۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
بی‌بهره ماندن چرخه گردشگری همدان از جذب توریست سلامت| هماهنگی‌ها بیشتر شود
بازار گزارش می‌دهد؛

بی‌بهره ماندن چرخه گردشگری همدان از جذب توریست سلامت| هماهنگی‌ها بیشتر شود

همدان- در حالی ۶ بیمارستان در استان همدان درجه گردشگر پذیری سلامت دارند که همچنان در پرداختن به این مقوله کوتاهی شده و چرخه گردشگری استان از جذب توریست سلامت و ارائه خدمات به آن‌ها بهره‌ای نمی‌برد.

بازار؛ گروه استان ها: امروز گردش مالی توریسم سلامت جزو بالاترین گردش‌های مالی است و هر استان در کشور پهناور ایران باید سهم خود را از این کیک بزرگ اقتصادی محقق کند.

به بیان روان‌تر توریسم درمانی یا گردشگری سلامت، سفری است که باهدف درمان به کشور دیگری انجام می‌شود که در این میان عدم وجود شیوه‌های درمانی مشابه، هزینه‌های بالا و عدم وجود تکنولوژی‌های پیشرفته درمانی در کشور مبدأ را می‌توان ازجمله دلایل توریسم درمانی برشمرد.

همدان که یکی از پنج استان گردشگر پذیر کشور محسوب می‌شود تلاش می‌کند درزمینهٔ توریسم درمانی نیز قدم‌هایی بردارد چراکه باوجود ظرفیت بزرگ نیروی انسانی، پزشکان خوب و متخصص می‌تواند سهم خوبی در توریسم سلامت داشته باشد.

ارزآوری از طریق گردشگری سلامت و جذب گردشگران سلامت در چشم‌انداز توسعه صنعت گردشگری لحاظ شود

طبق بررسی‌ها سرانه ایران در گردشگری سلامت در دنیا کمتر از پنج‌صدم است درحالی‌که افق پیش رو می‌تواند بهتر از این باشد و ارزآوری از طریق گردشگری سلامت و جذب گردشگران سلامت در چشم‌انداز توسعه صنعت گردشگری لحاظ شود.

بی‌بهره ماندن چرخه گردشگری همدان از جذب توریست سلامت| هماهنگی‌ها بیشتر شود

در راستای توسعه گردشگری سلامت در استان همدان اقداماتی صورت گرفته اما نیاز به تلاش بیشتری است تا به اهداف موردنظر دست‌یابیم؛ ناگفته پیداست وقتی گردشگری در سایر زمینه‌ها چه مذهبی چه تاریخی و طبیعی و حتی گردشگری غذا رونق یابد، گردشگری سلامت نیز از این پیشرفت رونق خود را خواهد داشت.

البته در گردشگری سلامت بیمار علاوه بر اینکه کیفیت کار را در یک کشور نسبت به کشور دیگر می‌سنجد، باید هزینه‌های درمان نیز به‌صرفه باشد تا ترغیب شود.

همدان در کنار آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی فراوان با برخورداری از مراکز درمانی متعدد می‌تواند در شمار یکی از قطب‌های پزشکی و گردشگری سلامت قرار گیرد

کارشناس گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه همدان در کنار آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی فراوان با برخورداری از مراکز درمانی متعدد می‌تواند در شمار یکی از قطب‌های پزشکی و گردشگری سلامت قرار گیرد، عنوان کرد: سالانه می‌توانیم میلیون‌ها دلار از توریسم درمانی درآمد داشته باشیم اما با همه توانمندی‌ها در این زمینه آن را نادیده گرفته‌ایم.

لیلا غفاری در رابطه با ظرفیت‌های پزشکی استان همدان، عنوان کرد: پزشکان همدانی استان همدان سرآمد هستند و در دانشگاه‌های خارج از کشور کرسی دارند و باید از این ظرفیت استفاده کرده و گردشگری سلامت را رونق دهیم.

وی بابیان اینکه همدان یک استان تاریخی، زیبا و توریستی است، گفت: در استان همدان چشمه‌های آبگرم با خاصیت‌های درمانی بسیار و بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی وجود دارد که می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در حوزه درمان به خود اختصاص دهد.

بی‌بهره ماندن چرخه گردشگری همدان از جذب توریست سلامت| هماهنگی‌ها بیشتر شود

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز بابیان اینکه بر روی زیرساخت‌های مراکز درمانی همدان کارشده و بخش‌های VIP مراکز تکمیل و راه‌اندازی شده است، گفت: مراکز درمانی در حال حاضر مشغول بازاریابی و برندینگ برای جذب بیمار خارجی هستند و بر روی بازارهای شمال عراق، عمان، قطر و محدوده‌ای از اروپا نیز فعالیت می‌کنند.

در راستای تبلیغات به حمایت‌های وزارت بهداشت نیازمند هستیم تا بتوانیم بیماران بیشتری را جذب کنیم

ویدا سمیعی بابیان اینکه در راستای تبلیغات به حمایت‌های وزارت بهداشت نیازمند هستیم تا بتوانیم بیماران بیشتری را جذب کنیم، عنوان کرد: بیمارستان فوق تخصصی قلب فرشچیان یکی از ۶ مرکز درمانی دارای مجوز IPD در استان همدان است که در قلب ایران منحصربه‌فرد بوده و روزانه میزبان بیماران بسیاری از غرب کشور است.

وی گفت: علاوه بر بیماران ایرانی، توریست‌های درمانی بسیاری برای آنژیو و عمل‌های مختلف قلب باز به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز در همین خصوص بابیان اینکه برخی بیمارستان‌های همدان درجه «IPD» یا گردش پذیر سلامت دارند، اظهار کرد: بیمارستان‌های بعثت، قلب فرشچیان و بوعلی و دو مرکز جراحی «افق» و «شفا» درجه گردشگر پذیری سلامت را کسب کرده‌اند.

رضا طهماسبی بابیان اینکه درمانگاه دندانپزشکی تحت بیهوشی استان همدان هم مجوز گردش پذیری سلامت را دریافت کرده است، گفت: در استان همدان ازلحاظ تجهیزات بیمارستانی شرایط خوبی در جذب گردشگری سلامت و ارزآوری وجود دارد ضمن اینکه همدان ازلحاظ نیروهای انسانی نیز به‌ویژه وجود متخصصان و فوق تخصصان، شرایط ایده آلی را در حوزه توریسم سلامت دارد.

افرادی که در کشور حضور می‌یابند و خدمات درمانی دریافت می‌کنند، می‌توانند در جذب سایر افراد و ورود بیماران برای درمان به کشور مؤثر باشند که باید در این زمینه اقدامات قابل‌توجهی صورت گیرد

طهماسبی تبلیغات در حوزه گردشگری سلامت را لازم دانست و افزود:‌ افرادی که در کشور حضور می‌یابند و خدمات درمانی دریافت می‌کنند، می‌توانند در جذب سایر افراد و ورود بیماران برای درمان به کشور مؤثر باشند که باید در این زمینه اقدامات قابل‌توجهی صورت گیرد.

بی‌بهره ماندن چرخه گردشگری همدان از جذب توریست سلامت| هماهنگی‌ها بیشتر شود

وی پیرامون انجام مذاکرات برای ورود گردشگران سلامت از عراق به همدان گفت: سال گذشته حداقل دو مرحله بازدیدهایی را از بیمارستان‌های عراق داشتیم و آن‌ها نیز از بیمارستان‌های استان بازدید داشتند و مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته است.

زمینه‌ جذب توریسم سلامت فراهم می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: در حال حاضر زمینه‌ جذب توریسم سلامت فراهم می‌شود تا گردشگر خارجی بتواند خدمات سلامت را در همدان دریافت کند ضمن اینکه برخی از استان‌های کشور نیز به دنبال این شرایط هستند.

وی با یادآوری اینکه کشورهایی مثل ترکیه و عمان به‌عنوان رقیب در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را داشتند و به دنبال جذب گردشگران سلامت‌ هستند که باید ما نیز در این خصوص اقداماتی داشته باشیم، گفت: امیدواریم طی چند سال آینده به حد مناسبی از جذب توریسم سلامت برسیم.

باوجود صحبت‌های مطرح‌شده پیرامون آمادگی همدان برای توسعه توریسم سلامت رئیس جامعه هتلداران همدان در این زمینه نظر دیگری دارد و معتقد است همدان تا امروز به دلیل نبود نظارت‌های حوزه گردشگری هیچ بهره‌ای از گردشگری سلامت نبرده است و این درحالی‌ است که هیچ گردشگر سلامتی بدون نظارت گردشگری همدان نباید در استان خدمات اقامت و حمل‌ونقل و گردشگری را دریافت کند.

همدان با بهره‌مندی از ۶ مرکز درمانی دارای مجوز IPD ظرفیت لازم برای مطرح‌شدن به‌عنوان قطب پذیرش بیماران خارجی و توسعه گردشگری سلامت را دارد اما آن‌طور که باید به این موضوع پرداخته نمی‌شود

شهرام شیروانی اشتغال، افزایش درآمدهای محلی، گسترش فرصت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری را دستاورد صنعت گردشگری برشمرد و گفت: استان همدان با بهره‌مندی از ۶ مرکز درمانی دارای مجوز IPD ظرفیت لازم برای مطرح‌شدن به‌عنوان قطب پذیرش بیماران خارجی و توسعه گردشگری سلامت را دارد اما آن‌طور که باید به این موضوع پرداخته نمی‌شود.

وی بابیان اینکه چند سالی است استان همدان به مقوله توریسم سلامت ورود پیداکرده و سعی شده بر روی زیرساخت‌های این مراکز درمانی کار و بخش‌های VIP مراکز تکمیل و راه‌اندازی شود، گفت: جای تأسف است که همدان هم به‌عنوان یک استان تاریخی، زیبا و توریستی با بهره‌مندی از چشمه‌های آبگرم و با خاصیت‌های درمانی بسیار و بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی که در بستر آن پرورش می‌یابند و می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در حوزه درمان و گردشگری سلامت به خود اختصاص دهد اما تاکنون چرخه گردشگری استان از جذب توریست سلامت و ارائه خدمات به آن‌ها بهره‌ای نمی‌برد.

آنچه از صحبت ها بر می آید ضرورت هماهنگی بیشتر برای دستیابی به هدف های ترسیم شده در زمینه توریسم درمانی است چراکه گردشگری سلامت فرآیندی تخصصی و نیازمند کار تیمی و برنامه‌ریزی دقیق است و تا این مقووله محقق نشود نمی توان به اهداف دست یافت.

کد خبر: ۲۰۱٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha