۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
پرداخت تسهیلات بدون سقف به طرح پرورش ماهی در قفس در دریا

پرداخت تسهیلات بدون سقف به طرح پرورش ماهی در قفس در دریا

معاون اعتباری بانک کشاورزی گفت: تسهیلات پرداختی به متقاضیان پرورش ماهی در قفس در دریا سقفی نداشته و بسته به نوع و ظرفیت طرح تا ۸۰ درصد سرمایه گذاری است.

به گزارش بازار، محمدرضا پویا فرد،‌ افزود: به پرورش دهندگان ماهی در قفس در دریا، تسهیلاتی که طی سنوات گذشته پرداخت کردیم در بانک کشاورزی بالغ بر ۴ هزار میلیارد ریال است در ۸ استان کشور و نزدیک به ۳۰ تولیدکننده برای سرمایه در گردش و سرمایه گذاری ثابت.

وی ادامه داد: رقم تسهیلات پرداختی ما بر اساس طرح متقاضی است، طرحی که از لحاظ فنی توسط مدیریت کل شیلات تایید می‌شود، برآورد فنی و برآورد قیمتش با دستگاه تخصصی که مدیریت شیلات کشور هست می‌باشد ضمن اینکه ما یک بررسی انجام می‌دهیم که آیا این هزینه‌هایی که به ما اعلام کردند مطابق با شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند هست یا نه؟ بر اساس قانون ۸۰ درصد تسهیلات را پرداخت می‌کنیم به تولیدکنندگان.

پویا فرد با تاکید بر اینکه در حال حاضر در پرداخت تسهیلات مشکلی نداریم و استقبال هم می‌کنیم، افزود: هئیت مدیره بانک مصوب کرده که تسهیلات با ۳ درصد نرخ کمتر از مصوبه شورای پول و اعتبار یعنی با نرخ ۱۵ درصد پرداخت شود و متقاضیان می‌توانند با دریافت مجوزهای این کار مراجعه داشته باشند به بانک کشاورزی.

وی درباره آورده سرمایه گذاران و نوع وثیقه تسهیلات هم گفت: همان وثایقی است که در سیستم بانکی است و سهم آورده از محل منابع داخلی بانک حداقل ۲۰ درصد خواهد بود.

معاون اعتباری بانک کشاورزی، اما در ادامه، تصریح کرد: در مورد پرورش دهندگان ماهی در دریا یک موضوع وجود دارد این که قسمت عمده محل اجرای طرح متقاضی در دریا است و در حال حاضر هیچ بیمه‌ای در کشور نمی‌پذیرد ریسک آن را و ماشین آلات و ساختمان آن تاسیسات، چون قسمت عمده اش در سواحل کشور است که جزو اراضی ملی هستند قابل توثیق نیست لذا در مقایسه با سایر پرورش دهندگان مثل گاوداری‌ها و مرغداری ها، قسمت عمده‌ای از محل اجرای این طرح قابل توثیق نیست.

البته می‌توانند در قبال وثایق غیر و ضمانت نامه‌هایی که می‌گیرند و سایر تضامینی که در سیستم بانکی هست تسهیلات دریافت بکنند، ولی با توجه به نوع طرح و محل اجرای طرح که در دریا است و قابل توثیق نیست شاید ناچار باشند که وثیقه بیشتری یا وثیقه غیر از محل اجرای طرح را به بانک ارائه بدهند.

پویا فرد سپس به مشکلات تامین وثیقه تسهیلات پرورش دهندگان ماهی در قفس در دریا اشاره کرد در مقایسه با سایر واحدهای تولیدی از جمله هزینه بالای این طرح، نبود ضمانت ملکی و ضمانت بیمه‌ای ماشین آلات آن که بانک می‌پذیرد.

وی درباره سقف تسهیلات هم گفت: مبلغ سقف نداریم بسته به نوع طرح و ظرفیت طرح می‌توانیم تا ۸۰ درصد سرمایه گذاری را تسهیلات پرداخت کنیم، طرح امکان دارد از ۲۰ میلیارد تومان تا ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیارد تومان تغییر داشته باشد ۲۰ درصد سرمایه گذاری باید آورده متقاضی باشد و ۸۰ درصد تسهیلات بانکی پرداخت می‌کنیم.

پویا فرد تاکید کرد: معمولا تسهیلات در ۳ الی ۴ قسط پرداخت می‌شود اگر فناوری داخلی باشد ساخت داخل باشد می‌توانیم از قراردادهای سه جانبه‌ای که بین بانک - تسهیلات گیرنده و سازنده است استفاده بکنیم در قالب عقدی که داریم در غیر این صورت می‌توانیم در چند قسط پرداخت بکنیم به محض اینکه نظارت بشود و کار انجام شده باشد و کارشناسان بانک تایید بکنند و از لحاظ فنی هم شیلات تایید بکند قسط بعدی را بدهیم معمولا کارهای سرمایه گذاری ما چه پرورش ماهی در دریا چه سایر فعالیت‌ها بین ۳ تا ۴ قسط کارهای سرمایه گذاری پرداخت می‌شود.

کد خبر: ۲۰۱٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha