۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
رقابت 20 شرکت برای ساخت تاکسی هوایی
ماشین پرنده، نوآوری که آینده حمل و نقل را متحول می کند

رقابت 20 شرکت برای ساخت تاکسی هوایی

تولید ماشین پرندهایده جدیدی نیست ولی به نظر می رسد زمان زیادی تا محقق شدن این رویا باقی نمانده است و در آینده ای نه چندان دور، شاهد عمومی شدن خودروهای پرنده خواهیم بود.

بازار- فاطمه محمدی پور: سیستم حمل‌ونقل هوشمند بخش جدایی‌ناپذیری از شهرهای هوشمند آینده خواهد بود. از سوی دیگر آلودگی‌های زیست محیطی و گرمایش زمین ضرورت وجود سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در آینده نزدیک را دوچندان می‌کند. یکی از سیستم های حمل و نقل هوشمند تاکسی پرنده است که موضوع بحث حاضر می باشد.

منظور از تاکسی‌های پرنده خودروهایی هستند که قادرند پرواز کنند. این خوروها با سرعتی تقریبا معادل سرعت هواپیما می‌توانند مسافرین را جابه‌جا کنند و در آینده ای نزدیک در شهرهای بزرگ جهان آغاز به کار خواهند کرد. از این تاکسی‌ها برای جابجایی مسافرین درون شهری استفاده خواهد شد. این تاکسی‌ها می‌توانند مسافران را از حومه شهر به مناطق اداری در مرکز شهر در مدت 1 یا 2 دقیقه جابجا کنند. در حال حاضر شهرهای شلوغ و پرجمعیتی مانند نیویورک و توکیو و مسکو آرزوی داشتن چنین خودروهایی را می‌کنند. یکی از مزیتهای این خودروها این است که توانایی فرود در مناطق بسیار باریک و کم عرض و کوچک را دارند و برای فرود تنها به یک خیابان مستقیم به عرض یک خوروی معمولی و به طول 100 متر احتیاج دارند.

متخصصان طراح این وسیله نقلیه معتقدند که این خودروهای هوایی بسیار کم صدا بوده و میزان آلودگی صوتی آنها حتی از موتور یک خودرو معمولی نیز کمتر خواهد بود.

 به نظر می رسد این رویای بشر در زمینه خودروی شخصی پرنده به واقعیت نزدیک می شود و دلیل این ادعا، تلاش های بی وقفه شرکت‌هایی نوپا است که هر روز خبرهایی از آنها می شنویم؛ تلاش‌هایی که در نمایشگاه الکترونیک مصرفی لاس وگاس شاهد آن بودیم.

اوبر و هیوندای در نمایشگاه لاس وگاس ۲۰۲۰، از تاکسی پرنده‌ای رونمایی کرد که تمام‌ الکتریک بوده و می‌تواند به صورت عمودی از زمین بلند شود و فرود بیاید و تا چهار مسافر را نیز در هر سفر جابه‌جا کند. سرعت حرکت تاکسی پرنده در هر سفر، به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند تا ۹۶ کیلوکتر را طی کند.

مشاغل و کارآفرینان بیش از یک قرن قول یک ماشین پرنده با تولید انبوه را داده اند. باید گفت تاکنون هیچکدام موفق نشده اند، اما این امر مانع  شرکت های هیوندای و اوبر از موفقیت در این زمینه نخواهد شد. روز دوشنبه در نمایشگاه لاس وگاس این دو شرکت اعلام کردند  در حال تلاش برای توسعه تاکسی هوایی تمام برقی هستند.

دکتر «جیون شین» رئیس بخش جدید تحرک هوایی شهری هیوندای در این ارتباط گفت: ما در حال طلوع یک دوره کاملاً جدید هستیم که آسمان را در بالای شهرهای ما باز می کند. تصور کنید که ما هر خواستیم می توانیم پرواز کنیم.

این خودروساز کره جنوبی روز دوشنبه یک مدل در مقیاس کوچک را نشان داد و تجربه واقعی سفر با آن را به جهان نشان داد.

باید گفت که عموم مردم مدتها است که از وعده های مربوط به ماشینهای پرواز ناامید شده بودند اما با معرفی این مدل، امیدها در حال افزایش است که یک تاکسی هوایی می تواند به واقعیت تبدیل شود.

تحلیلگران انتظار دارند تاکسی های هوایی شهری تا سال 2040 رایج باشند. حداقل 20 شرکت برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند ، از جمله استارت آپ ها ، سازندگان هواپیما های بوئینگ و ایرباس و خودروسازانی مانند تویوتا و پورشه.

از آنجایی که فناوری باتری محدود است و هزینه بهره برداری و نگهداری آن باید به اندازه کافی پایین باشد تا سوارها از نظر تجاری مناسب باشد، این شرکت ها در این  مسیر با چالش های متعددی  مواجه هستند. ساخت تاکسی هوایی آرام ، ایمن و اقتصادی به معنای غلبه بر چندین موانع مهندسی و فنی خواهد بود. از طرفی راهی طولانی برای تصویب مقررات مربوط به خطوط هوایی و تردد و ایستگاههای این نوع وسیله نقلیه وجود دارد. احتمالاً از تاکسی های هوایی ابتدا برای تحویل بسته استفاده می شود که از موانع فنی و نظارتی کمتری برخوردار است.

قرار است شرکت هیوندای به تولید و استقرار این نوع هواپیما کمک کند و اوبر مسئولیت پشتیبانی ، اتصالات زمینی و رابط مشتری را بر عهده گیرد. خودروی مفهومی هیوندای ، S-A1 ، به گونه‌ای طراحی شده است که با سرعت 180 مایل در ساعت 1000 تا 2000 پا از سطح زمین حرکت کند. این پروازها دارای چهار سرنشین بوده و یک خلبان نیز در آن شرکت می کند، اگرچه این هواپیما در نهایت قادر به پرواز خودمختار خواهد بود.

این وسیله در ساعات اوج ، حدود 5 تا هفت دقیقه زمان برای شارژ مجدد دارد. روتورهای متعدد این وسیله نقلیه امکان برخاستن و فرود عمودی را فراهم می کنند و صدای چندانی ندارند - به گفته این شرکت ، ویژگی مهمی که آنها را برای استفاده  در شهرها اماده می کند. اوبر گفته است قصد دارد میزبان نمایشگاه پرواز در آینده ای نزدیک باشد و خدمات خود را به صورت تجاری در سال 2023 در دسترس عموم قرار دهد. این شرکت همچنین با سازمان هواپیمایی کشوری و مدیریت فضایی توافق نامه هایی را جهت توسعه ایده های مربوط به زیرساخت ها و فناوری های شبکه هوایی بدون خدمه امضا کرده است.

تلاش شرکت های مختلف جهت ساخت ماشین پرنده

در حال حاضر بیش از ۷۰ شرکت در مراحل مختلف توسعه خودرو های پرنده به سر می برند. سال گذشته استارت آپ آلمانی  Lilium aviation با انتشار ویدیویی جدید، از آزمایش موفقیت آمیز نمونه اولیه وسیله نقلیه عمود پرواز، دو نفره و تمام الکتریکی خود خبر داد. در این آزمایش، اتومبیل پرنده آلمانی ها از راه دور کنترل میشد اما نکته قابل توجه در رابطه با این وسیله جدید، مصرف سوخت بسیار آن است.

در سال 2019 استارت آپی آمریکایی نیز از یک ماشین پرنده به نام Black Fly رونمایی کرد. این شرکت مدعی شده است که همه افراد به راحتی میتواند این وسیله نقلیه را کنترل و با آن پرواز کنند.

استارت آپ ورتیکال ایرو اسپیس (Vertical Aerospace) که در بریستول انگلستان فعالیت خود را آغاز کرده است، نیز قصد دارد خدمات بین شهری تاکسی هوایی را طی چهار سال آینده در شهرهای بریتانیا ارائه دهد. این شرکت اولین گام برای طرح جسورانه خود را با ساخت و پرواز آزمایشی هواپیمای تمام الکتریکی و عمود پرواز برداشت.

 لیبرتی (Liberty) نیز ادعا کرد اولین خودروی پرنده در جهان آماده فروش شده است و اقدامات قانونی را برای تردد خودروی پرنده انجام میدهد و به زودی شاهد پرواز اولین نسخه از آن در آسمان خواهیم بود.

شرکت بوئینگ مسابقه‌ای به نام «گوفلای» دارد که به رشد و توسعه خودروهای برقی عمودپرواز، با ابعاد فشرده، امن، سریع و آرام کمک می‌کند و افراد خلاق را به فعالیت در این زمینه تشویق می‌نماید.

بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که قرار است که این تاکسی‌های هوایی به صورت کاملاً مستقل و خودران کار کنند. در حال حاضر پهپادهای زیادی این توانایی را دارند که بدون نیاز به خلبان پرواز کنند.

کد خبر: ۲٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha