۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
 مخالفت وزارت صمت با افزایش قیمت لوازم خانگی
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی عنوان کرد

مخالفت وزارت صمت با افزایش قیمت لوازم خانگی

هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به افزایش قیمت لوازم خانگی توسط چند شرکت تولیدی گفت: وزارت صمت با افزایش قیمت لوازم خانگی مخالف است.

به گزارش بازار، عباس هاشمی امروز در نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با افزایش قیمت لوازم خانگی اظهار داشت: مشکلات در اقتصاد و همچنین صنعت لوازم خانگی وجود دارد و کسی منکر آن نیست اما تلاش می‌شود که این مشکلات با کمترین آسیب حل و فصل شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به برخی مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهار داشت: عدم اطمینان از استمرار تامین مواد اولیه به اندازه کافی و با قیمت مناسب (قیمت جهانی) بین تولیدکنندگان این حوزه موج می‌زند از جمله مشکلات دیگر نرخ بالای تورم، نوسانات نرخ ارز و ... مشکلات است.

وی با اشاره به اینکه اختلاف نرخ ارز بازار آزاد و نیمایی صادرات را زمین‌ می‌زند، گفت: هیچ صادرکننده حاضر نیست ارز حاصل از صادرات که با مشکلات زیادی به دست آورده به جای ۴۰ هزار تومان به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشد و این مسائل واقعیات اقتصاد است و هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود.

هاشمی با بیان اینکه تداوم تحریم‌نیز بر مشکلات تولیدکنندگان افزوده است، گفت: این تحریم‌های ظالمانه نقل و انتقالات مالی را سخت و در مواردی غیرممکن کرده است و در مواردی نقل و انتقالات مالی با ریسک همراه است و همکاری ما را با شرکای خارجی محدود می‌کند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: همچنین محدودیت تسهیلات بانکی و مشکل در تامین سرمایه در گردش از دیگر مشکلات صنعت لوازم خانگی است که تولیدکنندگان این بخش را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

وی اظهار داشت: برای حل بخشی از مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی فروش اعتباری مواد اولیه به صنایع لازم است در حالی تولیدکنندگان مجبورند مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کنند و به صورت نقدی نیز هزینه آن را پرداخت کنند.

هاشمی با بیان اینکه در این شرایط واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی مواد اولیه را به صورت نقدی خریداری می‌کنند گفت: اما با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم، تولیدکنندگان محصولات تولیدی خود را به صورت اعتباری و مدت‌دار به فروش می‌رسانند که این مساله مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد می‌کنند.

وی با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری بیان داشت: در شرایطی که تولیدکنندگان لوازم خانگی با مشکلات زیادی مواجه هستند قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمتی نیز حاکم است و به این ترتیب با سیگنال‌های منفی که به سرمایه‌گذار داده می‌شود حجم بازار لوازم خانگی را کوچک می‌کنیم.

دبیرکل انجمن صنایع خانگی ایران با بیان اینکه جدول و آنالیز افزایش هزینه‌های تولید لوازم خانگی به وزارت صمت ارائه شده است، بیان داشت: وزارت صمت مخالف افزایش قیمت لوازم خانگی است البته وزیر صمت درستاد تنظیم بازار فقط یک رای دارد و با همین یک رای نیز ستاد تنظیم بازار را باید مجاب کند.

وی اظهار داشت: با این شرایط واحد تولیدی یا باید به سمت نابودی پیش رود و یا اینکه بگوید مدارکم را داده‌ام و خودم افزایش قیمت را اعمال می‌کنم زیرا وزارت صمت این موضوع را مشمول مرور زمان می‌کند و بعد از ۶ ماه به جای افزایش مثلا ۳۷ درصدی اجازه افزایش ۱۰ درصدی را می‌دهد که این سیاست‌ها مقطعی است و اصلا جواب نمی‌دهد.

هاشمی افزود: برای جبران پایین بودن قدرت خرید مردم نباید تولید را سرکوب کرد بلکه باید قدرت خرید مردم را افزایش داد.

وی با بیان اینکه ما سال‌هاست که خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری هستیم، گفت: ما نامه‌ای در مورد ممنوعت واردات لوازم خانگی ننوشتیم.

وی همچنین در رابطه با افزایش قیمت محصولات چند تولیدکننده لوازم خانگی بیان داشت: سازمان حمایت هم معتقد است که شیوه فعلی قیمت گذاری لوازم خانگی مناسب نیست اما باز هم تغییری ایجاد نمی‌کنند و می‌گویند روال قیمت گذاری همین است.

هاشمی اظهار داشت: اگر تولیدکنندگان از روش‌های غیربانکی تامین مالی کنند در محاسبات سازمان حمایت اعمال نمی‌شود و فقط منابع بانکی را مدنظر قرار می‌دهد ضمن اینکه سازمان حمایت فقط ظرفیت پروانه بهره‌برداری را بررسی می‌کند و به ظرفیت بلااستفاده واحدهای تولیدی توجه ندارد.

وی بیان داشت: با توجه به این مشکلات وزیر صمت از ما خواست تا ایرادات شیوه قیمت‌گذاری سازمان حمایت را ارائه دهیم تا اصلاح شود.

هاشمی با بیان اینکه بهترین شیوه و مکانیزم عرضه و تقاضا است اظهار داشت: اگر دولت اظهار بر نظارت دارد نظارت پسینی داشته باشد.

وی در رابطه با جریمه چند شرکت تولیدکننده لوازم خانگی گفت: چند شرکت در رابطه با افزایش قیمت لوازم خانگی جریمه شده‌اند اما این مساله مربوط به پرونده‌های سال ۹۹ است و ارتباطی به افزایش قیمت‌های اخیر ندارد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در مورد واردات کالاهای قاچاق نیز اظهار داشت: یک سری واردات از طریق پیله‌وری، ملوانی و رویه‌های مرزنشینی انجام می‌شود که وزارت کشور متولی آن است و اخیرا اطلاعیه‌ای صادر شد مبنی بر اینکه بیشتر از سهمیه قبلی می‌توانند واردکنند لذا اگر کالایی در بازار کدرهگیری داشته باشد از این رویه‌ها وارد شده است و در غیر این صورت از طریق قاچاق وارد کشور شده است.

وی بیان داشت: لوازم خانگی خارجی که از این طریق وارد شده باشد باید کد رهگیری داشته باشد و لذا باید ضمانت نیز داشته باشند و حتی معاون وزیر صمت اخیر درخواستی داشت مبنی بر اینکه واحدهای داخلی کالاهایی که از این محل وارد می‌شود را ضمانت کنند و خدمات پس از فروش ارائه بدهند.

هاشمی در ادامه با اشاره به دستاوردهای تخصصی و مذاکرات در نمایشگاه هامکس ۱۴۰۱ بیان داشت: تمرکز این نمایشگاه روی صادرات به اوراسیا و پیمان شانگهای به علت گستردگی بازار و همچنین حجم بازار بود. حجم بازار اوراسیا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار است که ۹۰ درصد آن مربوط به روسیه است.

وی بیان داشت: در این نمایشگاه انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان جهت همکاری در راه‌اندازی مرکز نوآوری ایران و ارمنستان در بخش لوازم خانگی به عنوان دروازه ورود به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد مذاکره شد.

هاشمی اظهار داشت: همچنین در این نمایشگاه انعقاد تفاهم‌نامه مشترک فیمابین انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اتاق‌های بازرگانی الدیوانیه عراق با هدف سرمایه‌گذاری‌های مشترک و عرضه مستقیم و فروش محصولات تولیدی لوازم خانگی ایران در کشور عراق انجام شد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فیمابین انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق جهت راه‌اندازی نمایشگاه دائمی لوازم خانگی ایران در سلیمانه عراق انجام شد.

وی بیان داشت: گفت‌وگوهایی نیز برای توسعه بازراهای صادراتی لوازم خانگی کشور با برقراری و تعمیق تعاملات تجاری از طریق اتاق‌های مشترک بازرگانی فیمابین تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی با طرف‌های تاجیکستان، فرانسه و کشورهای شمال آفریقا و اعزام هیات تجاری انجام شد.

هاشمی اظهار داشت: در این زمینه با رایزن بازرگانی سفارت فرانسه گفت وگویی انجام شد تا با توجه به شرایط تحریم‌ها چگونه می‌توان در این زمینه اقدام کرد.

کد خبر: ۲۰۱٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha