچون یک ساعت شنی می ماند که ظرف دو محفظه ای آن چنانچه یکی بازار بانکی و دیگری بازار سرمایه در نظر گرفته شود اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد منابع بسمت بازار سرمایه سرازیر شده و چنانچه بازار سرمایه رونق گیرد پولها بسمت بانکها ورود می کنند. فرایندی که کمک چندانی به بخش مولد اقتصاد کشور نخواهد کرد.

بازار بانکی به خودی خود بازاری غیر مولد است زیرا نرخ سود دراین بازار تحققی نیست، ازطرفی بازارثانویه بورس نیز هم اکنون به قمارخانه ای شبیه شده که جذب منابع در این بازار به نوعی پولشویی است. به نظر می رسد این بازار باید تعطیل شود چرا که هیچ منفعتی برای اقتصاد ندارد

بازار بانکی بازاری غیر مولد است، بازار ثانویه بورس باید تعطیل شود!

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: بازار بانکی به خودی خود بازاری غیر مولد است زیرا نرخ سود دراین بازار تحققی نیست، ازطرفی بازارثانویه بورس نیز هم اکنون به قمارخانه ای شبیه شده که جذب منابع در این بازار به نوعی پولشویی است. به نظر می رسد این بازار(بازار ثانویه بورس) باید تعطیل شود چرا که هیچ منفعتی برای اقتصاد ندارد بلکه به محلی برای سفته بازی و دلالی تبدیل شده است.

شیخی در ادامه اظهارداشت: همانطورکه گفته شد زیرساخت های بازار پول و سرمایه چنانچه اصلاح شود مشکلی در تعیین نرخ سود نخواهیم داشت البته در کنار آن یک سری اقدامات باید انجام شود تا بتوان بخش مولد اقتصاد کشور تقویت شود و بخش غیر مولد سرکوب و به صفر برسد این اقدامات باعث خواهد شد که نرخ تورم هم تدریجی کاهش یابد، کاهش تورمی که نیازمند ایجاد نهضت ملی است که بایستی چنین موضوع مهمی در کشور پیاده شود.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: به طورمثال بانک ها نباید با هر ابزار و هر نوع عقودی به شیوه غربی ها عمل کنند در چنین شرایطی است که اصلاح ساختار نظام بانکی ضروری است تا نظام بانکی مسیر سیاست های کلان اقتصادی را به پیش گیرد و منابع آن بسمت بخش مولد اقتصاد سوق داده شود. از طرفی هم اکنون نیز بازار ثانویه بورس جولانگاه سفته بازان شده است و پولی که باید جذب مراکز تولید شود متاسفانه در چنین بازاری دست به دست شده بدون اینکه برای رونق اقتصاد و اشتغال کشور موثر واقع شود.

ورود سپرده ها به سیستم بانکی در شرایطی که نرخ تورم بالای ۴۰ درصد است، فقط می تواند افراد ریسک گریز را به این بازار بیاورد اما از آنجایی که فعالان بخش غیر مولد ریسک پذیر نیستند و به دنبال سفته بازی همچنین کسب سود هنگفت می باشند بنابراین نسبت به سپرده گذاری در بانک ها با سود اندک بی توجه اند

ورود خرده سرمایه گذاران غیر حرفه ای بورس به بانک ها با افزایش نرخ سود

وی درباره چگونگی اجرای سیاست تغییر نرخ سود بانکی با هدف جمع آوری نقدینگی و مهار نرخ تورم در کشور افزود: ورود سپرده ها به سیستم بانکی در شرایطی که نرخ تورم بالای ۴۰ درصد است، فقط می تواند افراد ریسک گریز را به این بازار بیاورد اما از آنجایی که فعالان بخش غیر مولد ریسک پذیر نیستند و به دنبال سفته بازی همچنین کسب سود هنگفت می باشند بنابراین نسبت به سپرده گذاری در بانک ها با سود اندک بی توجه اند مگر اینکه سودبانکی رقمی جذاب در نظر گرفته شود تا منابع در قالب سپرده در بانک ها جذب شوند. البته سرازیری منابع طوری است که آن دسته از خرده سرمایه گذارانی غیر حرفه ای که هم اکنون در بازار سرمایه فعالیت می کنند با تعیین نرخ سود مناسب بانکی سرمایه های خود را به بانک ها می آورند. اقدامی که همانگونه که گفته شد مثل ساعت شنی رابطه رقابت بین بازار سرمایه و بانک هاست که هر کدام سود جذاب و رونق خاصی داشته باشند سرمایه ها به آن سو خواهند رفت.

بنا به این گزارش، بانک مرکزی قصد دارد تغییراتی را در نرخ سود بانکی ایجاد کند. اقدامی که با هدف مهار نرخ تورم و هدایت نقدینگی به بازارهای رسمی چون بانک ها است. حال از آنجایی که نرخ سود بانکی در مقابل تورم خیلی بالا نیست، بنابراین سرمایه گذاران ترجیع می دهند پول خود را در بازارهای سود آور بکار گیرند. این در حالی است که چنانچه تصمیم گیران در شورای پول و اعتبار رقمی مناسب را برای نرخ سود بانکی در نظر گیرند، احتمال ورد پول بصورت گسترده به بانک ها وجود دارد زیرا سایر بازارهای سرمایه گذاری موازی این روزها رونق چندانی ندارند.

کد خبر: ۲۰۱٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      7 1
      سود فقط ۳۲درصد
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      2 3
      سود سپرده اگر ۲۳درصد بشود تورم فروکش میکند
      • a IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
        0 0
        نه
      • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
        0 0
        سود ۲۳ با ۱۹ درصد الان هیچ فرقی نداره سود باید بالای ۳۰ درصد بشه
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      1 0
      سلام سود حداقل ۳۰ درصد باید شود.
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      0 0
      بالای ۴۰ درصد