۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
آغاز نصب موفق سیستم تصفیه و مدیریت آب بر روی کشتی‌های تجاری ایرانی

آغاز نصب موفق سیستم تصفیه و مدیریت آب بر روی کشتی‌های تجاری ایرانی

مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از نصب دستگاه پردازش آب توازن در کشتی‌های فعال در آبراه‌های داخلی و بین المللی خبر داد و آن را برای کشورهای عضو آیمو الزام ‌آور دانست.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جمشید حاجی زاده، مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان رعایت دقیق کنوانسیون‌های بین‌المللی و ملی دریایی در کشور، تاکید کرد: سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به منظور کاهش اثرات مضر بر محیط زیست دریایی که از طریق جابه جایی میکروارگانیسم های آبی که از منطقه ای به منطقه دیگر و از طریق عملیات تغییر آب توازن کشتی ها صورت می پذیرد، کنوانسیونی را به منظور کنترل و مدیریت آب توازن کشتی ها تصویب کرده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس، سیستم تصفیه و مدیریت آب توازن (BWTS) برای حذف میکروارگانیسم های مضری است که هنگام آبگیری مخازن تعادل وارد کشتی ها می شوند، این سیستم طراحی شده است تا هنگام تنظیم تعادل کشتی در حالت بارگیری که به اجبار توسط تخلیه این آب صورت می پذیرد، ورود این آب به محیط جدید، اثرات مخربی ایجاد نکند.

به گفته حاجی زاده؛ طبق الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن، از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ باید دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتی‌های فعال ناوگان نصب شود که بر اساس بررسی های صورت گرفته و با توجه به در نظر گرفتن فاکتور هایی از قبیل نوع کشتی، میزان مصرف برق، میزان تغییرات و اصلاحات در شناور و هزینه نگهداری دستگاه، خرید و نصب سامانه پالایش آب توازن از نوع UV برای شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی مورد تایید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: به منظور حمایت از توان داخلی برنامه ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۱ نصب دستگاه مذکور بر روی ۷ فروند از شناور های ناوگان در شرکت پرشیاهرمز صورت پذیرد که عملیات نصب آن برای شناور شیبا از شناورهای گروه کشتیرانی متعلق به شرکت حمل کانتینری حافظ دریا، برای اولین بار در کشور انجام شده و اکنون در مرحله راه اندازی است.

به گفته حاجی زاده، همچنین در نظر است نصب دستگاه بر روی حداقل ۱۲ فروند از شناورهای ناوگان کشتیرانی ج. ا.ایران نیز در سال ۱۴۰۲ در پرشیا هرمز انجام شود.

وی به ارایه گزارشی در حوزه عملیات تعمیر کشتی در سایت پرشیا هرمز اشاره و اظهار داشت: تعداد کل تعمیرات ادواری انجام شده در سال گذشته ۴۰ مورد بوده است.

به گفته مدیرعامل پرشیاهرمز، در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند شناور تعمیر شده که ۳ فروند نسبت به سال قبل بیشتر بوده است؛ ضمن اینکه این میزان تعمیرات انجام شده معادل ۶ میلیون‌دلار صرفه جویی ارزی به ارمغان آورده که تا پایان سال این رقم به ۹ میلیون دلار خواهد رسید.

وی افزود: حدود ۷۰۰ نفر با احتساب نیروهای پیمانکاری در پرشیاهرمز بصورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که با در نظر گرفتن تامین کنندگان غیرمستقیم بالغ بر ۱۰۰۰ نفر برآورد می شوند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، حاجی زاده اظهار داشت: در برنامه توسعه ۵ ساله که از سال ۱۴۰۲ شروع و تا سال ۱۴۰۶ تکمیل خواهد شد این شرکت در سه بخش نیروی انسانی، توسعه زیرساخت و خرید تجهیزات و ماشین آلات در راستای افزایش ظرفیت و ارتقای سطح کیفیت در افق زمانی ۵ ساله برنامه ریزی کرده است.

کد خبر: ۲۰۱٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha