۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
نبود بودجه بهانه ای است که بهایش را مردم می پردازند
برای اجرا نشدن قانون هوای پاک؛

نبود بودجه بهانه ای است که بهایش را مردم می پردازند

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: وقتی لایحه بودجه به مجلس می آید، بر اساس مواد و وظایفی که برای دستگاه ها در قانون هوای پاک تعریف شده، حتی به خود زحمت نمی دهند درخواست بودجه داشته باشند.

به گزارش بازار، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، درخصوص آلودگی هوا و اجرا نشدن قانون هوای پاکنبود بودجه بهانه ای است که بهایش را مردم می پردازند توضیحاتی ارائه کرد.

رفیعی به صراحت گفت: کلاً برای اجرا نشدن قوانین بهانه زیاد است، اما بهایش را معمولاً مردم می پردازند.

ایشان درباره علل اجرا نشدن قانون هوای پاک توضیح داد: عمده‌ترین بهانه برای اجرانشدن قانون هوای پاک، نداشتن بودجه است؛ در حالیکه من به عنوان یک کارشناس معتقدم تنها ۵۰ درصد موضوع به بودجه مرتبط است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: طبق قانون هوای پاک، ۲۳ دستگاه مستقیماً دارای تکلیف هستند؛ اما براساس گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور، همه این دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک نقص دارند.

رفیعی تأکید کرد: دستگاه ها عمدتاً بهانه اختصاص نیافتن بودجه را مطرح می کنند، بعد لایحه بودجه که به مجلس می آید، بر اساس مواد و وظایفی که برای دستگاه ها بابت اجرای قانون هوای پاک تعریف شده، آنها به خود زحمت نمی دهند حتی درخواست بودجه داشته باشند.

وی ادامه داد: اجرای قانون هوای پاک برای دستگاه ها اولویت اول نیست؛ برای رفع آلودگی هوا و مدیریت آلایندگی، نیاز به اراده و عزم منسجم و واحد داریم، اما در این حوزه دارای بیشترین ضعف هستیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست درخصوص برخورد با ترک فعل ها گفت: وظیفه ما در مجلس این بوده که موضوع را به قوه قضائیه گزارش کنیم که این امر با ۱۸۴ رأی مثبت در صحن مجلس مصوب و به قوه قضائیه ارسال شد.

رفیعی یادآور شد: موضوع در مجمع دادستانی به خوبی در حال پیگیری است و مدیرانی که ترک فعل یا تقصیری داشتند احضار می شوند و از آنها گزارش می خواهند. از سوی سازمان بازرسی کل کشور هم مستقلاً یک گزارش حرفه ای در حال تهیه است.

وی خاطرنشان کرد: تمام سعی ما این است که این ترک فعل ها و کم کاری ها در حوزه اجرای قانون هوای پاک را، همان فردی که مسئولیتی به عهده داشته بپذیرد نه کل کشور یا مردم.

کد خبر: ۲۰۱٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha