۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
بانوان بازرگان خواستار شفافیت قوانین| کسب و کارهای خُرد دغدغه حمایت دارند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

بانوان بازرگان خواستار شفافیت قوانین| کسب و کارهای خُرد دغدغه حمایت دارند

مشهد- در استان خراسان رضوی بانوان بسیاری در حوزه تجارت و بازرگانی فعالیت دارند که بنا به دلایل مختلف کمتر در مورد آن‌ها سخن شنیده‌ و یامشکلات آن‌ها بررسی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: فراهم شدن شرایط و امکانات لازم جهت حضور زنان در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی، مهم‌ترین پارامتر برای توسعه‌یافتگی یک کشور محسوب می‌شود.

در کشورهای درحال‌توسعه اکثر بانوان در صنایع و امور مربوط به کشاورزی مشغول به کارند به‌علاوه به امور داخلی منزل مشغول‌اند و حدود ۱۶ یا ۱۷ ساعت در روز کار می‌کنند و به‌طور مستقیم در تولید ثروت مؤثرند. به عبارتی زنان باتربیت فرزندان «ثروت کار» را در آنان به وجود می‌آورند لذا با توجه به این مهم بسیار بجاست که مطالعات و بررسی‌هایی دراین‌باره صورت بگیرد و برای رشد و ارتقای زنان و از میان برداشتن مشکلات آنان، گام‌های اساسی برداشته شود.

در این راستا بسیاری از کارشناسان بر این باورند که باید زمینه توسعه و رشد بانوان بازرگان و حتی مشاغل خرد برای مشارکت بیشتر در عرصه اقتصادی بانوان فراهم شود.

ضرورت شفاف‌سازی قوانین

رئیس هیئت‌مدیره کانون بانوان بازرگان خراسان در گفت و گو با بازار در این رابطه می گوید: فضای کسب‌وکار می‌بایست به‌گونه‌ای تنظیم شود که زنان و مردان از عدالت و حقوق مساوی برخوردار باشند.

آذر کیانی نژاد ادامه داد: در این راستا انتظار نداریم تا شرایط خاص و ویژه‌ای جهت فعالیت زنان در نظر گرفته شود اما به این نکته باور داریم که عملکرد زن و مرد در اقتصاد به یک صورت است و لذا باید به حقوق برابر و مساوی زنان و مردان در این حیطه نیز توجه کرد.

وی ضمن ابراز تأسف از شفاف نبودن برخی قوانین به ما گفت: عدم شفافیت برخی قوانین سبب عملکرد سلیقه‌ای مدیرانی می‌شود که اغلب آن‌ها عرصه‌ را برای حضور و فعالیت زنان در جامعه تنگ‌تر می‌کند.

وی با اشاره به این مطلب که افراد بر پایه مهارت‌هایی که دارند وارد عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌شوند و فرد هرچقدر بیشتر فعالیت کند، مهارت‌های بیشتری برای مدیریت کسب خواهد کرد ادامه داد: عملاً می‌بینیم زنانی که سابقه کار بیشتری دارند و درگذر زمان مهارت‌های خوبی کسب کرده‌اند، از توانمندی بیشتری جهت مدیریت امور برخوردارند لذا این زنان برای افراد جوان‌تری که به‌تازگی وارد فضای کسب‌وکار شده‌اند، الگو و انگیزه‌بخش هستند.

کیانی نژاد با اشاره به این موضوع که متأسفانه حقوق زنان گاهی در مسائلی همچون بیمه، بازنشستگی، دریافت مرخصی و مزایای تأمین اجتماعی، حقوق نادیده گرفته می‌شود اذعان کرد: امیدواریم در این زمینه شاهد اعمال اصلاحات در وضع قوانین عادلانه باشیم.

عدم شفافیت برخی قوانین سبب عملکرد سلیقه‌ای مدیرانی می‌شود که اغلب آن‌ها عرصه‌ را برای حضور و فعالیت زنان در جامعه تنگ‌تر می‌کند

وی تصریح کرد: به‌ طور قطع دغدغه‌های موجود در فضای اقتصادی شامل همه کارآفرینان می‌شود .اما در این میان مواردی همچون ارائه تسهیلات به بانوان، تأمین زیرساخت‌ها و سایر مشکلاتی که تجار با آن روبرو هستند دغدغه‌هایی است که این قشر در عرصه‌های اقتصادی با آن مواجه هستند.

بانوان بازرگان خواستار شفافیت قوانین| کسب و کارهای خُرد دغدغه حمایت دارند

وی هم‌چنین با گلایه از این موضوع که اطلاع‌رسانی‌ لازم در خصوص رویدادهای مهم اقتصادی به بانوان ارائه و ابلاغ نمی‌شود ادامه داد: کسب دانش و آگاهی، به‌روزرسانی دائمی سطح اطلاعات، کسب تجربه و حضور در عرصه‌های اقتصادی مختلف و متعدد را از مهم‌ترین نکاتی است که زنان به‌منظور ورود به فضای اقتصادی و کسب‌وکار می‌بایست در نظر بگیرند.

بانوان را جدی بگیریم

رئیس کانون بانوان بازرگان خراسان رضوی اظهار کرد: ایجاد بستری برای شبکه‌ای شدن بانوان اقتصادی ضرورت دارد.

کیانی نژاد با اشاره بر این که در بسیاری از ادارات؛ تشکل‌هایی با عناوین بانوان ایجادشده است به بازار گفت:این‌که تشکل‌ها دغدغه مند باشند و حمایت‌هایی در این راستا انجام می‌شود و یا صوری باشد مطالبه‌ای است که باید ابتدا از خود بانوان آغاز شود.

وی به نقش‌آفرینی بانوان بازرگان در حوزه اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا ضروری است تا نقش‌آفرینی بانوان استان در حوزه اقتصاد بازنگری شده و مسیر فعالیت آن‌ها هموار شود.

کیانی نژاد از تلاش‌های مستمر در ارتباطات خوب تجاری بین‌الملل توسط بازرگانان این استان خبر داد و افزود: خوشبختانه در گفتمان‌های انجام‌شده طی مراحل قانونی ،نمایندگی کانون زنان بازرگان که نماینده بانوان فعال اقتصادی استان در مرز نیز هستند افق‌های تازه‌ای را برای تجارت با افغانستان ایجاد کردند.

وی اذعان کرد: در همین راستا علاوه بر توسعه تجارت با کشور افغانستان خوشبختانه زنان بازرگان این استان موفق شدند تا در بحث روابط اقتصادی و تجاری بانوان با کشورهایی چون پاکستان و ترکیه نیز به تعامل و نتوافقات خوبی برسند.

یکی از نشانه‌های رشد و توسعه کشورها، میزان حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هست. لذا فراهم شدن شرایط و امکانات لازم جهت حضور و فعالیت این قشر در عرصه‌های اقتصادی، مهم‌ترین پارامتر برای توسعه‌یافتگی یک کشور محسوب می‌شود

رئیس کانون بانوان بازرگان خراسان رضوی با اشاره به این نکته که زنان با توجه به برخورداری از توان انجام چندین کار به‌صورت هم‌زمان، می‌توانند در عرصه‌های اقتصادی نقش‌آفرینی مطلوب و ویژه‌ای داشته باشند، اظهار داشت: در اقتصاد امروز مؤلفه‌ها و متغیرهای گسترده‌ای وجود دارد و آنالیز کردن هم‌زمان تمامی این مؤلفه‌ها توانمندی و مهارتی را طلب می‌کند که به‌طور ذاتی در وجود زن نهادینه‌شده است.

وی تصریح کرد: یکی از نشانه‌های رشد و توسعه کشورها، میزان حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هست. لذا فراهم شدن شرایط و امکانات لازم جهت حضور و فعالیت این قشر در عرصه‌های اقتصادی، مهم‌ترین پارامتر برای توسعه‌یافتگی یک کشور محسوب می‌شود.

کمک به بانوان کارآفرین

به گزارش خبرنگار بازار درحالی‌که بانوان فعال اقتصادی و کارآفرینان خراسان رضوی چالش در اخذ تسهیلات، مشکل کمبود زمین برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی، فرآیند بعضاً دشوار اخذ مجوز فعالیت اقتصادی، ضعف حمایت‌ها از فعالیت‌های اقتصادی خُرد، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای مادران فعال در بخش صنعت را به‌عنوان برخی از مشکلات پیش روی خود عنوان می کنند و مدعی هستند از حمایت لازم برخوردار نیستند اما رئیس امور بانوان شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: شرکت شهرک‌های صنعتی در حوزه خدمات نرم‌افزاری مساعدت‌های خوبی را به بانوان کارآفرین در واحدهای صنعتی ارایه می کند.

سهیلا دیواندری به خبرنگار ما می‌گوید: ارائه خدمات نرم‌افزاری به کسب‌وکارهای خورد،حضور کلینیک صنعت و یا امکان برگزاری جلسات در واحد صنعتی و بیان مسائل و مشکلات واحد صنعتی با حضور مشاورین خبره در کلینیک برای ارائه راهکارهای حل مشکلات ازجمله فعالیت‌های این مجموعه است.

وی بابیان اینکه سعی شده تا در بحث تأمین نقدینگی از محل فرا بورس ، تأمین کسری واحدهای صنعتی،مساعدت برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و داخلی برای بانوان استفاده و در دستور کار قرار گیرد ابراز می‌کند: بهره‌مندی کارکنان از دوره‌های آموزشی، شناسایی نیازهای فناورانه، مساعدت اخذ استاندارهای داخلی و خارجی در جهت گرفتن سفارش‌ها، مساعدت در شناسایی سرمایه‌گذاران خارجی ، برگزاری تورهای صنعتی از دیگر فعالیت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی در حوزه حمایت از بانوان است.

دیواندری بابیان اینکه می‌بایست بانوان فعال و کارآفرین می‌بایست به‌طور منظم در نشست‌های مشخص و در قالب کارگروه مشکلات خود را بررسی و سپس مطالبه کنند اظهار می‌کند: بدون شک تلاش بانوان در عرصه اقتصادی برای بسیاری دختران و جوانان الگوساز خواهد بود.

دغدغه‌های کسب‌وکارهای خرد

به گزارش خبرنگار بازار بخش عظیمی از کسب‌وکارهایی که توسط بانوان ایجاد و یا اداره می‌شود به کسب‌وکارهای خرد و یا بخشی به مشاغل خانگی اختصاص دارد که متأسفانه نه‌تنها این کسب‌وکارها دیده نمی‌شود بلکه تشکل و جایگاهی هم برای گردهمایی این بانوان کارآفرین نیست تا مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند.

بانوان بازرگان خواستار شفافیت قوانین| کسب و کارهای خُرد دغدغه حمایت دارند

در این رابطه شهرداری مشهد به‌عنوان متولی شهر به‌طور حتم نقش بسیار تأثیرگذاری در هدایت و حمایت از این قشر می‌تواند ایفا کند.

در همین راستا رئیس گروه ویژه بانوان و خانواده شورای شهر اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با بازار ضمن تائید نقش شهرداری در این راستا، سیاست‌گذاری و توجه به کسب‌وکار بانوان را مقوله‌ای ضروری و جدی می‌داند.

دکتر سیده فاطمه سلیمی می‌گوید: قول‌های مساعدی برای بانوان در بخش‌های تعامل سرمایه‌گذاری ملی و فراملی توسط شهرداری مشهد و معاونت اقتصادی در حوزه افزایش سطح سرمایه‌گذاری در شهر مشهد داده‌شده است که باید برای به نتیجه رسیدن آن مطالبه گر بود.

وی بانک جامع زنان بازرگان در راستای اعلام ظرفیت و توانمندی‌های بانوان را ضروری دانسته و می‌گوید: مشکلات بانوان در حوزه کسب‌وکار نیاز به واکاوی و هم‌چنین حمایت جدی از طرف مسئولان دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری در حد توان برای بسترسازی اشتغال و حمایت از بانوان کارآفرین نسبت به این موضوع حساس است بیان می‌کند: برگزاری همایش و نمایشگاه‌های فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را برای بانوان کارآفرین ایجاد می‌کند و ازآنجاکه به این قشر در جهت برقراری تعاملات نقش‌آفرین است لذا نباید از این ظرفیت غافل شد.

سلیمی در پاسخ به نقش شهرداری در ایجاد اشتغال و حمایت از بانوان نیز می‌افزاید: درواقع سیاست‌هایی را که شورا تصویب می‌کند شهرداری باید آن‌ها را اجرایی نماید و این در حالی است که شهرداری، نهاد قدرتمندی است که در عرصه‌های مختلف حضور دارد ازاین‌رو یکی از دغدغه‌های من در شهرداری بحث اشتغال و کارآفرینی بود و است. در همین راستا نیز طی این مدت ۲۰ فرهنگسرا ،آموزش‌های مهارت محور را شروع کرده که به بازارچه‌هایی در سطح شهرمان منجر شده است .

سلیمی با اعلام این نکته که در حوزه زنان ساختارها و اعتبارات کم است، اظهار به ما می‌گوید: متأسفانه گاه شاهد آن هستیم که برای پیگیری موارد امکاناتی موردنیاز است اما عملاً آن را در اختیار نداریم ازاین‌رو در ساختار، بودجه و برنامه شهرداری بحث بانوان را جدا کردیم.

وی می‌افزاید: این در حالی است که ساختار اداره کل بانوان فقط در شهرداری تهران وجود دارد لذا تلاشمان را برای ایجاد این ساختار در سایر شهرها در مجموعه شهرداری انجام‌شده است که خوشبختانه درحالی‌که پیگیری این موارد در شهرداری مشهد نیز هستیم.

کد خبر: ۲۰۱٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha