۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
زیرساختهای مرغ مادری در خطر از بین رفتن| تسهیلات ۴درصدی التیام بخش صنعت طیور کشور
دبیرکل فدراسیون طیور ایران در گفتگو با بازار مطرح کرد

زیرساختهای مرغ مادری در خطر از بین رفتن| تسهیلات ۴درصدی التیام بخش صنعت طیور کشور

طلاکش دبیرکل فدراسیون طیور ایران با بیان اینکه حاکمیت به ۳۰درصد از تعهدات خود نسبت به صنعت مرغداری عمل نکرده می گوید: اعطای تسهیلات به مرغداران و کارت پروتئین به مردم اصلی ترین وعده مسئولان بوده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت مرغداری کشور درحالی با چالش های مختلف مواجه است که کارشناسان معتقدند با وضعیت فعلی فعالان این بخش چندان توان باقی ماندن در چرخه تولید را نخواهند داشت. فرزاد طلاکش، دبیرکل فدراسیون طیور ایران معتقد است وضعیت نابسامان فعلی صنعت مرغداری کشور ناشی از این است که مسئولان مربوطه به تعهدات خود نسبت به اعطای تسهیلات به مرغداران برای تحمل افزایش قیمت ها و همچنین ارائه کارت پروتئین به مصرف کنندگان عمل نکرده اند و به این ترتیب نمی توان با ادامه یافتن چنین شرایطی چشم انداز خوبی برای این صنعت در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفت.

حاکمیت حتی به ۳۰درصد از تعهدات خود نسبت به صنعت مرغداری عمل نکرده است

طلاکش در گفتگو با بازار می گوید: متاسفانه صنعت طیور به هیچ عنوان در سال ۱۴۰۱ که آزاد سازی نرخ ارز یا به اصطلاح مردمی سازی صورت گرفت به دلیل اینکه متاسفانه حاکمیت به قول خود عمل نکرد در وضعیت خوبی به سر نمی برد.

وی افزود: در حقیقت قرار بر این بود که حاکمیت تسهیلاتی در اختیار این صنعت بگذارند تا افزایش ۶برابری قیمتها که بعد آزادسازی ارز اتفاق افتاده را بتواند تحمل کند. اما متاسفانه به ۳۰ درصد تعهدات هم عمل نشد. از آن طرف هم قرار بود کارت پروتئین به مردم داده شود تا با آن کارتها مصرف کننده ها حتما مرغ و تخم مرغ خریداری کنند اما متاسفانه این هم عملی نشد و این لطمه بسیار بزرگی را به سرانه مصرف مردم وارد کرد.

یک ناامیدی از آینده در زیرساختهای مرغ مادر وجود دارد بنابراین اگر این ها از چرخه خارج شوند جایگزین کردن آنها ظرف کمتر از هفت ماه امکان پذیر نیست و وارد کردن این منابع هم از دنیا به راحتی شدنی نیست

طلاکش ادامه داد: به عبارت دیگر این عمل نکردن به تعهدات موجب شده که هم جامعه دچار چالش پروتئینی شده و سرانه مصرف پروتئینی ناشی از تولید مرغ به طور قطع ۳۰ درصد کاهش یافته است و در مورد تخم مرغ نیز الگوی مصرف مردم تغییر کرده است؛ یعنی اگرچه مصرف کاهش نیافته اما الگوی مصرف به نحوی تغییر کرده که با تولیدی که پشت سر هم رخ می دهد همخوانی ندارد و ما پیش بینی هم نمی کنیم که اتفاق بزرگی تا پایان سال رخ دهد و این ضربه بزرگی را مخصوصا به صنعت مرغ گوشتی ما وارد خواهد کرد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: نکته قابل تامل اینکه یک ناامیدی از آینده در زیرساختهای مرغ مادر وجود دارد و همانطور که می دانید اگر این ها از چرخه خارج شوند جایگزین کردن شان ظرف کمتر از هفت ماه امکان پذیر نیست و از سوی دیگر وارد کردن این منابع هم از دنیا به راحتی شدنی نیست.

طلاکش در خصوص اینکه چه باید کرد که زیرساختهای مرغ مادر به وضعیت نامبرده دچار نشود گفت: اگر همان قول هایی که برای موفق شدن این برنامه به عنوان پیش شرط از سوی حاکمیت به مجموعه صنعت طیور داده شد را عملی کنند قطعا صنعت طیور به دلیل زیرساختهایی که دارد حتما به چرخه برخواهد گشت.

اعطای تسهیلات ۴درصدی به مرغداران و ارائه کارت پروتئین به مردم؛ اصلی ترین تعهدات حاکمیت که عملی نشد

وی تاکید کرد: در همه جلساتی دولتی که برگزار می کردیم همیشه اصرار ما بر این بوده که از یکسو بحث تسهیلات را ممکن کنند و از سوی دیگر کارت پروتئین به مردم بدهند در غیر اینصورت با توجه به الگوی مصرفی که مردم در پیش گرفته اند برای صنعت ما نمی توان روزهای روشنی را متصور شد.

این مقام مسئول در خصوص تغییر نرخ تسهیلات و تاثیر آن بر تولید نیز اذعان داشت: با توجه به اینکه سودآوری در این صنعت در بهترین شرایط در سالهایی که اوج سودآوری بوده بین ۸ تا ۱۰درصد بوده است بنابراین تسهیلاتی که داده می شود باید زیر این ارقام باشد. مخصوصا در سال ۱۴۰۱ که صنعت کاملا در زیان مطلق بوده و بازگشت این سرمایه باید با کمک دولت باشد.

وی ادامه داد: به عبارت ساده تر با توجه به شرایط صنعت ما خواهان تسهیلاتی با نرخ نهایتا 4 درصد هستیم اما متاسفانه نه منابعی برای آن تعریف شده و نه سودی در این صنعت وجود دارد که بتواند پوشش دهنده تسهیلاتی با نرخ بهره بالاتر از 4درصد باشد و به این ترتیب دور از انتظار نیست که برخی از تولید کننده ها قطعا از چرخه تولید خارج خواهند شد.

برای ۷ماه آینده نهاده در انبارها و کشتی هایی که منتظر ترخیص هستند وجود دارد اما مشکل تامین ارز کماکان حل نشده است

طلاکش همچنین در خصوص وضعیت تامین نهاده های دامی نیز اظهار داشت: در حال حاضر نهاده موجود است اما مشکل تامین ارز نهاده وجود دارد؛ یعنی برای ۶ تا ۷ ماه آینده چه در انبارها و چه در کشتی هایی که منتظر ترخیص و تخصیص ارز هستند نهاده وجود دارند اما بخش مهمی از این ناهماهنگی ها به خاطر این است که ارز به موقع تامین نمی شود و در اختیار این افراد گذاشته نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه بحث تامین ارز بزرگترین چالش در این حوزه است به واسطه مدیریت سامانه بازارگاه که گاهی به درستی انجام نمی شود مرغدارن مشکل دارند در حالی که ما بارها اعلام کردیم برای انجام چنین کاری تا به این حد گرفت و گیر نیاز نیست.

دبیرکل فدراسیون طیور ایران همچنین در خصوص چشم انداز صنعت طیور در سال ۱۴۰۲ گفت: به شرایط بستگی دارد یعنی ما این پیش شرط را داریم که اگر دولت می خواهد همچنان خودش مدیریت اجرایی را هم به عهده بگیرد که ما به شدت مخالف این اتفاق نیز هستیم، باید حمایت ها را از تولید کننده ها انجام بدهد.

طلاکش افزود: در واقع پیشنهاد اساسی ما این است که صنعت هم برنامه ریز باشد و هم خود کار اجرا را به عهده بگیرد و دولت فقط نظارت کند و از پایش هایی که داشبورد اطلاعاتی به دولت می دهد مراقبت کند که در آینده این برنامه ریزی دچار چالش نشود. چرا که ما معتقدیم صنعت بهتر می داند که چگونه از اصحاب خود حمایت کند تا اینکه تکالیفی که دولت ممکن است بدون برنامه ایجاد کند را انجام بدهیم.

کد خبر: ۲۰۱٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha