۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
شیب تند افزایش قیمت آهن در بازارهای جهانی و احتمال جهش قیمت در داخل کشور
بازار گزارش می دهد؛

شیب تند افزایش قیمت آهن در بازارهای جهانی و احتمال جهش قیمت در داخل کشور

قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی از ماه نوامبر وارد شیبی تند شده و میزان افزایش قیمت این فلز استراتژیک حتی از طلا نیز پیشی گرفته که در صورت عدم مهار قیمت ارز، می تواند دچار جهش قیمت در داخل کشور شود.

بازار؛ وحید پورتجریشی: بهبود وضعیت اقتصاد چین به عنوان بزرگترین وارد کننده و بازار مصرف برخی از کامودیتی های استراتژیک جهان همچون آهن، پلاتین، مس و آلومینیوم از زمان تعلیق سیاست موسوم به «کووید صفر» دولت این کشور و بر داشته شدن قرنطینه های شدید کرونایی منجر به بهبود بسیاری از بازارهای مالی از ابتدای سال جاری تا کنون شده است.

به عنوان مثال، قیمت جهانی سنگ آهن و مس طی یک ماه گذشته بیش از طلا افزایش داشته که این افزایش قیمت، محصول بهبود وضعیت اقتصادی چین و بازگشایی صنایع تولیدی در این کشور است. علاوه بر این، در اروپا و آمریکا نیز آمار و ارقام شاخص هایی همچون CPI و PMI نشانگر بهبود وصعیت اقتصادی و موفقیت نسبی بانک های مرکزی دو طرف در مهار تورم بوده که طی ماه های آتی، به احتمال زیاد باید وضعیت همچنان رو به بهبود باشد.

شیب تند افزایش قیمت آهن در بازارهای جهانی و احتمال جهش قیمت در داخل کشور

همانطور که در جدول بالا مشاهد می شود، قیمت سنگ آهن و مس طی یک ماه گذشته با افزایش ۱۰ و ۱۱ درصدی مواجه شده و این در حالیست که قیمت طلا در همین بازه زمانی، تنها ۵ درصد افزایش را تجربه کرده است. در حقیقت، یکی از دلایل اصلی ریزش قیمت این کامودیتی ها طی حدود سه سال گذشته، روند شکل گرفته در اقتصاد چین و توقف یا کاهش شدید فعالیت ها کارخانه های این کشور در همین بازه زمانی بوده و اکنون به نظر می رسد شاهد بازگشت این بازارها به روند صعودی هستیم.

جنگ اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای سنگ آهن

بر اساس آمار منتشر شده در وب سایت Statista، روسیه در سال ۲۰۲۱ با صادرات نزدیک به چهار تریلیون تن سنگ آهن، هشتمین صادر کننده این کامودیتی استراتژیک را به خود تخصیص داده بود. اما شکل گیری تحریم های بین المللی علیه بخش صادرات این کشور منجر به کاهش این میزان شد. همچنین، اوکراین نیز از جمله بزرگترین صادر کنندگان سنگ آهن جهان به حساب می آید که به دلیل درگیر شدن در جنگ و محدودیت های وضع شده از سوی ارتش روسیه برای صادرات محصولات خود، با مشکلاتی جدی روبرو است.

شیب تند افزایش قیمت آهن در بازارهای جهانی و احتمال جهش قیمت در داخل کشور

در حقیقت، حذف تقریبی صادرات سنگ آهن این دو کشور، به تنهایی بازار را با خلا جدی مواجه خواهد کرد. اما شاید این سوال مطرح شود که چرا قیمت سنگ آهن تا ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ نیز روندی نزولی داشته و به کانال ۸۰ دلار در هر تن سقوط کرد؟

بزرگترین دلیل این رخداد و اوج گرفتن قیمت ها از ماه دسامبر، دقیقا برداشته شدن محدودیت های کرونایی در چین و بهبود چشم انداز اقتصاد آمریکا و اروپا است که در شرایط فعلی، منجر به افزایش تقاضا در بازار شده و این در حالیست که دو صادرکننده بزرگ این محصول یعنی روسیه و چین، همزمان با افزایش تقاضا در بازار، عرضه خود را به شکل چشم گیری کاهش داده اند. پس جهش شکل گرفته در قیمت جهانی سنگ آهن کاملا طبیعی به نظر می رسد.

ادامه روند صعودی قیمت در سال ۲۰۲۳

بازگشایی کارخانه ها در چین و بهبود بازار مسکن در این کشور، منجر به افزایش تقاضا برای سنگ آهن توسط این غول صنعتی جهان خواهد شد. این تقاضا به ویژه در بخش هایی چون صنایع خودروسازی، مسکن، کشتی سازی و ... که ارتباطی تنگاتنگ با آهن دارند، سیری تصاعدی به همراه خواهد داشت.

در شرایط فعلی، دو عامل منجر به حفظ و بسط روند صعودی فعلی قیمت ها در بازار خواهد شد: افزایش تقاضا در بازارهای جهانی و اقتصادهای بزرگ صنعتی جهان و حذف تقریبی روسیه و اوکراین از این بازار. در حقیقت، این روند می تواند توازن میان عرضه و تقاضا برای سنگ آهن را بر هم زده و کفه سنگین به سمت تقاضا سوق پیدا خواهد کرد.

شیب تند افزایش قیمت آهن در بازارهای جهانی و احتمال جهش قیمت در داخل کشور

بر اساس تخمین های مبتنی بر الگوهای تکنیکال و همچنین فاندامنتال، تمامی شرایط فعلی حاکی از افزایش قیمت تا پایان سال ۲۰۲۳ و ورود آن به کانال ۱۴۰ دلار طی ماه های آتی بوده و در حال حاضر، شواهدی از کاهش قیمت به چشم نمی خورد.

همچنین، پایداری شرایط فعلی تا زمان به وقوع پیوستن شوکی بزرگ به بازارهای جهانی هچون بروز و شیوع سویه جدید از کرونا یا افزایش دامنه جنگ اوکراین به دیگر کشورها و مداخله آنها در این جنگ، حفظ خواهد شد.

آیا قیمت ها در بازار داخلی نیز افزایش خواهد یافت؟

اکنون این سوال مهم پیش روی فعالان بازارهای مختلف وابسته به آهن در داخل کشور مطرح است که آیا روند افزایش قیمت جهانی این فلز استراتژیک، تاثیری بر قیمت های بازار در داخل کشور نیز خواهد داشت یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال، پیش از هر چیز باید گفت که همچون طلا، نقره، پلاتین، مس و سایر فلزات استراتژیک، قیمت آهن نیز مبنایی جهانی داشته و بر اساس دلار مورد سنجش قرار میگیرد. در چنین شرایطی، بدیهی است که تا زمان عدم مهار روند افزایشی قیمت دلار در بازار، حتی در صورت عدم افزایش قیمت های جهانی، باید شاهد افزایش قیمت آهن نیز باشیم.

اما اگر فاکتور افزایش قیمت های جهانی همزمان با افزایش قیمت دلار در داخل کشور را نیز به تحلیل خود اضافه کنیم، به صورت طبیعی باید طی ماه های آتی، شاهد افزایش چشمگیر قیمت آهن در داخل کشور باشیم که این افزایش، بسته به میزان افزایش قیمت دلار، می تواند حتی منجر به جهش قیمت در بازارهای داخلی نیز شود.

لذا در صورت عدم کنترل قیمت ارز، می توان طی ماه های پیش رو، شاهد افزایش قیمت بخش های مرتبط با بازار آهن از جمله راه مسکن، خودروسازی و ... بود که با توجه به پیوستگی و در هم تنیدگی اکثر بازارهای مالی، این روند می تواند روی قیمت سایر کامودیتی های استراتژیک نیز تاثیرگذار باشد.

کد خبر: ۲۰۱٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha